harhas - söker svar

Sv: spatt - harhas

Vill du lägga in adressen till sidan du hittat den på? Kanske jag kan surfa in själv?

Visst.
http://www.gutenberg.org/files/16370/16370-h/images/img40-full.jpg

En väldigt bra anatomibok är "Color atlas of veterinary anatomy volume 2, The horse" som du kan be ditt bibliotek beställa hem.

Kan hästen få överben på griffelbenet, där som ligamentet sitter fast? Om den överansträngs? Alltså, kan griffelbenshuvudet bli större vid en överansträngning?

Ben är levande vävnad och om ett område ansträngs kan kroppen försvara sig med att bilda ben som förstärkning just där. Men jag kan tänka mig andra delar av kroppen som skulle komma före ligamentinfästningarna på griffelbenen i så fall. Det finns individuella skillnader också, alla hästar är inte precis lika. Griffelbenen bak är ofta inte lika markerade som på frambenen. Vad är det som gör att du funderar på detta?
 
Sv: spatt - harhas

Alltså i senan som sitter mellan hasspetsen och griffel/skena. Då är det väl senan som ska kännas lite boggy eller svampig om något är vajsing? Om senan känns fräsh, så borde det ju inte vara något i den? Om jag känner på den med upplyftat ben känns den bra, när hästen står på benet blir den torr och styv. Dock är han ju alltid mer eller mindre gallig just kring hasen - men jag tycker inte att han brukar bli det just där.

Ja, inflammation ger värme och galla i det ligamentet. Var är han gallig då? Har någon veterinär tittat på det?
 
Sv: spatt - harhas

Mycket intressant lasning!! :bow: Jag befinner mig pa nya zeeland sa jag ligger ett halvt dygn efter...:D

Lejonelle verkar ha en hel del kunskap om anatomin:bow:

Jag har inte sa mycket ingaende kunskap om anatomin, men jag kan forhoppningsvis bidra med nagra andra infallsvinklar:idea:

Nar jag laser det du Kokaburra skriver om hur din hast anvander sitt hogra bakben sa far jag direkt associationer till traningen av hasten. Det ar jattevanligt att hastar "bar mer" med sitt hogra bakben, just som din gor.

Det ar viktigt att forsta vad som hander i leder och ligament, det ar intressant! Men det ar lika viktigt ar att forsoka trana hasten sa att den blir liksidig. Du kan atgarda symptomen, men jag tror att du maste losa problemet i traningen. Vila kommer kanske att lindra symptomen, men sa lange du inte kommer at och blir medveten om problemet i ridningen sa kommer det alltid att finnas dar.

Hastar ar ju, som du alldeles sakert redan vet:p, hoger- eller vanster hanta precis som vi manniskor, men om man inte lyckas att rakrikta hasten sa kommer det pa sikt att leda till skador om vi fortsatter att rida den.
 
Sv: spatt - harhas

Jag kan fortfarande inte se bilden... :( Jag kanske inte har åtkomst till den basen som den ligger på.

Tack för anatimiboktips :)

Ja, om du ser på bilderna på min hästs has, som jag la upp i mitt långa inlägg, så ser du hur griffelbenshuvudet ju är större än normalt. Det lixom putar ut och gör att ytliga böjsenan(?) inte ser ut att vara rakt ner från hasen. det är alltså benknota i vägen så att säga. Syns tydligt på närbilden av ena hasen. Hela hasen är större tycker jag, iaf mot vad jag är van att se på andra hästar.

Jag har varit till vet och röntgat för lite gallor på vänster bak (nov-08), men utan att det visade något. Vet sa att vissa hästar är bara lite galliga, alltså inte något hon anmärkte på. Så länge han inte är halt så är det bara att rida på som vanligt. Hon prata om senskidor och helt ofarliga gallor. Hon sa inte något om hans griffelben då - men jag hade inte tänkt på det som onormalt då, förrän ET påpekade det när hon var här (läs mitt långa inlägg:) ).

Ja, var är han gallig? Lite olika, men mest bara inte torr över hela hasen. Ibland genom hasleden att man kan putta ut gallan från insidan till utsidan. Han har aldrig varit gallig framme vid hasen, i "hasvecket" sas, har fått råd från veterinär att "putta" där för att se om det putar ut någonstans då, men inte har det varit någon sån galla. Mest runt själva hela hasen på sidor, lite ovanför, lite omkring hasspetsen osv. Tycker det skiftar lite, har inte kommit fram till om det går i system än, kanske vädret som gör det? Han har alltid varit lite gallig på haser och bakkotor - som jag nu förstått vanligt för hästar med hans beställning (något under sig).
 
Sv: spatt - harhas

Tack för ditt perspektiv! :) Kul att du gillar mitt lilla researcharbete :D

Jag är ganska noga med hur jag rider min häst och vi strävar mot liksidighet. Ibland skiftar han sida till "vänsterhänt", men brukar falla tillbaka till "högerhänt" igen, speciellt om han har vilat. Så jag håller med dig där om liksidig träning.

Vi jobbar på det! :laugh:
 
Sv: spatt - harhas

Jag kan fortfarande inte se bilden... :( Jag kanske inte har åtkomst till den basen som den ligger på.

Mycket märkligt att du inte får upp bilden.. jag har såvitt jag vet inte särskild access till någon databas på gutenberg.org.

Om du gör bildsökning via google på "sagital section of right hock" kommer den som första träff (för mig alltså). Prova det. Jag tyckte just den bilden var bra eftersom den har namnen utskrivna..

.. vänta lite jag hittade en annan bild på stall bredbyn.

http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=90

Där är namnen utskrivna på svenska. Det ligament som berörs av harhas kallas på den här bilden ligamentum tarsi plantare vilket är helt i sin ordning eftersom olika namn ibland används för samma sak (lig tarsi plantare betyder hasens bakre ligament).

Senskidan din veterinär pratade om lär vara djupa böjsenans senskida som du också ser utritad på den här bilden (tarsalsenskidan).
 
Sv: spatt - harhas

HURRA! :bump:
Nu ser jag... ska utforska lite på bilderna...

Hans gallighet sysn på bilden brukar finnas runt tarsalsenskidan (bredbyn). längs Deep flexor tendon.

På gutenberg så kan jag säga var han brukar vara gallig. kring siffra 3 och 4, mot deep flexor tendon.

Det som jag trodde skulle vara harhas sitter kring området "fourht tarsal" på gutenberg. Det är där som utbuktningen är, ungefär. Inte så högt upp som plantarligamentet. Han har en tydlig inbuktning strax under hasspetsen.

Han har inte haft någon galla kring ledfickorna/ledkapsel. Det är där som vet har lärt mig att jag ska pressa uppåt för att se om det puttas ut någon galla.

Åh! vilken spännande tråd detta blev! Jag är helt till mig! :laugh:
Kul att du vill vara med Lejonelle, jag lär mig MASSOR! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

Jag ska försöka få tag i mina röntgenplåtar från ATG. Då ska jag se hur hans griffelben ser ut.

Kanske är det djupa böjsensans förstärkningsband? Där nere är det iaf det luriga sitter.
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

I texten Gutenberg (tack för länken! Helt fantastisk e-bok!) på andra bilden nedanför hasbilden, där man ser bakbenet från från knä till hov från sidan. Precis till höger om distal annular ligament syns en knölighet på bilden. Det är som att den knölen är större på min häst.

Som att superficial flexor tendon blir lite utputtad av den, bakåt.

French veterinarians consider under the title of "courbe," an exostosis situated on the mesial side of the distal end of the tibia. Cadiot and Almy state that this condition (courbe) is of rare occurrence. Percivall defines curb as "a prominence upon the back of the hind leg, a little below the hock, of a curvilinear shape, running in a direct line downwards and consisting of infusion into, or thickening of, the sheath of the flexor tendons." Möller's version of true curb is a thickening of the plantar ligament (calcaneocuboid or calcaneometatarsal). Hughes and Merillat consider curb as a synovitis having for its seat the synovial bursa which is situated between the superficial flexor tendon (perforatus) and the plantar ligament.
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

Oj! tiden gick ut.... Sista där ska vara såhär:

"French veterinarians consider under the title of "courbe," an exostosis situated on the mesial side of the distal end of the tibia. Cadiot and Almy state that this condition (courbe) is of rare occurrence. Percivall defines curb as "a prominence upon the back of the hind leg, a little below the hock, of a curvilinear shape, running in a direct line downwards and consisting of infusion into, or thickening of, the sheath of the flexor tendons." Möller's version of true curb is a thickening of the plantar ligament (calcaneocuboid or calcaneometatarsal). Hughes and Merillat consider curb as a synovitis having for its seat the synovial bursa which is situated between the superficial flexor tendon (perforatus) and the plantar ligament."
Taget 2009-07-13 från: http://www.gutenberg.org/files/16370/16370-h/16370-h.htm

Det verkar oenighet kring VAR curben ska vara? Du menar på det som Hughes & Merillat anser vara curb. Dvs att det ska sitta högre upp, strax under hasspetsen? Men visst menar andra i texten på att det kan sitta lägre ner?
 
Sv: spatt - harhas

Mer från samma sida:

Occurrence.—Certain predisposing factors seem to favor the occurrence of curb. A malformation of the inferior part of the tarsus so that its antero-posterior diameter is considerably less than normal is a contributing cause. Such hocks are known as "tied-in." Another fault in conformation is the existence of a weak hock that is set low down on a crooked leg, especially when such a member is heavily muscled at the hip. Given such conformation in an excitable horse, and curb is usually produced before the subject is old enough for service. It is certain that in cases where conformation is bad, greater strain is put upon the plantar ligament. This structure serves to bind the tibial tarsal (calcis) bone to the metatarsus; traction exerted upon its summit by the tendo Achillis is great when animals run, jump or rear and also at heavy pulling. In animals having curby hocks, sprain is likely to result and curb supervenes.

Symptomatology.—The characteristic swelling which marks curb may develop quickly and lameness occur suddenly or the enlargement comes on gradually and slowly, causing little lameness. Lameness is not proportionate to the size of the swelling and in all cases whether subacute or chronic, the condition improves with rest, but lameness is again manifested upon exertion. A horse which "throws a curb" will go lame until the acute inflammatory condition subsides and depending upon treatment received and conformation of the hock, this requires from three days to two or three weeks.

The character of the swelling varies; in some cases it is not large but rather dense and lacking in evidence of heat and hyperesthesia; in other cases there is considerable swelling, which is hot and doughy, somewhat painful to the touch but not necessarily productive of much lameness. In any event, whether the swelling or enlargement is big or little, its location makes it conspicuous when viewed in profile.

In most cases after the acute inflammatory period has passed, lameness is slight, if at all present, and in time no interference with the subject's usefulness is occasioned because of the curb, but the animals often remain blemished—complete resorption of inflammatory products being unusual when much disturbance has existed.

Treatment.—The handling of curb during the acute inflammatory stage is along the same lines as in sprain—local applications of cold and heat. Subjects must be kept quiet until all inflammation has subsided, for there are no cases wherein a little brisk exercise is more likely to cause a recurrence of lameness before recovery is complete than in curb. Vesication is in order in a week or ten days after the affection has set in; in old stubborn cases that have resisted ordinary treatment for a few months, the use of the actual cautery (line firing) is to be recommended.


Taget 2009-07-13 från: http://www.gutenberg.org/files/16370...-h/16370-h.htm
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

Efter denna texten tycker jag mig tro att han kanske har haft en curb, inflamation. Det står att efter den större inflammationen har passerat, så kan det finnas mycket lite hälta, om det ens finns någon alls. Om inte inflamationen får läka helt så kommer hältan att återkomma. Hästen behöver vila upp till tre veckor.
Med tiden kommer harhasen inte störa hästens användbarhet, men hasen kommer fortfarande kommer att vara bulig (skönhetsfel). Att bupplan försvinner är ovanligt när hästen haft en större skada.

Jag undrar om det är så att hästen kan vid överansträngning få tillbaka en inflamation? Eller om det är som med läkta senor, att de är starkare just där det är läkt? Det sa iaf min läkare när jag hade skurit av mig två senor i handen.
 
Sv: spatt - harhas

Nu har jag kollat i ABC of the horse. Och jag tror jag vet vilket ligament som kan ha blivit skadat.

Dorsal ligament. Det som reglerar vridning i hasen (gissar jag). Upplys mig gärna mer ni som kan!! Eller sitter det på insidan av benet? Finns det ett liknande på utsidan? Från griffel till hasspets?
Iom att han var sned i hoven så måste det ha överbelastat hans ligament som reglerar vridningen i hasen. Han sätter ner hoven utåtvridet och sen vrids hoven när han tar vikt - påfrestande för hasen. Med bus på banan med tvärnitar och kvicka svängar så kan det ha blivit ett överdrivet vridmoment som nu visar sig på griffelbenshuvudet. Gallorna som jag tänkt varit runt Deep flexor tendon, kan ju lika gärna ha varit gallor för andra ligament som sitter på typ samma ställe!

Visst kollar man ligament med ultraljud?

Boken på gutenbergs titel och författre:
The Project Gutenberg eBook, Lameness of the Horse, by John Victor Lacroix
 
Senast ändrad:
Sv: spatt - harhas

Hej igen!
Jag har i alla fall fått en hästs ligament kollat med ultraljud.
Hälsn Kryddan
 
Sv: spatt - harhas

Curb:
Introduction and Causative Agents: Curb is a condition where the back (plantar) aspect of the fibular tarsal bone is enlarged. This results from an enlargement of the plantar ligament due to inflammation and thickening. In some cases periostitis is involved and there is an extra layer of bone in that region. The plantar ligament is located in the area just below the point of the hock. Inflammation of the plantar ligament is often the result of poor conformation (straight, cow, or sickle hocked) or when the horse injures itself in the hock region by kicking against trailers or walls.
Clinical Signs and Diagnosis: Signs of heat, swelling, pain, and lameness are common early on in the condition. As things progress, scar tissue and an obvious bump may be noticed (see figure 8). Radiographs can help determine the cause and extent of a suspected case of curb.

Figure 8: Curb

E406-10.jpg


Treatment: In many cases, resting the horse will help alleviate the problem. Rest should be accompanied by ice packs, anti-inflammatory agents, and corticosteroid injections under the skin in the area of the lesion. In cases that have been going on for sometime, successful treatment may not be achieved

Taget 2009-07-16 från http://www.infovets.com/healthyhorseinfo/E406_1.htm
________________
Fast det är väldigt likt denna bilden.
"Radiographs can help determine the cause and extent of a suspected case of curb."
Visst måste det betyda Ultraljud?
 
Sv: spatt - harhas

Tack :laugh:

Ja, det blir till att boka tid på klinik för att stilla mitt oroliga sinne... Vet att det snart är en ultraljudare där.... men det är dyyyrt... :(
 
Sv: spatt - harhas

Försäkringen brukar täcka detta, även om undersökningen inte visar något så brukar förs bolagen betala ändå. Självrisken måste man ju stå för i o f s.
Det som denna tråden handlar om är rena kinesiskan för mig :D men ofta när
det gäller hältor så tar det tre månader innan hästen är igång igen. Det kanske
inte gäller denna typen av problem dock :confused:
 
Sv: spatt - harhas

Det var glada news, kanske man ska ringa till förs. bolaget oxå och dubbelkolla. Men jag kanske måste rida honom lite o se om det genererar någon värme på området. Då kan jag ju pga det åka till vet. En sån här skada behöver ju inte visa nästan några symptom - men kan vara inflamerat ändå, så man borde ju åka in om det är lite knas. Om inte skadan får läka ut så kommer den att bli återkommande, och svårläkt. Det vill jag inte!

Tycker det är skitsvårt att känna värme - speciellt i sommarvädret. Tycker att när jag stryker över stället första gången känns det "kallt" - men andra gången kankske liiiite varmare just där, mer varmt där än på hasspets och sena nedanför. Och sen varmare och varmare ju mer jag känner, men jag kanske är hypokondriker... Lika bäst att åka in, för min egen skull.

Jag ringde helt nyss vet för att fråga lite och kolla när ultraljudarn var där, men hon som svarade visste inte så mycket. Dom skulle ringa tillbaka.
 
Sv: spatt - harhas

Nu har jag kollat i ABC of the horse. Och jag tror jag vet vilket ligament som kan ha blivit skadat.

Dorsal ligament. Det som reglerar vridning i hasen (gissar jag). Upplys mig gärna mer ni som kan!! Eller sitter det på insidan av benet? Finns det ett liknande på utsidan? Från griffel till hasspets?


Namnen på t ex ligament innehåller ofta ord som beskriver läget på ligamentet dvs är det på framsidan, baksidan, insidan eller utsidan. "Dorsal" är en sådan lägesbestämning, som på ett bakben innebär på framsidan av benet. Hasens dorsala ligament är alltså ligamentet på framsidan av hasen alltså i hasvecket, djupt under muskler och senor. Det förbinder skenbenet (metatarsus III) med hälbenets (calcaneus) framsida och dess funktion är bland annat att hindra hasen att översträcka sig. Om du har Grönbergs ABC kan du se det tydligast på den bild som visar hasen framifrån (facies cralialis, cranial view är två ord som används i det sammanhanget för att visa från vilken vinkel man tittar på leden).

Rotation i hasen kommer belasta alla strukturer mer än om hasen rör sig som den ska. Så visst kan det finnas anledning att ultraljuda om det misstänks en ligamentskada.


Gallorna som jag tänkt varit runt Deep flexor tendon, kan ju lika gärna ha varit gallor för andra ligament som sitter på typ samma ställe!

Visst men om gallan sitter ytligt och tydligt i senskidan runt djupa böjsenan ska man nog börja med att kolla på den. Ligamenten har ungefär samma läge men sitter djupare i kroppen. Det är inte svårt för en veterinär att konstatera om gallan sitter i senskidan, det är ett vanligt förekommande problem.
 
Sv: spatt - harhas

:bow: tack för upplysningen! Jag förstod oxå sen att jag hade tittat på hasen "bakofram". Nu vet jag än lite till. :)

Jag har iaf nu fått en tid hos vet, så får vi väl se vad dom säger. Men det trissta är att det inte är förrän 4/8.

Idag var det regnigt och lite kyligare så jag borde ha känt värme om det funnits nåt - men jag känner inget. Sen idag var hans vanliga gallor nästan inte ens där - kan ha att göra med vädret. Höger has är oftare mindre gallig än vänster. Men det är höger som har harhasen. Ska bli mycket intressant och höra vad dom på station har att säga och vad dom ser. Jag känner att jag har mycket mer kött på benen efter att ha fått lära mig allt detta nya här i tråden. Nu kommer jag att kunna ställa bra frågor och även se på plåtarna med andra ögon än tidigare. Kul! Kunskap är roligt att få, och mycket lätta att bära, så det är bara att skaffa sig mer o mer o mer o mer :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Jag söker fodervärd alternativt permanent nytt kärleksfullt för alltid-hem till Lysa, vackert islandssto född 2010 och hennes vän Zebra...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Lysasmatte
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
949
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 556
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp