Sv: hårdjobbande hästar
Hmn, jag vet inte.. På ridskolan där jag håller till finns det (menar nu ridskolan med de större C/D-ponnyerna och stor häsarna, vi har ridlekis med) 7 hästar som klubben äger,
samt att de brukar hyra in 2 stycken privathästar. På tisdagarna är det tre lektioner
x 45 min, onsdagarna två lektioner x 45 min och en lektion x 60 min, torsdagarna är det som onsdagen och på lördagen är det en 45 min lektion. Dvs. vi har väl totalt 10 lektioner i veckan.
Överlag så är många grupper på den nivån att ryttarna behärskar hästarna i samtliga gångarter, vissa kan även rida hästarna i form - men alla ryttare är ju såklart inte kapabla till det. Sen är det väl så att medans vissa kanske nyss börjat med skänkelvikninar så kanske en annan grupp sitter och rider öppnor och slutor, och
så ligger väl hoppbanorna på olika höjd, men överlag - som sagt, så är grupperna annars väldigt lika. Det finns dock en nybörjargrupp, där samtliga är rena nybörjare.
Men upplägget i de flesta grupper brukar väl vara typ:
*Kontrollbana
*Dressyr
*Kontrollbana
*Markarbete
*Dressyr
*Markarbete
*Hoppning
Nåt sånt ser det väl ut i ungefär alla grupper typ... men alla har ju såklart inte samma sak varje vecka, utan t.ex. så kanske mellangruppen på tisdagen har hoppning v. 39 och så har sista gruppen det v. 42 liksom...
Sen brukar vi försöka se till så att hästarna delas upp så jämt fördelat som möjligt, dock efter deras egen förmåga (t.ex. konditon, styrka) och ryttarna i gruppen osv.
Fungerar väldigt bra faktiskt! Hästarna brukar vara rätt lagom framåt och ha bjudning,
en gång i veckan är det tre privatryttare som rider till dem (säga vad man vill om det men men..) och så ska de helst ut i skogen en gång i veckan med. På helgerna tar hästarnas skötare hand om dem, mockar och rider, fodrar osv.