Gå i skogen.

Jag skulle vilja läsa också men har inte gjort det på flera år eftersom jag inte minns vad jag läst. När jag glömmer tidigare kapitel kommer jag inte igenom boken.

Hantverk skulle jag också vilja hålla på med men jag har aldrig tillräckligt med tid och ro i kroppen för att kunna göra det.



Så är det. Jag dög aldrig. Blev dumpad gång på gång. Fosterhem vid 1 och ett halvt. Placerad hos farsans förra fru i åttaårsåldern medan mamma var kvar i Sverige och farsan var gud vet var. Eller så var jag tvungen att bo hos farsan som aldrig brydde sig. Mobbad i skolan.

Tja, det var så det såg ut i korta drag. Jag kände mig varken sedd eller älskad.

Så otroligt sorgligt. Alla ska få känna att de duger.
Jag förstår att problemen med din familj kanske tog extra hårt med det bagaget. Men du är ju mycket mer och har åstadkommit massor. Du duger ju på massa vis. Men jag tror du ska försöka ta upp så mycket som möjligt med kuratorskontakten så du kan hitta ett långsiktigt förhållningssätt som funkar för dig.
 
Det kan nog vara en bra ide att skilja på kortvarig stress som efter 1 eller ett par intensiva dagar och utmattning som gör att hjärnan går ned i verksamhet och man inget orkar, koncentrationen fallerar etc.

Ja. Det är stor skillnad. Men man kan ibland tillämpa samma strategier för att hantera det, om det är ett sätt man är van vid fungerar.
 
Gå i skogen.

Jag skulle vilja läsa också men har inte gjort det på flera år eftersom jag inte minns vad jag läst. När jag glömmer tidigare kapitel kommer jag inte igenom boken.

Hantverk skulle jag också vilja hålla på med men jag har aldrig tillräckligt med tid och ro i kroppen för att kunna göra det.



Så är det. Jag dög aldrig. Blev dumpad gång på gång. Fosterhem vid 1 och ett halvt. Placerad hos farsans förra fru i åttaårsåldern medan mamma var kvar i Sverige och farsan var gud vet var. Eller så var jag tvungen att bo hos farsan som aldrig brydde sig. Mobbad i skolan.

Tja, det var så det såg ut i korta drag. Jag kände mig varken sedd eller älskad.

Åh vad jag önskar dig lite själslig ro och förmåga att se hur bra du är!
 
Det kan nog vara en bra ide att skilja på kortvarig stress som efter 1 eller ett par intensiva dagar och utmattning som gör att hjärnan går ned i verksamhet och man inget orkar, koncentrationen fallerar etc.
Det är klart att det är skillnad, men så som TS beskriver sin situation tycker jag att det låter som om hon periodvis lider av intensivare stress OCKSÅ.
 
Gå i skogen.

Jag skulle vilja läsa också men har inte gjort det på flera år eftersom jag inte minns vad jag läst. När jag glömmer tidigare kapitel kommer jag inte igenom boken.

Hantverk skulle jag också vilja hålla på med men jag har aldrig tillräckligt med tid och ro i kroppen för att kunna göra det.



Så är det. Jag dög aldrig. Blev dumpad gång på gång. Fosterhem vid 1 och ett halvt. Placerad hos farsans förra fru i åttaårsåldern medan mamma var kvar i Sverige och farsan var gud vet var. Eller så var jag tvungen att bo hos farsan som aldrig brydde sig. Mobbad i skolan.

Tja, det var så det såg ut i korta drag. Jag kände mig varken sedd eller älskad.
Skulle du kunna ta någon skogspromenad, det är ju fastställt att det är jättebra för utmattning att vistas i naturen. Det behöver ju inte vara en lång promenad, bara en liten rackare för att komma ut och rensa huvudet från alla måsten och krav du har på dig själv. Eftersom du gillar yoga så kanske mindfullness kan vara något för dig?
 
Det är klart att det är skillnad, men så som TS beskriver sin situation tycker jag att det låter som om hon periodvis lider av intensivare stress OCKSÅ.
Intensivare än utmattning? Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Utmattning är ju stress som kantrat över till ohanterlighet.
 
Skulle du kunna ta någon skogspromenad, det är ju fastställt att det är jättebra för utmattning att vistas i naturen. Det behöver ju inte vara en lång promenad, bara en liten rackare för att komma ut och rensa huvudet från alla måsten och krav du har på dig själv. Eftersom du gillar yoga så kanske mindfullness kan vara något för dig?
Jag går promenader när jag hinner. Ibland lyckas jag hinna en liten sväng på lunchen.

Jag har svårt att få till yoga regelbundet. Det går i perioder. Mindfulness vet jag inte vad det är men nog sjutton tänker jag på att vara medveten om både mig själv och min omgivning.
 
Jag tycker du ska kämpa lite för att få rätt vård. En bra psykolog är toppen för att hjälpa en med att hantera livet på ett annat sätt än det man lärt in tidigt att man "måste". Trots allt så har du tagit dig igenom många av de svårigheter som du utsattes för som barn och ska inte behöva kämpa så hårt längre definitivt inte så hårt att du utmattar dig själv.
Jag har tänkt tanken men har inte vetat hur jag ska gå till väga. När livet funkar hyfsat så blir den biten så luddig att ta på. Det är liksom inget för vården då. Och privat anser jag inte att jag har råd att gå.
 
Jag går promenader när jag hinner. Ibland lyckas jag hinna en liten sväng på lunchen.

Jag har svårt att få till yoga regelbundet. Det går i perioder. Mindfulness vet jag inte vad det är men nog sjutton tänker jag på att vara medveten om både mig själv och min omgivning.
Mindfullness är meditation som sedan utvecklats för att tex hantera negativa tankar och liknande används ofta som ett sätt att hantera stress och nedstämdhet i kbt.
 
Har du råd att låta bli? Det är om man har en ba terapeut otroligt väl spenderade pengar.

Jag har dels aldrig trott att något sådant kommer att funka på mig (tramsat runt i psykvården hela livet och inget har funkat) och sedan inte bedömt att jag varit värd det eller behövt det. Jag har liksom alltid fått lösa alla problem själv och tänkt att det får jag fortsätta med.
Well, nu har du något att ta på. Börja i den änden?
Jo. Nu finns det något konkret.
 
Man ska dock vara försiktig med mindfulness, för en del kan det vara rätt dåligt.
Jag hör inte till den kategorin. Jag har yogat, mediterat och ägnat mig åt diverse mentala övningar i flera år. Jag är medveten om tankarna och utrymmet mellan dem. Jag vet att känslor aldrig sitter fast i kroppen fast det kan kännas så. Det var så jag blev av med panikångesten.
 
Gå i skogen.

Jag skulle vilja läsa också men har inte gjort det på flera år eftersom jag inte minns vad jag läst. När jag glömmer tidigare kapitel kommer jag inte igenom boken.

Hantverk skulle jag också vilja hålla på med men jag har aldrig tillräckligt med tid och ro i kroppen för att kunna göra det.
En tanke angående läsningen. Jag är lite lätt mosig i huvudet pga min EP, mediciner och diverse annat som rör sig i livet så att säga. Jag var lite nojig inför mina högskolestudier men nu har jag huvudet lite mer med mig. Inte som förut men lite lätt. Jag får ett annat fokus. Är du någorlunda som jag vad gäller det kanske en bokcirkel skulle kunna vara något? Starta en på buke så slipper du momentet att fara iväg och man kanske är lite mer förlåtande vad gäller tiden.
 
En tanke angående läsningen. Jag är lite lätt mosig i huvudet pga min EP, mediciner och diverse annat som rör sig i livet så att säga. Jag var lite nojig inför mina högskolestudier men nu har jag huvudet lite mer med mig. Inte som förut men lite lätt. Jag får ett annat fokus. Är du någorlunda som jag vad gäller det kanske en bokcirkel skulle kunna vara något? Starta en på buke så slipper du momentet att fara iväg och man kanske är lite mer förlåtande vad gäller tiden.
Jag vet inte vad en bokcirkel är. Läser man tillsammans med andra då? Om det är så, var hittar jag folk som gillar samma böcker som jag? Skönlitteratur är nämligen astrist. Jag vill lära mig något när jag läser.
 
Jag vet inte vad en bokcirkel är. Läser man tillsammans med andra då? Om det är så, var hittar jag folk som gillar samma böcker som jag? Skönlitteratur är nämligen astrist. Jag vill lära mig något när jag läser.

Man kan ju ha olika upplägg. I min ses vi var 6:e vecka och diskuterar den bok vi antingen gemensamt bestämt eller som någon av oss valt.
Vi läser alla möjliga genrer, finns ju inga regler.
 
Jag vet inte vad en bokcirkel är. Läser man tillsammans med andra då? Om det är så, var hittar jag folk som gillar samma böcker som jag? Skönlitteratur är nämligen astrist. Jag vill lära mig något när jag läser.

Den litteraturvetenskapliga sidan av mig måste säga ifrån trots att det är lite OT, men såklart kan man lära sig massor av skönlitteratur!
 
Jag vet inte vad en bokcirkel är. Läser man tillsammans med andra då? Om det är så, var hittar jag folk som gillar samma böcker som jag? Skönlitteratur är nämligen astrist. Jag vill lära mig något när jag läser.
Om skönlitteratur är tråkigt kanske ett bättre val i så fall vore en lättare men intressant kurs på typ kvartsfart?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 426
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 505
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 367
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp