Hårolja eller annat tips till livlig 7 åring med jättelångt hår

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Dottern har hår till rumpan och trots att vi flätar det varje morgon (och hon sover med flätat hår varje kväll) så kommer hon ofta hem ftån skolan med utsläppt hår som är fruktansvärt tovigt. Jag begriper inte hur det lyckas bli så tovigt hela tiden. Finns det någon bra hårolja som kan hjälpa? Vi har Elevens detangle leave in spray och den är fantastisk, men vi skulle behöva något som kan minska trassligheten under dagarna.

Bifogade filer

• 20260328_172040.webp
    20260328_172040.webp
    336,7 KB · Visningar: 1 708
Dottern har hår till rumpan och trots att vi flätar det varje morgon (och hon sover med flätat hår varje kväll) så kommer hon ofta hem ftån skolan med utsläppt hår som är fruktansvärt tovigt. Jag begriper inte hur det lyckas bli så tovigt hela tiden. Finns det någon bra hårolja som kan hjälpa? Vi har Elevens detangle leave in spray och den är fantastisk, men vi skulle behöva något som kan minska trassligheten under dagarna.
Använder ni leave in sprayen även på morgonen?
Jag sprayar på en borste och borstar igenom håret innan läggdags och på morgonen. Använder en återfuktande leave-in spray från Amika (hydrorush).
Hårolja eller serum kan fungera men beror lite på hårtyp.
Jag gillar Luxeoil från SP/Wella.

Jag använder den här till mitt långa trassliga hår och den är ett mirakelmedel för mig:

Waterclouds Argan Oil Repair Serum.​

Jag har långt och tjockt hår (längre än till rumpan), bästa håroljan jag har använt är Lanza Healing Strenght Neem Plant Silk Serum.
Använder ytterst sällan numer detangle spray. En bra borste tycker jag också gör stor skillnad.
Har fint hår med självfall.

Shampo och balsam utan proteiner.

Sjöbogårdens pälsglans (rent pantenol + vetegroddsolja + vatten + eteriska oljor).
Hur blir den i håret? Blir det lent och glatt? Provade ett annat pälsglans en gång och det sögs in i håret och kändes bara torrt och blev inte alls lättar att borsta ut.

Går det inte att ordna så att flätorna håller hela dagen så hade jag klippt håret. Kortare hår trasslar inte lika mycket. Hon kan låta det växa ut igen sen när hon är gammal nog att förstå att långt hår kräver ett visst jobb.

Hur blir den i håret? Blir det lent och glatt? Provade ett annat pälsglans en gång och det sögs in i håret och kändes bara torrt och blev inte alls lättar att borsta ut.

Lent, glatt och lätt. Den är silikonfri så bygger inget konstigt lager. Jag tycker alla andra pälsglanser är värdelösa till häst också.

Går det inte att ordna så att flätorna håller hela dagen så hade jag klippt håret. Kortare hår trasslar inte lika mycket. Hon kan låta det växa ut igen sen när hon är gammal nog att förstå att långt hår kräver ett visst jobb.
Jag tänkte något liknande. Är det hon själv som tar ur flätorna hade jag sagt att då behöver vi klippa av det. Behöver ju inte klippa kort, men kortare iaf så det är lättare att hantera.

Till vuxna finns det också en rätt bra spray från Fructis numera, men det är syntetparfym och massa annat i den som jag inte velat använda på ett litet barn.

Flätorna sitter hela dagen, om inte hon själv tar ur dem vilket absolut händer ibland, men det blir på något märkligt sätt tovigt ändå. Men jag måste köpa ny balsamspray (använder elevens detangle leave in spray)

Mitt hår har på senare tid blivit otroligt lätt tovigt, extremt tovigt. Jag blev så less en dag och tog lite mandelolja och jäklar vad bra det blev. Inte en tova.

Flätorna sitter hela dagen, om inte hon själv tar ur dem vilket absolut händer ibland, men det blir på något märkligt sätt tovigt ändå. Men jag måste köpa ny balsamspray (använder elevens detangle leave in spray)

Då hade jag klippt av det en bit. Om det tovar även om flätorna är i så hade jag inte sett nåt annat val. Klipp till axlarna så borde det tova mindre.

Låter som att hon har ungefär samma hårtyp som mig. Mitt hår blir tovigt bara av att man tittar på det ungefär. Är det kortare strån som faller ur frisyren som blir toviga? I så fall tror jag på någon olja. Kanske mandelolja, eller pälsglanset som någon skrev här. Stryk på där det blir mest tovor och i håret mot nacken och på sidorna där det brukar kunna falla ur små hår och slingor.

Hur ofta tvättar hon håret? Mitt blir mycket mer trassligt och svårt att hantera när det är rent. Jag tvättar det bara en gång i veckan. Ibland bara med balsam (enligt balsammetoden, inte vilket balsam som helst).

Om hon inte tar ur flätorna själv så det tovar sig hade jag inte velat klippa av det om hon själv inte vill. Håret är viktigt för vissa personer. Minns att jag alltid var så besviken på att pappa bestämde att jag skulle klippa mig när jag var liten. Jag ville ha långt hår, men han tyckte att jag skulle ha kort 🥺. Men kanske toppa det ganska rejält, för slitna toppar orsakar ju också ofta trassel.

Då hade jag klippt av det en bit. Om det tovar även om flätorna är i så hade jag inte sett nåt annat val. Klipp till axlarna så borde det tova mindre.
Ja det behöver kapas lite alla fall, dock kommer det inte klippas så kort som till axlarna (hon skulle bli helt förkrossad)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka