Hård i ena sidan

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 934
B

Bubben91

Hejsan!

Jag brukar vanligtvis hålla till på westenforumet men tänkte att ni kanske skulle kunna hjläpa mig här ändå. :)

Min lilla pålle och tränar mycket böjningar och lyhördhet för tillfället.
Just detta för att senare lära honom att gå på westernvis.

Problemet är att han är hårdare i höger sida än i vänster. Pga, detta så har han svårt att ge efter i nacken på volter och hålla sig på volten och att fatta rätt galopp i höger varv. Vad ska jag göra??? :confused:

Tnäk bara på att jag INTE arbetar med att hästen ska gå på tygeln men annars är det nästan samma... :cool:
Kan någon ge mig tips på vad jag ska göra för att få honom mjuk??
Någon här borde ju veta.
Är inte speciellt bra på sluta och liknande :angel:

Sv: Hård i ena sidan

Vet inte hur mycket din häst kan men..

Rid mycket på böjda spår.

Rid på en stor volt ställ hästen åt något av hållen och varriera mellan att flytta in bakdelen lite inannför voltspåret samt att flytta den utanför. Behåll ställningen oavsett vart du har baken. Ställ sedan om och gör samma sak. Försök att ha kvar framdelen på voltens spår, så den inte blir mindre och mindre, eller större!

Rid in på en mindre volt och ställ igenom ordentligt. Lägg sedan till innerskänkeln och be hästen att flytta sig utåt på en större volt, samtidigt som den behåller ställningen.
Försök att få ett så stadigt stöd på yttertygeln som möjligt.

Om hästen har svårt för att fatta rätt galopp, ställ den då lite utåt i fattningen så känns det lättare för hästen att ta fram innerbenet först. Många galoppfattningar stärker mycket.
När du väl är i den rätta galoppen kan du träna precis som i traven. Förvänd galopp är oxå mycket bra lösgörande.

Lycka till! :)

Tack så mycket, ska pröva detta snarast möjligt.

Det kan vara en bra ide att ta ut en massör, som kan hjälpa dig genom att berätta lite mer detaljerat vilka muskler hästen är stel i och hjälpa dig göra ett träningspogram samt kanske ett stretchingpogram för att hjälpa hästen bli smidigare. Massören kanske kan vissa dig hur du kan massera själv och så.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
610
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 980
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 166
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Eurovision 2025
  • Butros eller Dyngpeter?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka