Hård ridning på dressyrclinic?

Nej, det är väl 17 skillnad på att rida hästen framåt och första varvet i galopp på det aktuella klippet??
Hur skulle han ha gjort då? Hästen kör upp huvudet, har ryggen som en hängmatta och "sticker", dvs den är inte alls på hjälperna. Han drar den inte i munnen, driver bara på framåt (med benen, inga sporrar, inget spö, inte vad jag ser iaf). Vad hade varit det korrekta att göra tycker du?
 
@Bukefalos0 @ginnies

Jag säger ju inget annat! Hur läser ni?
Du skrev det jag citerade i mitt förra inlägg. Det du skrev tolkar jag som att du tycker att han gjorde fel när han började galoppera. Hur skulle han ha gjort istället (det första galoppvarvet)?

Plus att du skrev att du inte hade velat att han skulle ridit din häst så. Det kan väl inte tolkas på annat sätt än att du tycker att han borde gjort annorlunda.
 
Du skrev det jag citerade i mitt förra inlägg. Det du skrev tolkar jag som att du tycker att han gjorde fel när han började galoppera. Hur skulle han ha gjort istället (det första galoppvarvet)?
Känns lite tjatigt. När jag såg filmen första gången hade jag ingen aning om varför han red som han gjorde. Jag skulle inte vilja att någon red vår på det sättet. Nu med facit i handen, så förstår jag varför, och håller med i hur han löste situationen.
 
Hur skulle han ha gjort då? Hästen kör upp huvudet, har ryggen som en hängmatta och "sticker", dvs den är inte alls på hjälperna. Han drar den inte i munnen, driver bara på framåt (med benen, inga sporrar, inget spö, inte vad jag ser iaf). Vad hade varit det korrekta att göra tycker du?
Utav att bara se filmen, och tolkar man hästens signaler, blir det att den ogillar det ryttaren håller på med.
 
Känns lite tjatigt. När jag såg filmen första gången hade jag ingen aning om varför han red som han gjorde. Jag skulle inte vilja att någon red vår på det sättet. Nu med facit i handen, så förstår jag varför, och håller med i hur han löste situationen.
Jo, du skrev att du förstod, men efter det så skrev du ett inlägg till (det jag citerade och därför ställde frågan vad du tyckte han skulle gjort istället).
 
Jo, du skrev att du förstod, men efter det så skrev du ett inlägg till (det jag citerade och därför ställde frågan vad du tyckte han skulle gjort istället).
Ah, nej, jag uttryckte mig otydligt där. Jag menade om Peder gasade på med Allan, Christian el någon, hade givetvis ingen sagt något. Men hade jag sett samma klipp med P och okänd häst, hade jag tolkat som nu.
 
Ja, hästar som inte är framme för skänkeln/inte på hjälperna, och är vana med att det får vara så, brukar inte gilla när någon som kan rida sitter upp och börjar begära att de ska ta hjälperna...
Ja... det är ju det jag säger. Men det vet man inte som tittare av ett litet klipp på internet. Att hästen inte går fram för skänkeln. Tycker hästen går undan för skänkeln i travarbete.
 
Ja... det är ju det jag säger. Men det vet man inte som tittare av ett litet klipp på internet. Att hästen inte går fram för skänkeln. Tycker hästen går undan för skänkeln i travarbete.
Jo, det kan man veta. För det syns ganska tydligt att så är fallet. Ett ganska klassiskt exempel på hur det brukar bli i situationer med oriden häst som en rutinerad ryttare sitter upp på för att "korrigera". Och nej, hästen ser inte bra ut i trav heller, ihopkrupen nacke, spänd rygg osv, allt tyder på att hästen inte är framme på hjälpen.
 
Jo det syns ju när han rider att hästen är riden och befäst av sin ryttare med nacke högt och nos in, fulkrok, han försöker få fram nos o nacke nedåt, problemet med detta är att en del bland publiken inte förstår ( inte tillräckligt kunniga) vad han får sitta upp på, hur mkt grundfel det är och att denna häst inte är någon kvickfix bara genom att sätta sig upp o klappa..
Nää, ska man ha clinic så kan man nog inte ha med en felriden problemhäst även om ryttaren är skicklig, alltid är det någon som retar sig.

Vad jag förstått är det en körhäst? En erkänt svår ras att få att vinkla om och bära sig på sina bakben för dom sprattlar mest bakom sig. Är ju extremt lätt då för dom att släppa bettet och bara dra tillbaka halsen och vika in nosen och paddla på framåt. Kan tänka mig utan att veta att ordinarie ryttaren bara bromsat den vilket väl ligger närmast till hands för dom flesta.

Vet inte så mkt om just denna portugis men han har ju ridit OS och är således insatt i vanlig dressyrridning, men överlag är jag faktiskt inte jätteimpad över kunskapsbanken hos portugiser. Det hade varit intressant att se hur tex Isabell Werth löst situationen. Jag tror hon hade schasat fram den för skänkeln några varv i galopp och sen gjort något annorlunda då dessa raser oftast inte funkar så bra att forcera fram pga sin exteriör.

Denna kille gjorde ju misstaget att sitta upp och försöka hjälpa till , blev filmad och uthängd som djurplågare, han lär nog inte komma tillbaka till Sverige iallafall... Synd då de övriga 11 ryttarna verkade ösa lovord över honom och sin förövrigt mjuka aproach.
 
Jo, det kan man veta. För det syns ganska tydligt att så är fallet. Ett ganska klassiskt exempel på hur det brukar bli i situationer med oriden häst som en rutinerad ryttare sitter upp på för att "korrigera".
Ok, jag tycker att hästen svara på ryttarens hjälper i travarbetet. När han fattar galopp blir det knas på en gång, orsakerna kan vara 1000 olika.....
Visst är det en klassisk reaktion med en oriden häst som rutinerad ryttare hoppar upp på. JA!! Jag säger inget annat....
Men orsakerna till hästens beteende skulle kunna vara hur många som helst.
 
Ok, jag tycker att hästen svara på ryttarens hjälper i travarbetet. När han fattar galopp blir det knas på en gång, orsakerna kan vara 1000 olika.....
Visst är det en klassisk reaktion med en oriden häst som rutinerad ryttare hoppar upp på. JA!! Jag säger inget annat....
Men orsakerna till hästens beteende skulle kunna vara hur många som helst.
Nej, hästen är inte på hjälpen i travarbetet heller. Antar dock att hästen inte alltid går så där, den har placering i msv c. Eller så kanske det bara är ett bevis på att ryttaren lever på gamla meriter hos domarna på tävlingarna hemikring henne (hon har tidigare tävlat iaf Pr St G på annan häst).
 
Nej, hästen är inte på hjälpen i travarbetet heller. Antar dock att hästen inte alltid går så där, den har placering i msv c. Eller så kanske det bara är ett bevis på att ryttaren lever på gamla meriter hos domarna på tävlingarna hemikring henne (hon har tidigare tävlat iaf Pr St G på annan häst).
Inte för alla hjälper nej, men för skänkeln anser jag att den är.Men inte mellan skänkel och hand då den inte finns i handen.
 
Han sitter ju och drar i yttertygeln till och från. Hur får det hästen att söka sig framåt neråt och gå framåt?

För att hästen ska kunna söka sig framåt neråt i kontakten måste det finnas kontakt från början, särskilt på en häst som nog kändes ganska tom i handen iom sin exteriör. Måste ju bli en kontakt med bakbenen.

Dock tror jag det primära var att få hästen att först gå fram för skänkeln och inte formen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp