Hård ridning på dressyrclinic?

Det där såg väl inte så illa ut?
Stadig form i traven, lite spänt och hästen längde inte ut frambensstegen.
I galoppen var det krångel vid fattningen, men ingen hård ridning som jag såg.
Lösa tyglar, rida fram.
Inget flaxigt, inget hårt egentligen.

Sedan var det ju inte en uppvisning av svår dressyr, men det var väl knappast vitsen heller?

En sådan snutt tagen ur sitt sammanhang - tja, vad vill man ha sagt?
 
Jag var inte där men har också hört från flera som red och var där att genomgående var det mjuk ridning. På filmen ser jag en ryttare som vill att hästen ska gå fram.. och jag tolkar det som att han rider på ordentligt för att hästen inte ska gå uppåt alt bromsa och bocka.. Inga sporrar och ingen hård hand.. Kallas detta vi ser för djurplågeri och hård ridning då får många av landets ryttare från lätt klass till GP sitta av för gott för nog tas det igenom betydligt hårdare än såhär på många platser.. Kanske red han för länge och helt fel plats men tycker detta växt sig för stort helt klart.. Sen undrar jag varför personen ifråga som kontaktat tidiningen inte låter hela filmen ligga uppe om det nu är så hemskt..
 
Obehagligt om detta läggs ut som hård o ful ridning.:crazy:

Visst den rids i lite obalans och forcerat framåt men antagligen behöver det komma före det andra, o galoppen -bara framåt- ser inte snyggt ut men han håller ju varken i mun eller drar eller kräver någon form, typ lättar o framåt.
 
Puh, vilken tur att fler tycker att det verkar överdrivet att säga att det var för hård ridning. Hade ju inte sett filmen när jag startade tråden, men däremot flera andra filmer från andra tillställningar/varit på plats på tillställningar som sedan blivit föremål för hets om för hård ridning. Började fundera på om jag kanske verkligen blivit helt avtrubbad när det gäller djurplågeri. För det är ju det en del säger, att om man inte tycker vissa filmer och bilder är hemska så är man avtrubbad för att man själv är en djurplågare och/eller är så van att se det pga att det är så utbrett inom dressyren.

Om hästen på den aktuella filmen stegrade sig med sin ordinarie ryttare (som någon skrev här i tråden) så finns det ju i stort sätt bara två alternativ: att rida igenom det (under förutsättning att hästen inte har något fysiskt fel) eller strunta i att rida den (eller i alla fall sänka kraven radikalt). Som jag skrev tidigare så ser inte hästen ut att vara skapt för högre dressyrklasser, utan ju högre krav på samling det blir desto mer stress lär det framkalla (med tanke på att hästens bakben är gjorda för att skjuta på rakt framåt/dra en vagn, inte att sätta under sig och bära).

Enligt artikeln så vill varken ryttaren till den aktuella hästen eller hon som filmade vara med i projektet längre. Man kan ju hoppas att de andra, som var nöjda, väger upp för detta så att projektet fortsätter.
 
Puh, vilken tur att fler tycker att det verkar överdrivet att säga att det var för hård ridning. Hade ju inte sett filmen när jag startade tråden, men däremot flera andra filmer från andra tillställningar/varit på plats på tillställningar som sedan blivit föremål för hets om för hård ridning. Började fundera på om jag kanske verkligen blivit helt avtrubbad när det gäller djurplågeri. För det är ju det en del säger, att om man inte tycker vissa filmer och bilder är hemska så är man avtrubbad för att man själv är en djurplågare och/eller är så van att se det pga att det är så utbrett inom dressyren.

Om hästen på den aktuella filmen stegrade sig med sin ordinarie ryttare (som någon skrev här i tråden) så finns det ju i stort sätt bara två alternativ: att rida igenom det (under förutsättning att hästen inte har något fysiskt fel) eller strunta i att rida den (eller i alla fall sänka kraven radikalt). Som jag skrev tidigare så ser inte hästen ut att vara skapt för högre dressyrklasser, utan ju högre krav på samling det blir desto mer stress lär det framkalla (med tanke på att hästens bakben är gjorda för att skjuta på rakt framåt/dra en vagn, inte att sätta under sig och bära).

Enligt artikeln så vill varken ryttaren till den aktuella hästen eller hon som filmade vara med i projektet längre. Man kan ju hoppas att de andra, som var nöjda, väger upp för detta så att projektet fortsätter.
Den här filmen har en annan person än den som klagade i ridsport filmat, vill bara klargöra det. Personen som klagade från början har tagit bort sin film.
 
Jag tycker inte heller det man ser på filmen är så farligt faktiskt. En häst som av någon anledning står emot i galoppen och inte vill samarbeta. Ryttaren driver fram den (utan spö eller sporrar såvitt jag kan se) och ger den lite friare tyglar för att uppmuntra till framåtbjudning.

Håller i övrigt med om att hästen ser ut som en körhäst och inte som en dressyrhäst i traven.
 
Tycker inte ridningen ser ut att vara så hård på just den filmen som var länkad här, men jag saknar verkligen förklaring från ryttaren vad det är han vill åstadkomma. speciellt eftersom det är en clinic.
 
Tycker inte ridningen ser ut att vara så hård på just den filmen som var länkad här, men jag saknar verkligen förklaring från ryttaren vad det är han vill åstadkomma. speciellt eftersom det är en clinic.
Han vill få den att gå fram och ta ärligt stöd på bettet, då den innan hela tiden ville sakta av och knäppa av. Som jag förstått det från dom som var där. :)
 
Måste säga att jag tycker inte ridningen på filmen är så himla kul, skulle inte vilja att någon red vår häst på det viset! .... Galoppen då.
Men, med den bakgrundsinfon som kommit fram så är väl Goal achived.

Kan du utveckla vad i själva ridningen som gör att du skriver ´"skulle inte vilja att någon red vår häst på det viset!"?
 
Tycker inte ridningen ser ut att vara så hård på just den filmen som var länkad här, men jag saknar verkligen förklaring från ryttaren vad det är han vill åstadkomma. speciellt eftersom det är en clinic.

Har inte sett den aktuella filmen men förklaringen var väl att hästen var så otroligt mkt bakom hjälperna att den var istadig med sin ordinarie ryttare och att den personen inte redde ut problemet (uppenbarligen inte eftersom hon kom dit med hästen i det skicket). Var det en clinic egentligen? En clinic pågår i ett par timmar , här verkar det vara regelrätt träning i 3 dgr?

Ütan att ha sett filmen kan jag väl tänka mig att inte ser värre ut än på vilken hopphäst som helst, tror det blir sådant rabalder enbart för att det handlar om dressyr faktiskt.
 
Han vill få den att gå fram och ta ärligt stöd på bettet, då den innan hela tiden ville sakta av och knäppa av. Som jag förstått det från dom som var där. :)

Varför sitter han och drar i yttertygeln till och från om han vill ha fram den? Och varför måste hästen gå i hög, kort form för att kunna gå framåt?
 
Har inte sett den aktuella filmen men förklaringen var väl att hästen var så otroligt mkt bakom hjälperna att den var istadig med sin ordinarie ryttare och att den personen inte redde ut problemet (uppenbarligen inte eftersom hon kom dit med hästen i det skicket). Var det en clinic egentligen? En clinic pågår i ett par timmar , här verkar det vara regelrätt träning i 3 dgr?

Ütan att ha sett filmen kan jag väl tänka mig att inte ser värre ut än på vilken hopphäst som helst, tror det blir sådant rabalder enbart för att det handlar om dressyr faktiskt.
Precis vad jag tänkte...
Hade det varit typ Peder som gasat iväg på lång tygel hade alla sagt Amen och vad viktigt det är att rida framåt...
 
Kan du utveckla vad i själva ridningen som gör att du skriver ´"skulle inte vilja att någon red vår häst på det viset!"?
Galopp"arbetet". Jag vet inte om du har sett filmen?
Skulle vår häst inte heller gå framåt, vore situationen en annan.
Jag hade ingen aning om varför han gjorde som han gjorde, från början. Nu vet jag det, och tycker då att ändamålet helgar medlen.
 
Precis vad jag tänkte...
Hade det varit typ Peder som gasat iväg på lång tygel hade alla sagt Amen och vad viktigt det är att rida framåt...
Nej, det är väl 17 skillnad på att rida hästen framåt och första varvet i galopp på det aktuella klippet??
 
@fio Tror/tycker rent allmänt som det du skrev. Det är väl mer "öppna träningar" än clinic egentligen, dvs det är främst till för de som är med i projektet, men publik är välkomna att titta om de betalar. Jag skrev "clinic" i trådrubriken för att det är så det står i tidningsrubriken som jag refererade till.
 
Har inte sett den aktuella filmen men förklaringen var väl att hästen var så otroligt mkt bakom hjälperna att den var istadig med sin ordinarie ryttare och att den personen inte redde ut problemet (uppenbarligen inte eftersom hon kom dit med hästen i det skicket).

Jo det syns ju när han rider att hästen är riden och befäst av sin ryttare med nacke högt och nos in, fulkrok, han försöker få fram nos o nacke nedåt, problemet med detta är att en del bland publiken inte förstår ( inte tillräckligt kunniga) vad han får sitta upp på, hur mkt grundfel det är och att denna häst inte är någon kvickfix bara genom att sätta sig upp o klappa..
Nää, ska man ha clinic så kan man nog inte ha med en felriden problemhäst även om ryttaren är skicklig, alltid är det någon som retar sig.
 
Nej, det är väl 17 skillnad på att rida hästen framåt och första varvet i galopp på det aktuella klippet??

Hästen står emot för den vill inte gå framåt därför försöker den truta mot bettet, det har säkert lyckats förut, men ryttaren här rider framåt utan att dra något bakåt.
Och även om nosen kommer långt fram så är det bättre än att den skulle gå med fulkrok.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp