Hård i magen

xandoor

Trådstartare
Min 9 månaders dotter har blivit mycket hård i magen. :cry: Om hon lyckas göra nåt så är det små älglortar, 1-2 st.
Har försökt med katrinplommonpure till henne. Men får inte i henne så mycket av det då hon inte gillar det.

Är det någon av er som kan tipsa om nåt som kan hjälpa ?

Sv: Hård i magen

Vad äter hon i övrigt? Ibland kan de små bli hårda i magen av för mycket fibrer så kanske ska du prova en mildare välling om du inte ammar fortfarande.
Massage brukar vara väldigt bra också, "simma" med benen försiktigt upp mot magen och även massera magen med cirkelrörelser.

Det kan också bero på att hon får i sig för lite vätska så att det är därför hon blir hård i magen så har ni det varmt så försök få henne att dricka mer.

Ta kontakt med bvc om det inte ger sig så får du säkert bra hjälp.

Vi fick rådet att ge päron, mango, potatis, majs, okokt blåbär, aprikos. För allt det är lösgörande. Annars så skulle jag göra som TiniWiny sa om ni har välling eller ger något med mycket fibrer att försöka minska på de.

Ta annars kontakt med BVC så kan dom hjälpa er att få tex lactulos. Det är dock receptfritt, men apoteket har inte doseringen utan vill att man tar kontakt m BVC först o får doseringen av dom.

Tack för svar från er.

Jag ammar alla mål förutom ett på middan med pure och sedan en portion med gröt till kvällen.

Ska åka till affären och se om de har några sådana puréer och testa på henne. Detta lactulos, är det nåt som är flytande? Smakar det nåt? Blandar man det i maten ?

Jag ska till bvc på tisdag för vägning, ska prata med dem då

Massage brukar vara väldigt bra också, "simma" med benen försiktigt upp mot magen och även massera magen med cirkelrörelser.

Det kan också bero på att hon får i sig för lite vätska så att det är därför hon blir hård i magen så har ni det varmt så försök få henne att dricka mer.

Tack för massage tipset. Visste inte att det kan hjälpa när de är hårda i magen.

Iom att jag ammar så borde hon väl få i sig tillräckligt med vätska eller ska hon erbjudas vatten emellanåt oxå ?
Hon dricker lite vatten till purén och gröten.

Du skulle kunna prova att lägga två katrinplommon i ett glas vatten över natten och sedan ge ditt barn vätskan.

Jag hörde detta för länge länge sedan.

Lycka till i varje fall.

Ibland kan de behöva extra vatten också trots amning, särskilt om det är varmt.
Prova att ge henne päron, det är ju sött och gott och du kan antingen dra med en sked så blir det ju som mos och ge eller ge henne små bitar om hon tuggar själv. Det är ju så olika vad barnen klarar.

Ammar du fritt behöver hon ingen mer vätska, speciellt inte om hon får lite vatten till puréerna. Gnaga själv på ett päron är populärt här hemma. :)

Tack för svar från er.

Jag ammar alla mål förutom ett på middan med pure och sedan en portion med gröt till kvällen.

Ska åka till affären och se om de har några sådana puréer och testa på henne. Detta lactulos, är det nåt som är flytande? Smakar det nåt? Blandar man det i maten ?

Jag ska till bvc på tisdag för vägning, ska prata med dem då

Lactulos smakar bara socker i princip. Jag blandade det i ersättningen till min lilla.

Jag hade inte väntat till Tisdag jag skulle ringa in och fråga och sätta in hjälp till den lille så fort det går så det inte blir värre.

Har ju varit med om en invagination till följd av förstoppning och det var en fruktansvärd upplevelse :(

Här kommer ett totalt ovetenskapligt råd.

Men hur är du i magen själv? Jag tyckte mig se ett samband mellan min mage och mitt barns mage, när jag heltidsammade. När han var hård i magen var jag också det. Så fort han blev hård i magen började jag äta russin och andra lösgörande saker. Om det fungerade eller om det var bara inbillning vet jag naturligvis inte.

Ett gammalt husknep mot hårda magar är att du blandar 1 tsk messmör i vällingen, de smakar sött och lite vanilj så de brukar fungera bra.. måste dock upprepas nån gång för att ge resultat :)

/A

Usch, det är jobbigt när de små är hårda i magen...

Nu när det är bärsäsong är det ju toppenbra att gå ut och plocka en massa blåbär och ge, det är lösande sålänge de är okokta. Annars är aprikos, katrinplommon, päron, kiwi, kokt broccoli och mycket vätska lösgörande. Fibrer kan ha både lösande och stoppande effekt, man får prova sig fram.

Min dotter har varit lite hård i magen till och från, och det som blev lösningen för henne var att äta broccoli och kiwi (gillar inte vanlig kiwi, men gul kiwi går ner) varje dag, samt en tesked loppfrön (pshyllium frön) i gröten. Nu när det är blåbärssäsong fungerar magen nästan för bra, hon bajsar i princip blåbär, mjukt och mörkblått och luktar inte ens bajs, ha ha =)

Hoppas att det löser sig med din lilla. Jag hade inte börjat använda lactulos utan att ha pratat med bvc, eller att ha provat ordentligt med annan lösande kost först, eftersom det rekomenderas att man använder lactulos under en lång tid och sedan fasar ut det. Vi fick prova ett tag och det var jobbigt att få i henne och hon blev otroligt gasig och fick ont i magen.

Så mitt tips: prova lösgörande frukter och gör puréer själv (puréerna man köper är jättemycket vatten i och man måste få i dem rätt mycket för att få bra effekt), eller ge frukten som den är. Prova även med loppfrön i gröten, de passerar hela genom kroppen och bildar ett slem runt varje frö som har laxerande effekt och gör att det inte gör så ont att bajsa.

//Julia

Tack för tipsen.
Försöker att ge henne en del av det ni alla tipsat om.
Messmör och mango har gått in.
Hon har även fått suttit och lekt massor själv med en pipmugg med vatten, så det har blivit mycket extra vätska därifrån oxå.

Ska försöka hinna ut i skogen för att plocka lite blåbär till henne.
Lactulos kommer jag bara ge om de på bvc tycker det i morgon, låter inget vidare om ditt barn blev gasig och fick ont i magen.
De här loppfröna, vart finns de i affären? Bland flingor, kryddor?
De ges alltså torra i gröten ?

ta fram mixer, skala ett saftigt päron, en kiwi och en persika och blanda i vatten och en liten skvätt naturell youghurt och mixa allt till en jämn smet. behövs en hel del vatten för att det ska gå att suga ur flaskan...

servera direkt ur nappflaska med stort hål som mellanmål. min lilla dam ÄLSKAR sina smoothies och hennes mage har blivit mycket bättre efter jag började med dom. :d (det blir skitgott!!!)

Blåbär brukar rekommenderas vid diarée, så det rådet skulle jag undvika.

okokta blåbär är lösande, kokta är stoppande.

TS: Fröna finns vid linfrön och sånt =) De jag köper är från Risenta tror jag, och ja, man ger dem torra i gröten, de är pyttesmå.

//Julia

Liknande trådar

Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 772
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 359
Senast: tomte
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka