Bukefalos 28 år!

Hårda VS mjuka metoder

Vad gör hon om hunden är mycket mer intresserad av den andra hunden än av godiset?
Tanken är att man hela tiden jobbar på en nivå så hunden aldrig går över tröskeln. Så om det för hunden är helt omöjligt trots en bra belöning (bra belöning för mig är vad hunden vill ha. Om det sen är någon form av mat, boll, kamptrasa, gos, lukta osv är egentligen oviktigt) så kan man alltid ta hunden därifrån snabbast möjligt och när man är inom ett avstånd hunden klarar av träna därifrån innan man går vidare. Men det där var ju bara ett exempel på en massa olika varianter och andra övningar man kan göra istället för att lära hunden "veta hut". Som sagt så finns det ju massor med olika hundar, förare och livssituationer och på samma sätt som det finns olika sätt att korrigera på så finns det olika sätt att belöna och motbetinga :)
 
Tanken är att man hela tiden jobbar på en nivå så hunden aldrig går över tröskeln. Så om det för hunden är helt omöjligt trots en bra belöning (bra belöning för mig är vad hunden vill ha. Om det sen är någon form av mat, boll, kamptrasa, gos, lukta osv är egentligen oviktigt) så kan man alltid ta hunden därifrån snabbast möjligt och när man är inom ett avstånd hunden klarar av träna därifrån innan man går vidare. Men det där var ju bara ett exempel på en massa olika varianter och andra övningar man kan göra istället för att lära hunden "veta hut". Som sagt så finns det ju massor med olika hundar, förare och livssituationer och på samma sätt som det finns olika sätt att korrigera på så finns det olika sätt att belöna och motbetinga :)
Ja alltså jag menade inte att "Hah, det där funkar aldrig!", utan jag tänkte mera på att det inte är en universallösning. Min Boxer brydde sig skit om allt om det kom en annan hund. Hon gjorde inte utfall eller var aggressiv, men hon ville väldigt, väldigt gärna gå fram. Där hittade jag aldrig nån lösning, trots att hon var ett matvrak som älskade dragkamp.
 
Tanken är att man hela tiden jobbar på en nivå så hunden aldrig går över tröskeln.
Precis; hunden måste ha en rimlig chans att klara av det, så att man när den lyckas kan befästa en positiv reaktion, för att sen öka svårighetsgraden. Därför är det ju bättre att träna i en kontrollerad miljö, så man kan anpassa svårighetsgraden. Tränar man tex hundmöten ute på stan bland främmande hundar, så kan man ju öka avstånd eller gå undan etc för att göra det lättare, men risken finns ju att man kliver i famnen på nästa hund. Lagom svårt och tillräckligt bra belöning - då får man en positiv utveckling.

Nåt som jag tycker är viktigt om man behöver bromsa ett beteende som är oönskat i vardagen, är att man direkt talar om vad man vill att hunden ska göra istället. Då får hunden en chans att göra rätt och få beröm. Upprepas situationen så kan man försöka vara förutseende och steget före, så hunden har en chans till bättre reaktion. Ser man att man riskerar hamna i den situationen regelbundet, så tränar man på det.

Sen är ju belöning så mycket mer än godis. Det gäller att ha en hel verktygslåda full av varianter att välja på. Min lillskrutt har en favoritbelöning som han själv införde redan när han var en tvärhand hög; att hålla matte i armen; helst kampa med jackärmen om det är en jacka där det är tillåtet. En belöning som alltid finns tillgänglig och mycket uppskattad; som han självbelönar sig med när han vet att han varit duktig. Senast igår när han hjälpte mig flytta hästarna till ny hage. De var överlyckliga o drog i full galopp och han försvann efter dem runt kurvan. Tanken är att han ska stanna i grindhålet, men jag insåg att han kanske behövde en påminnelse när tempot var så högt. En inkallning och han vände och kom som ett skott - och kastade sig upp mot min arm. Lillskrutten. :love: :D
 
Ja alltså jag menade inte att "Hah, det där funkar aldrig!", utan jag tänkte mera på att det inte är en universallösning. Min Boxer brydde sig skit om allt om det kom en annan hund. Hon gjorde inte utfall eller var aggressiv, men hon ville väldigt, väldigt gärna gå fram. Där hittade jag aldrig nån lösning, trots att hon var ett matvrak som älskade dragkamp.

Jag tänkte sådär också. Min hane har ju varit en sån där hund som började göra utfall och skälla som en galning direkt när han såg en hund. Även om den var långt bort. Han varken tog godis eller gick att bryta med korrigering. Däremot blev han triggad av korrigeringar. Jag tror att jag i början när jag började se situationen helt annorlunda bara höll godisarna precis framför näsan på honom. Han gjorde hemska utfall och skällde som en idiot men när hunden passerat och gått en liten bit så kunde han tillslut ta den där godisen och då gick vi vidare. Han kunde sen snabbare och snabbare ta godis efter att hunden passerat och tillslut åt han godis medans hunden passerade. Sen kunde jag även slänga godiset på backen. Och tillsist behövde vi inte godis vid möten.

Jag gjorde likadant när jag antijakttränade honom och schäfern. När de ville dra efter viltet så höll jag bara emot i kopplena och väntade tills de var kontaktbara igen och inte försen då kallade jag till mig dom och gav godis/boll. Tiden från att de såg viltet till de var kontaktbara blev snabbt kortare och kortare och det dröjde inte länge innan jag kunde be de vänta/komma direkt.

Min erfarenhet genom att ge belöning efter, oavsett hur hunden har betett sig tidigare är att man lägger en förväntan hos föraren i situationen.
 
Något jag noterat är att en del är snabba med att "leta fel" som de kan korrigera, men inte alls lika snabba eller uppmärksamma på att se det som hunden gör bra och förstärka det. De skulle nog ha nytta av att räkna de gånger på en dag som de reagerar positivt resp negativt mot hunden och fundera över vilken miljö de egentligen erbjuder. En negativ miljö där straff, hot och skäll är vardag eller en positiv, uppmuntrande miljö där bra saker förstärks. Istället för att enbart reagera när hunden är till besvär, kan man låta den förstå vad som är önskvärt beteende.

En bekant såg så förvånad ut en gång när vi satt och fikade och jag plötsligt vände mig till unghunden och log och berömde honom för att han var så duktig. Han låg ju bara där och hade ju inte gjort nåt? Nej, det var ju just det. Det inledande nyfikna farandet upp och ner i kökssoffan hade plötsligt ersatts av att han gick och lade sig på golvet intill och lugnt betraktade oss istället. Vilket jag naturligtvis var snabb att uppmärksamma och förstärka med beröm.

Eller som när jag badade gammelhunden och lillskrutt bokstavligen lade sin långa nyfikna näsa i blöt hela tiden. Plötsligt insåg jag vad lugnt allting blivit och vände mig om och såg att han spontant gått och lagt sig för att titta på. Beröm.
 
Jag tänkte sådär också. Min hane har ju varit en sån där hund som började göra utfall och skälla som en galning direkt när han såg en hund. Även om den var långt bort. Han varken tog godis eller gick att bryta med korrigering. Däremot blev han triggad av korrigeringar. Jag tror att jag i början när jag började se situationen helt annorlunda bara höll godisarna precis framför näsan på honom. Han gjorde hemska utfall och skällde som en idiot men när hunden passerat och gått en liten bit så kunde han tillslut ta den där godisen och då gick vi vidare. Han kunde sen snabbare och snabbare ta godis efter att hunden passerat och tillslut åt han godis medans hunden passerade. Sen kunde jag även slänga godiset på backen. Och tillsist behövde vi inte godis vid möten.

Jag gjorde likadant när jag antijakttränade honom och schäfern. När de ville dra efter viltet så höll jag bara emot i kopplena och väntade tills de var kontaktbara igen och inte försen då kallade jag till mig dom och gav godis/boll. Tiden från att de såg viltet till de var kontaktbara blev snabbt kortare och kortare och det dröjde inte länge innan jag kunde be de vänta/komma direkt.

Min erfarenhet genom att ge belöning efter, oavsett hur hunden har betett sig tidigare är att man lägger en förväntan hos föraren i situationen.
Så gjorde jag. Blev aldrig bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: manda
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: annaovega
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp