Den litteraturvetenskapliga sidan av mig måste säga ifrån trots att det är lite OT, men såklart kan man lära sig massor av skönlitteratur!
Jag läste skönlitteratur som tonåring och lärde mig ingenting. Jag vill lära mig om hästar, personlig utveckling, yoga, ayurveda och sådana saker.
 
Är det inte genom biblioteket man går med i en bokcirkel? Eller finns det andra alternativ som är lika bra eller bättre? Bokcirklar man inte behöver vara med som fysisk person utan på något annat sätt?
 
Om skönlitteratur är tråkigt kanske ett bättre val i så fall vore en lättare men intressant kurs på typ kvartsfart?
Jag vet inte hur jag ska finansiera det för då orkar jag inte jobba heltid. Någon helgkurs kan funka. Förra året lärde jag mig om biodling. Tyvärr var det inte mycket som fastnade. Jag får gå om kursdagarna nästa år.
 
Jag vet inte hur jag ska finansiera det för då orkar jag inte jobba heltid. Någon helgkurs kan funka. Förra året lärde jag mig om biodling. Tyvärr var det inte mycket som fastnade. Jag får gå om kursdagarna nästa år.
Jag har f.ö. en bok om biodling men den orkar jag inte heller läsa.
 
Jag har f.ö. en bok om biodling men den orkar jag inte heller läsa.

Tycker inte att du ska ta på dig mer nu. Risken är att även roliga intressanta saker blir måsten och för mycket för dig just nu. Det gör väl inget om din biodlingsbok förblir oläst. Vem vet nån gång kanske du hittar orken och lusten att läsa den. Men då ska det inte innebära tvång.

Även roliga saker som i vanliga fall ger energi kan bli för mycket. Hjärnan orkar helt enkelt inte mer. Den behöver vila. Denna tråden tyder starkt på att du är i ett sådant läge eller väldigt nära.
 
Tycker inte att du ska ta på dig mer nu. Risken är att även roliga intressanta saker blir måsten och för mycket för dig just nu. Det gör väl inget om din biodlingsbok förblir oläst. Vem vet nån gång kanske du hittar orken och lusten att läsa den. Men då ska det inte innebära tvång.

Även roliga saker som i vanliga fall ger energi kan bli för mycket. Hjärnan orkar helt enkelt inte mer. Den behöver vila. Denna tråden tyder starkt på att du är i ett sådant läge eller väldigt nära.
Jag vet. Den boken har legat ett år. Jag har andra böcker som legat ännu längre. Jag har som sagt inte läst en hel bok på flera år.
 
Jag vet. Den boken har legat ett år. Jag har andra böcker som legat ännu längre. Jag har som sagt inte läst en hel bok på flera år.
Jag var storläsare förut men numera går det inte , utmattningen för 6 år sen gör att bara mycket motivation gör att nånting fastnar när man läser.
 
Jag vet. Den boken har legat ett år. Jag har andra böcker som legat ännu längre. Jag har som sagt inte läst en hel bok på flera år.

Jag har själv böcker som bara står i bokhyllan helt olästa medan jag läst andra om och om igen. Läser i perioder mycket och i perioder ingenting alls. Men det gör inget att vissa bara står där olästa. För kanske, kanske läser jag dem någon gång. Har faktiskt själv just en oläst bibok hemma.
Ibland kan det kännas skönt att det står olästa böcker bland alla de jag redan läst. Känslan att jag kan om jag vill bara ta ut en bok jag aldrig läst och läsa den utan att behöva åka till biblioteket eller köpa nytt.
 
@Magiana ska du inte bara lägga alla nya projekt på is ett tag, fokusera på ditt mående och sen kan du ta nya tag?
Jag har egentligen inga projekt, mer än att få ordning på jordkällaren så jag kan ta hand om den skörd jag trots allt får. Södra sidan av huset skulle jag gärna också vilja få ordning på för jag blir inte glad över den delen just nu. Man vill inte vara där när det ser ut som det gör. Fast nu är det ändå snart vinter och för kallt för att sitta ute...

Och att jag bokat in mig på ridkurs i helgen känns som ett misstag.
 
När jag mådde som sämst gjorde jag upp en plan med mig själv.
Det kanske inte är något för dig men kanske kan vara något att testa.

Jag slutade ta på mig nya projekt. Dom som fanns fick vänta. Jag prioriterade om och varje dag gav jag mig själv tillåtelse att vila en timme, när jag kände att jag behövde.
Jag bestämde mig också för att varje dag göra något för min egen skull, något som jag ville göra för att jag mådde bra av det.
Det kunde vara en ridtur, en promenad, ett bad, hälsa på en vän eller bara se en film osv. Det viktiga var att jag frågade mig själv Vad jag behövde för att må lite bättre just den dagen.
När man är där du är nu så tar man inte in information. Man kommer inte ihåg studier, kurser, föredrag osv för det blir för mycket för hjärnan. Man hamnar i ett låst läge.
Jag tycker du är klok som inte tar på dig mer nu.
jag ser att du kämpar, jag tog illa vid mig häromdagen av ditt inlägg om att du vuxit upp utan stöd bland annat, inte av att du skrev det utan för att du inte är ensam om det och jag vet hur jävligt det är, vilka stora sår det sätter i själen, den ständiga pressen att inte duga, att inte vara bra nog är så knäckande. Det är svåra tunga känslor att hantera och förr eller senare blir det för mycket.
Jag tycker du är jättestark. Det ligger mycket bakom dom orden du skrev där och hade jag stått framför dig så hade du fått en stor lång kram av mig. (Om du hade velat så klar)
Jag vill inte trampa dig på tårna med mitt inlägg, jag vill bara säga att det går att må bättre igen, det går att hitta sätt att hantera en dålig uppväxt på så man kan må lite bättre även om den alltid kommer vara en del av dig.
En dag kanske du kan finna en styrka i den även om det kan kännas motigt just nu.

Du blev föresten jättefin i håret :up:
 
När jag mådde som sämst gjorde jag upp en plan med mig själv.
Det kanske inte är något för dig men kanske kan vara något att testa.

Jag slutade ta på mig nya projekt. Dom som fanns fick vänta. Jag prioriterade om och varje dag gav jag mig själv tillåtelse att vila en timme, när jag kände att jag behövde.
Jag bestämde mig också för att varje dag göra något för min egen skull, något som jag ville göra för att jag mådde bra av det.
Det kunde vara en ridtur, en promenad, ett bad, hälsa på en vän eller bara se en film osv. Det viktiga var att jag frågade mig själv Vad jag behövde för att må lite bättre just den dagen.
När man är där du är nu så tar man inte in information. Man kommer inte ihåg studier, kurser, föredrag osv för det blir för mycket för hjärnan. Man hamnar i ett låst läge.
Jag tycker du är klok som inte tar på dig mer nu.
jag ser att du kämpar, jag tog illa vid mig häromdagen av ditt inlägg om att du vuxit upp utan stöd bland annat, inte av att du skrev det utan för att du inte är ensam om det och jag vet hur jävligt det är, vilka stora sår det sätter i själen, den ständiga pressen att inte duga, att inte vara bra nog är så knäckande. Det är svåra tunga känslor att hantera och förr eller senare blir det för mycket.
Jag tycker du är jättestark. Det ligger mycket bakom dom orden du skrev där och hade jag stått framför dig så hade du fått en stor lång kram av mig. (Om du hade velat så klar)
Jag vill inte trampa dig på tårna med mitt inlägg, jag vill bara säga att det går att må bättre igen, det går att hitta sätt att hantera en dålig uppväxt på så man kan må lite bättre även om den alltid kommer vara en del av dig.
En dag kanske du kan finna en styrka i den även om det kan kännas motigt just nu.

Du blev föresten jättefin i håret :up:
Tack.

Jag har sedan i vintras försökt "göra så lite som möjligt" och i stället lagt mer fokus på roliga saker. Men det har väl ändå gått så där. Det har känts som om saker förfallit när jag inte varit där och fixat. Det har blivit stökigt och rörigt. Jag har nätt och jämnt kunnat upprätthålla någon slags miniminivå. Alla drömmar har jag inte heller velat släppa så det blev ett grönsaksland även i år. Och jag satte tomater i växthuset. Men jag har känt en frustration över allt som inte blivit gjort. Jag har liksom bara rent fysiskt släppt saker, men det har gjort mig missnöjd.
 
Jag vet. Den boken har legat ett år. Jag har andra böcker som legat ännu längre. Jag har som sagt inte läst en hel bok på flera år.
Det tycker jag är bra med faktaböcker, man behöver inte läsa dem från pärm till pärm i ett svep, som man får göra med en roman för att få behållning av dem. Med faktaböcker kan man hoppa fram och tillbaks, läsa några rader eller en sida och det kan gå hur länge som helst emellan. Så det tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för alls!
 
Tack.

Jag har sedan i vintras försökt "göra så lite som möjligt" och i stället lagt mer fokus på roliga saker. Men det har väl ändå gått så där. Det har känts som om saker förfallit när jag inte varit där och fixat. Det har blivit stökigt och rörigt. Jag har nätt och jämnt kunnat upprätthålla någon slags miniminivå. Alla drömmar har jag inte heller velat släppa så det blev ett grönsaksland även i år. Och jag satte tomater i växthuset. Men jag har känt en frustration över allt som inte blivit gjort. Jag har liksom bara rent fysiskt släppt saker, men det har gjort mig missnöjd.

Jag förstår att det är jättejobbigt. Men du måste inse begränsningarna. Tyvärr.

Nu minns jag inte riktigt hur stort ditt hus är, eller hur planlösningen ser ut, men kan du bo på bara en våning? Jag känner att mitt nya lilla hus (knappt 70 kvm) är SÅ mycket mer lättskött än vårt föregående (på 120 kvm och två våningar)! Om du slapp tänka på att städa och renovera ett plan så borde det ju underlätta för dig, tänker jag?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 426
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 505
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 367
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp