Hårlösa fläckar

mian1

Trådstartare
Min hund har fått några hårlösa fläckar. Vad kan det vara? Fläckar som är som en enkrona i storlek där pälsen släpper. Det är som skorv eller tjockt mjäll som pälsen liksom siter fast i och skorvet går att pillra loss. Skinnet under ser lite rödläskigt ut, men så snart skorvskorpan är bortpillrad blir det bara vanligt skinn. Inget eksem eller fult skinn, ingen klåda eller annat obehag. Den första fläcken kom för 2-3 veckor sedan och där ser det ut som om det börjar växa ut päls. Sen har hon en ganska stor fläck bredvid en tutte och i dag upptäckte jag en ny, liten fläck på ryggen.

Är det något man behöver åka till veterinären för? Jag har för mig att min gamla hund hade något liknande och att det var ofarligt, men jag minns inte vad det var.
 
Sv: Hårlösa fläckar

jag skulle nog åka med min hund till veterinären. Det kanske inte alls är något farligt men hellre en gång för mycket..
Som det låter på din förklaring kan jag tänka mig att det antingen är svamp, typ ringorm eller så kan det helt enkelt vara så att den har brist på något tex vitaminer. Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Hårlösa fläckar

Skabb? till vetrinären bör du väl åka i alla fall
 
Sv: Hårlösa fläckar

Ringorm? Fast då är dom kanske mer "exemiga"..?
 
Sv: Hårlösa fläckar

Låter precis som det jag hittade på mina hästar idag. Veterinären var nästan övertygad om att det var ringorm. Varnade dessutom för att det även smittar till människor. Framför allt i veck och i hårbotten.
 
Sv: Hårlösa fläckar

Låter som att det kan vara ringorm, i så fall måste man vara försiktig eftersom det smittar både människor och andra djur. Dessutom "fastnar" det i miljön och är svårt att bli av med/sanera - min veterinär anser till och med omöjligt. Ringorm är inget kul alls, hoppas det är något annat.
 
Sv: Hårlösa fläckar

Kan vara både det ena och det andra. Ringorm är inte otänkbart även om det sällan ger de där klassiska ringarna hos hund som hos kor och häst. Själv skulle jag gissa på en stafylokockinfektion. Gå till vet som gör ett enkelt utstryk och kan tala om vad det är.
 

Liknande trådar

Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 038
Senast: Liten
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Tonto
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 324
Senast: Boj
·
Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
5 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp