Bukefalos 28 år!

Hårda VS mjuka metoder

Vill man hitta ursäkter att vara fysisk emot en hund så går det ju alltid. "Just min hund är så...ditten eller datten." De är ju utlämnade till sin ägare, köps de av en människa som tror på att lägga omkull dem så får de liksom bara acceptera läget, eller svara upp och bli avlivade för lynnesfel.

En hund som tränas enligt vissa metoder hos en ägare kan tränas med andra metoder hos en annan. Lite respekt för inlärningspsykologi, etologi och forskning får man ju ha. Vi befinner oss inte i någon helt relativistisk dimma.
 
Vill man hitta ursäkter att vara fysisk emot en hund så går det ju alltid. "Just min hund är så...ditten eller datten." De är ju utlämnade till sin ägare, köps de av en människa som tror på att lägga omkull dem så får de liksom bara acceptera läget, eller svara upp och bli avlivade för lynnesfel.

En hund som tränas enligt vissa metoder hos en ägare kan tränas med andra metoder hos en annan. Lite respekt för inlärningspsykologi, etologi och forskning får man ju ha. Vi befinner oss inte i någon helt relativistisk dimma.

Ursäkter?
Jag tror bara inte på filosofin att all korrigering är av ondo och jag har ännu inte hittat någon seriös forskning som stöder den teorin. Naturligtvis går säkert mina hundar att tränas på annat vis, men varför krångla till det. Jag ser helt enkelt ingen mening med att ändra ett fungerande koncept. Inlärningspsykologi i all ära, men vid korrigering handlar det inte längre om inlärning utan om krav och ofta ren uppfostran. En hund kan faktiskt vara helt på det klara med vad som förväntas av den och ändå välja att skita i det. Då är det min fulla övertygelse att hunden ska korrigeras. Svart och vitt, ingen gråzon, mår vi båda bäst av. Få sociala, grupplevande individer samspelar enbart med belöning och ignorans. Människan gör det definitivt inte.

Om någon sedan har en annan övertygelse så fine, men det är inte mer än en övertygelse precis som min. Man ska inte glömma bort att det går trender även inom svensk forskningen. Och när det gäller avståndstagande från fysisk korrigering verkar det handla mer om att vi människor ska få känna oss så himla reko än att det faktiskt är negativt för hundarna.

Har haft förmånen att få studera några välkända och mycket duktiga utländska figuranter. De tar hundarna hårt, mycket hårdare än vad jag är beredd att göra, men inte en enda låg hund. De ligger högt, högt i aktivitet och visar ren glädje när de körs. Och vet du vad dessa hundar aldrig visar?
Något de helt verkar sakna trots sin höga aktivitet.
Stress. Stress som är oerhört vanligt bland svenska hundar. Fundera på det en stund.
 
Inlärningspsykologi i all ära, men vid korrigering handlar det inte längre om inlärning utan om krav och ofta ren uppfostran. En hund kan faktiskt vara helt på det klara med vad som förväntas av den och ändå välja att skita i det. Då är det min fulla övertygelse att hunden ska korrigeras.
Om en hund är helt på det klara med vad som förväntas av den och ändå väljer att skita i det, så skulle jag fråga mig själv varför. Jag skulle inte se det som en olydnad som skulle straffas - utan som ett misslyckande i träningen från min sida. Har man lärt in något rätt så ska det fungera; även i ett uppskruvat tillstånd. Vägen dit måste förstås gå stegvis, med en alltmer ökande svårighetsgrad.

Jag vill inte ha en hund som lyder mig för att undvika straff. Jag vill ha en hund som gör det jag ber om för att han vet att det gör mig glad.
 
Om en hund är helt på det klara med vad som förväntas av den och ändå väljer att skita i det, så skulle jag fråga mig själv varför. Jag skulle inte se det som en olydnad som skulle straffas - utan som ett misslyckande i träningen från min sida. Har man lärt in något rätt så ska det fungera; även i ett uppskruvat tillstånd. Vägen dit måste förstås gå stegvis, med en alltmer ökande svårighetsgrad.

Jag vill inte ha en hund som lyder mig för att undvika straff. Jag vill ha en hund som gör det jag ber om för att han vet att det gör mig glad.

Varför?
Antagligen för att driften att göra något annat är större. Det är inte svårare än så. Drift i hunden är positivt, men den ska kunna kontrolleras och användas vid rätt tillfälle. Och bara för att man korrigerar sin hund så betyder det inte att hunden lyder för att den är rädd. Det råder inget motsatsförhållande mellan att en hund lyder av glädje och korrigering. Som med allt annat måste det finnas en balans.
 
Varför?
Antagligen för att driften att göra något annat är större. Det är inte svårare än så. Drift i hunden är positivt, men den ska kunna kontrolleras och användas vid rätt tillfälle. Och bara för att man korrigerar sin hund så betyder det inte att hunden lyder för att den är rädd. Det råder inget motsatsförhållande mellan att en hund lyder av glädje och korrigering. Som med allt annat måste det finnas en balans.
Om hunden drar efter en katt så är jaktdriften större än viljan att lyda.

Hur glad matte än blir, så är katten för de flesta hundar ett roligare val.

Då är det fint med riktigt bra ordning på sin hund.
 
Om en hund är helt på det klara med vad som förväntas av den och ändå väljer att skita i det, så skulle jag fråga mig själv varför. Jag skulle inte se det som en olydnad som skulle straffas - utan som ett misslyckande i träningen från min sida. Har man lärt in något rätt så ska det fungera; även i ett uppskruvat tillstånd. Vägen dit måste förstås gå stegvis, med en alltmer ökande svårighetsgrad.

Jag vill inte ha en hund som lyder mig för att undvika straff. Jag vill ha en hund som gör det jag ber om för att han vet att det gör mig glad.

Lösningen blir alltså koppel på och att du undviker det som hunden går igång på? Lagen sätter ju ett helt gäng ramar för hur din hund får bete sig och det strikta ansvaret gör inte livet roligare för oss.
 
Vill man hitta ursäkter att vara fysisk emot en hund så går det ju alltid. "Just min hund är så...ditten eller datten." De är ju utlämnade till sin ägare, köps de av en människa som tror på att lägga omkull dem så får de liksom bara acceptera läget, eller svara upp och bli avlivade för lynnesfel.

En hund som tränas enligt vissa metoder hos en ägare kan tränas med andra metoder hos en annan. Lite respekt för inlärningspsykologi, etologi och forskning får man ju ha. Vi befinner oss inte i någon helt relativistisk dimma.

Visst är det så att det inte finns EN träningsmetod per hund. Vi är ju väldigt olika som människor också! Men det råder inga som helst tvivel om att det föds hundar med väldigt olika mycket resurser i. Eller ängslighet för den delen. Så jo man kan nog säga att "just min hund är så" ibland.
 
Drift i hunden är positivt, men den ska kunna kontrolleras och användas vid rätt tillfälle.
Mm. Det jag menar är att inlärning är ju mer än det första steget och att svårighetsgraden, att gå emot sina instinkter och fortfarande lyssna, måste byggas stegvis för att ge hunden en rättvis chans att göra rätt. Att man inte ger hunden större utmaningar än man förväntar sig att den bör klara av. Att man inte tränar den i högre varvtal än att man fortfarande behåller kontakten. Sen efterhand som det sitter, så kan man ge hunden allt större utmaningar och öka varvtalet. Och blir det fel så är det jag som har ställt för höga krav och behöver backa i träningen.
 
@Milosari

Om hunden går igång på något där jag vill kunna kontrollera den, så är det ju mer rättvist mot hunden att utsätta den för den svårigheten stegvis. Ju mer den klarar av, desto större utmaningar kan den få.
 
Om hunden drar efter en katt så är jaktdriften större än viljan att lyda.

Hur glad matte än blir, så är katten för de flesta hundar ett roligare val.

Då är det fint med riktigt bra ordning på sin hund.

Det känner jag igen :D därför skvallertränar jag och lär in en riktigt bra inkallning eller ett stopp-kommando. Aldrig att jag skulle kunna få stopp på mina hundar när de såg vilt genom korrigeringar. Då blir även de sådana hundar som snarare triggas igång av att matte ryter till eller tar i dem fysiskt.
 
Nu har jag inte läst tråden och har ett mindre missbruk av kokelana i kroppen sedan en vecka tillbaka så skriver jag något allt för obegripligt eller något som får allt för mycket skit är det överhängande risk att jag skyller på detta och avsäger mig ansvaret för nedanstående text :p

Men jag blir smått irriterade på denna diskussion om hårda VS mjuka metoder. För det första så OLIKA HUNDAR BEHÖVER OLIKA METODER, OLIKA EKIPAGE BEHÖVER OLIKA METODER vad är det som ska behöva vara så svårt att acceptera med de?!
Men vad är det som identifierat den ena eller de andra metoden?
Kör man mjuka metoder så saknar man helt regler och struktur för sina hundar och Den hårda metoden handlar alltid om att förarna tror sig behöva vara kraftfulla ledare som ska dominera sina hundar med misshandel och alfarullningar......... eller? :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:


Om jag skulle träna med många av bukefoket så tror jag att många skulle anse mig köra de hårda metoderna ( trots att jag inte alfarullar min hund) och när jag tränar med de gäng jag tränar med här så anses jag vara den som använder de mjuka metoderna.

Och jag HATAR att bli plaserad i dessa fack! Jag använder de metoder jag anser vara nödvändiga för att jag och min hund ska bli ett så bra team som vi bara kan. Detta gör att jag kan behöva ta tag i henne om situvationen så kräver men i normala inlärningssituvationer strävar jag naturligtvis efter att vara så glad och positiv som möjligt med min hund. Utförs ett moment fel på lydnadspanen så möts min hund allt som oftast med ett "hepp, vet du nu blev det fel nu gör vi om det" och sedan är det inte mer med det, belöningen uteblir heltenkelt och det räcker långt. Om min hund däremot provar dra från min sida när vi är på promenad, för att det enligt henne kom något intressantare i vägen, så får hon en betydligt hårdare tillrättavisande. Fel kan hända men dåliga beslut (exempelvis dra fram till en annan hund) får hon inte lov att göra fler än en gång.

Nu är min hund bara 1 år så vi har ju inte "överlevt" slyngelålder än men jag tror att vi klarar oss bra.
Men De som vet vad min hund har för stam och känner till dessa hundar är övertygad om att min hund kommer gå mig ur händerna, inte för att hon någonsin visat tendenser till det (i själva verket går hon alltid lös, hon har aldrig tjuvat på exempelvis skyddsplanen och de flesta är överns om att min hund skulle gå i döden för att vara mig till lags) men hon har sjukt mycket drifter i sig, på skyddsplanen är hon som ett litet ilsket bi utan någonsomhelst självbevarelsedrift och många har svårt att se att mina metoder skulle räcka för att hålla en hund likt denna under kontroll.
Samma hund ses av mina närmaste vänner(som inte är lika intresserad av den här typen av hund och som aldrig sett mig träna skydd och som således inte känner till hundens stam och hur det gått för de närmsta släktingarna), som en väldigt mjuk, nästan vek hund som inte gör mycke annat än att strosa runt matte men som i övrigt är ganska hårt hållen.

Vad säger de om mig och mina metoder? Jag anser att jag anpassar mig men att anpassa sig verkar inte vara ett alternativ nör vi pratar om hundträning. Antingen är man hård och orerättvis eller så är man mjuk och vek


-I övrig så tycker jag att det är helt befängt att någon skulle få skit för att de lyckats uppfostra och träna sin hund utan större bestraffningar.
-Jag anser också att det är galet att folk anser sig ha rätt att tala om att jag inte får lösa en svår situvation med en ordentlig tillrättavisning samtligt som de inte kan ge någon annan vettig lösning på problemet.
-Jag tycker också att det är så obeskrivligt lågt av vissa "mjuka instruktörer" hellre rekommenderar avlivning med ord som "din hund går inte att uppfostra" hellre än att säga "vet du din hund köper inte riktigt de metoder jag förespråkar men jag skulle kunna rekomendera/hänvisa dig till en annan instruktör/klubb som jag vet har haft bra resultat med liknande problem"
(Jag tar förgivet att alla aktiva instruktörer siktar på att man ska använda sig av mjuka, lugna och roliga metoder i så stor utryckning som möjligt)

Med det sagt verkar det som att jag endå står bakom de hårda metoderna detta trots att jag inte alfarullar min hund och detta trots att jag i "mina kretsars" anses ha en tålamod av gudsnåde och detta trots att min hund ligger i sängen och kramas hela dagarna med sin sjuka matte.

Är det verkligen så svårt att blanda färger? Måste allt vara svart eller vitt?
 
@Milosari

Om hunden går igång på något där jag vill kunna kontrollera den, så är det ju mer rättvist mot hunden att utsätta den för den svårigheten stegvis. Ju mer den klarar av, desto större utmaningar kan den få.

Rättvist och rättvist, man kanske råkar bo så det inte går att undvika svårigheter. Jag hade t ex inte kunnat undvika hundmöten. Jag hade inte ens kunnat ta mig till bilen utan att riskera att möta hundar.

Missförstå mig inte, jag är noga med att skvallerträna på mötande och hela kitet men på vissa hundar räcker inte det. Det gäller inte just mina hundar (kelpies kräver inte särskilt fast hand), men jag stöter på dem då och då.
 
@Is

Jag tror det svartvita tänkandet som delar upp människorna i två läger kommer fram pga ytterligheterna; de som utövar fysiskt våld och dominanstänkande resp de som aldrig sätter en gräns. De avskräcker varandra och minsta tecken på att man skulle tillhöra någondera läger skapar avstånd. I själva verket tror jag de flesta befinner sig nånstans där emellan.
 
Rättvist och rättvist, man kanske råkar bo så det inte går att undvika svårigheter.
Självklart är det inte alltid möjligt att skapa en fullständigt pedagogisk träningsmiljö kring hunden och då får man ju se till att hantera det i ögonblicket. Men strävan bör ju vara att undvika att hunden hamnar i situationer där det blir för svårt att göra det som förväntas av den; för att successivt bygga på svårigheterna.
 
Ursäkter?
Jag tror bara inte på filosofin att all korrigering är av ondo och jag har ännu inte hittat någon seriös forskning som stöder den teorin. Naturligtvis går säkert mina hundar att tränas på annat vis, men varför krångla till det. Jag ser helt enkelt ingen mening med att ändra ett fungerande koncept. Inlärningspsykologi i all ära, men vid korrigering handlar det inte längre om inlärning utan om krav och ofta ren uppfostran. En hund kan faktiskt vara helt på det klara med vad som förväntas av den och ändå välja att skita i det. Då är det min fulla övertygelse att hunden ska korrigeras. Svart och vitt, ingen gråzon, mår vi båda bäst av. Få sociala, grupplevande individer samspelar enbart med belöning och ignorans. Människan gör det definitivt inte.

Om någon sedan har en annan övertygelse så fine, men det är inte mer än en övertygelse precis som min. Man ska inte glömma bort att det går trender även inom svensk forskningen. Och när det gäller avståndstagande från fysisk korrigering verkar det handla mer om att vi människor ska få känna oss så himla reko än att det faktiskt är negativt för hundarna.

Har haft förmånen att få studera några välkända och mycket duktiga utländska figuranter. De tar hundarna hårt, mycket hårdare än vad jag är beredd att göra, men inte en enda låg hund. De ligger högt, högt i aktivitet och visar ren glädje när de körs. Och vet du vad dessa hundar aldrig visar?
Något de helt verkar sakna trots sin höga aktivitet.
Stress. Stress som är oerhört vanligt bland svenska hundar. Fundera på det en stund.



Svensk forskning skrev jag ingenting om. Jag skrev inlärningspsykologi - Thorndyke, Watson och Skinner är ju alla amerikaner exempelvis. Pavlov ryss. Tolman och Hebb var väl båda kanadensare (?). Piaget från Schweiz. Etc.

Jag kastade kopplet i ändan på Tant i midsommar, när hon blåste upp sig och drog efter en kanadagås. Vet inte om hon skulle kunnat ta gåsen men var inte intresserad av att vänta och se. Hon blev inte låg för det utan kom tillbakastruttande med svansen i vädret. Det betyder inte att jag tycker att det var den bästa metoden - bara att det var vad som kom upp just då, för att jag inte kunde bryta henne på annat sätt när hon väl satt fart.

Jag har varit rätt slapp och inte hållit ordning på lydnaden, men det är ju mitt fel. Hon är ju inte dum, och tar givetvis chansen till lite röj när det erbjuds mitt framför nosen. Jag skäms inte för att hon fick kopplet i ändan just då. Men det inte samma sak som att skriva att just hon minsann behöver tryckas till ibland för att inte bli olydig.

Lägger mig inte i folks träning så länge de inte bryter mot djurskyddslagen, och att någon petar till sin hund är inte jag hoppar till för. Jag möter inte de där absoluta extremerna ute i verkliga världen, med folk som aldrig nånsin korrigerar sin hund respektive slänger den i marken dagarna i ände. Det är väl självklart att världen inte är svartvit. Däremot finns det fortfarande mängder på vetenskapliga studier som visar hur djur och människor lär sig, på hur processen går till i hjärnan, vilka stimulin som är mer eller mindre effektiva i inlärningsprocessen. Det är inga konstigheter alls.

Sedan att hundarna generellt är stressade i Sverige stämmer säkerligen. Tror inte det beror på brist på korrigeringar dock. Men säkert på att folk tror att de köper soffprydnader istället för djur.
 
Svensk forskning skrev jag ingenting om. Jag skrev inlärningspsykologi - Thorndyke, Watson och Skinner är ju alla amerikaner exempelvis. Pavlov ryss. Tolman och Hebb var väl båda kanadensare (?). Piaget från Schweiz. Etc.

Och de forskade/utövade ganska friskt på både belöning och bestraffning. Jag har lite svårt att förstå hur man kan exkludera korrigeringar i begreppet inlärningspsykologi?
Oavsett vad man nu tycker är den "bästa" metoden.
 
Och de forskade/utövade ganska friskt på både belöning och bestraffning. Jag har lite svårt att förstå hur man kan exkludera korrigeringar i begreppet inlärningspsykologi?
Oavsett vad man nu tycker är den "bästa" metoden.

Jag har inga automatiska problem med (för hunden logiska och tydliga) korrigeringar. Upplever inte att jag skrivit det heller? Däremot vill jag träna belöningsbaserat i så hög utsträckning som möjligt, och lär mig gärna nya sätt att träna belöningsbaserat för att hantera hundsituationer som jag inte är smart nog att lösa - istället för att dra till med straff och skylla på hunden. Utöver direkt brandsläckning då - som att rädda midsommarens kanadagås. Jag gillade Tobias Gustavsson på SLU och SWDI exempelvis, om han nu är kvar där. Grövre korrigeringar i form av verbal eller fysisk bestraffning skadar relationen med hunden såpass att det finns orsak för bruksekipage ska vara försiktig med dem. Avinlärningen (av vilket beteende det nu är) får då vara värd smällen som relationen får. Till skillnad från att lära in ett nytt beteende istället. Då inte korrigering som i akutstopp ex "nej - lägg av att käka upp soffan" eller korrigering som i vägledning vid en fråga "nej - vi kissar inte på just den gräsmattan, vi går hit istället".
 
Korrigering.. mja..? Jag gillar positiv inlärning i form av steg-för-steg och ignorera fel.

Blir betydligt mer frustrerad av inkonsekvent hantering av djur. Ibland blir det fy och tag i nackskinn och morrande i rösten- för att dagen efter inte "orka" ta tag i det. För att nästa dag ta igen det.

För att släcka ett beteende, absolut!

Men när det varje dag mest verkar bestå av fyande, morrande med rösten och koppelryck så tycker jag man får se över sin allmänträning.
Att man ibland behöver påminna eller ta "igenom" ett kommando i en svårare situation har jag inga problem med.

Tycker man väldigt ofta hör just "han vet vad som gäller", uppenbarligen inte, eftersom det görs gång på gång på gång.

Jag vill ha en så enkel och trevlig vardag som möjligt.

Som extramatte till en del hundar i jakten på valpen med stort v, så får jag träffa ägare med olika idéer och hundar med olika psyken.
Extra tydligt blir det med ägare som har olika raser, (jag) tycker mig kunna utläsa hundar som svarar olika på samma träningsmetod.
Men försöker stå utanför och inte döma, inte mina hundar, så då blir det för det mesta som ägaren vill ha det. :)

Något som jag upplever i hundvärlden till skillnad från hästvärlden, man går mer sällan tillbaka till grunderna och tränar.
 
Korrigering.. mja..? Jag gillar positiv inlärning i form av steg-för-steg och ignorera fel.

Blir betydligt mer frustrerad av inkonsekvent hantering av djur. Ibland blir det fy och tag i nackskinn och morrande i rösten- för att dagen efter inte "orka" ta tag i det. För att nästa dag ta igen det.

För att släcka ett beteende, absolut!

Men när det varje dag mest verkar bestå av fyande, morrande med rösten och koppelryck så tycker jag man får se över sin allmänträning.
Att man ibland behöver påminna eller ta "igenom" ett kommando i en svårare situation har jag inga problem med.

Tycker man väldigt ofta hör just "han vet vad som gäller", uppenbarligen inte, eftersom det görs gång på gång på gång.

Jag vill ha en så enkel och trevlig vardag som möjligt.

Som extramatte till en del hundar i jakten på valpen med stort v, så får jag träffa ägare med olika idéer och hundar med olika psyken.
Extra tydligt blir det med ägare som har olika raser, (jag) tycker mig kunna utläsa hundar som svarar olika på samma träningsmetod.
Men försöker stå utanför och inte döma, inte mina hundar, så då blir det för det mesta som ägaren vill ha det. :)

Något som jag upplever i hundvärlden till skillnad från hästvärlden, man går mer sällan tillbaka till grunderna och tränar.
Ignorera fel fungerar definitivt inte på alla hundar. Inte heller är alla som styr eller korrigerar sina hundar inkonsekventa.
 
Jag kan inte se att jag har skrivit det någonstans?
Däremot så finns inte reflektionen över den linjen man valt att följa. De ser inte heller hunden som ett kvitto på hur bra tränare man är.
Ignorera fel fungerar definitivt inte på alla hundar. Inte heller är alla som styr eller korrigerar sina hundar inkonsekventa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: manda
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: annaovega
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp