Bukefalos 28 år!

Hårda små bulor undersadelläget

S

Stanhope

Hej!
Min unghäst har fått små "bulor" ( som myggbett fast hårda) under sadeln, undrar om ni har några tips om vad detta är? Kan det bero på fodret? smuts under sadeln? har är inte speciellt öm(lite när man trycker och klämmer, men inget när jag rider.. Tacksam för svar!!!!
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Hej!
Min unghäst har fått små "bulor" ( som myggbett fast hårda) under sadeln, undrar om ni har några tips om vad detta är? Kan det bero på fodret? smuts under sadeln? har är inte speciellt öm(lite när man trycker och klämmer, men inget när jag rider.. Tacksam för svar!!!!


kan vara foder knölar.... eller så finns det hästar som är känsliga mot tvättmedel så det kan ju komma från vojlock och täcken som du tvättat... bäst är att använda såpa att tvätta med.....
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Min gissning kan vara smuts som blivit inkapslat.
Om hästen är svettig under en ridtur och sedan rullar sig eller dyl, eller smuts från utrustning, och sedan torkar porerna i hop sig och då kan det bli en inflammation.
Är hästen varm så har den öppna porer, kall stängda porer.

Hoppas det blir bra.........
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Instämmer!
Oftast när hästen fäller. Ren rygg o vojlock är ett måste.
Om man redan har dem- håll rent o massera in Arnika.
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Min gissning kan vara smuts som blivit inkapslat.
Om hästen är svettig under en ridtur och sedan rullar sig eller dyl, eller smuts från utrustning, och sedan torkar porerna i hop sig och då kan det bli en inflammation.
Är hästen varm så har den öppna porer, kall stängda porer.

Hoppas det blir bra.........

TS:sorry, trådnappning...

om detta är något som kommer efter varje ridpass.. oavsett sadel? ju svettigare desto fler, men ungefär på samma ställen, kan det fortfarande vara inkaplsad smuts? dessa finns där redan när jag sadlar av
Min får nämligen hårda knölar efter så gott som vartenda ridpass och då har jag ridit i allt möjligt, även bomlösa:crazy: men han verkar ju inte ha ont utav dem och de är borta dagen efter, men ändå

det känns (hur jag inbillar mig att det känns iaf :p) och ser ut ungefär som på muskelknuttars armar ibland (eller fullblodshalsar), alltså att blodådrorna sväller ut liksom, men dessa är bara stora som ärtor.. kan det vara så att längs ryggen finns ådror som bara är ytliga på vissa ställen och där svullnar det upp och syns efter ansträngning?
 
Senast ändrad:
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Min häst har det emellanåt och jag tycker mig se ett mönster nu och det är fällning och pälssättningsperioder. Tror också att det kommer då hans immunförsvar är nedsatt vilket det verkar blir just under dessa perioder.

Ingenting jag har provat har hjälpt helt men de hålls i schack någorlunda om du bytar vojlock ofta och ser till att vara extra noggrann att hålla rent i sadelläget. Tror inte att du ska mixtra med arnika i sadelläget, jag hade i a f inte gjort det.
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Allt som bevisligen funkar är ju värt att prova, det är bara jag personligen som tycker att arnika är väl skarpt att lägga i sadelläget.

Därmed inte sagt att du skulle ha fel förstås! Det var bara hönsmammans röst som talade gällande min lille sjukling...
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Det allra bästa är att förebygga med god hygien o ren vojlock under hårfällningsperioderna.
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Absolut, håller med. På min blir det värre just under de perioderna. Sen tycker ju jag att jag är så himla noga och ÄNDÅ så blir det så här allt som oftast. Sen vet jag inte hur mycket det påverkar honom, han verkar inte öm och de verkar inte klia, men det ser ju illa ut om inte annat.
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Min förra häst fick det, speciellt under pälssättning/-fällning och problemet började när vi bytte till torv som strö.
Hur ren vojlock jag än hade så är det i princip omöjligt att hålla hästens rygg helt fri från små torvpartiklar.
Till slut helklippte jag hästen, tvättade av ryggen efter varje ridtur och droppade på alsolsprit på de knutor som redan uppkommit.

Problemet försvann inte helt, men jag höll det iallafall i schack på så vis.
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Min hade bulor fr förra hösten och över vintern. Veterinär tittade men visste inte. En equiterapeut trodde det var ngn infektion för knölarna satt snett nedanför manken och under gjorden, där finns det lymfkörtlar. Jag gav henne en örtkur. Baddade knölarna i sprit och så köpte jag ett renskinn som vojlock. :) Efter ngn månad var knölarna borta. Svårt att veta vad som hjälpte men jag skulle nog sätta en tia på renskinnet.
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

*KL*
De kan även få dem av en sadel som inte ligger bra- i komb. med smuts.
Tvätta ryggen innan ridning.
En täckt häst är oftast renare.
 
Sv: Hårda små bulor undersadelläget

Kanske protien/foder knölar?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 481
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp