Hårtvättsproblem

BernT

Trådstartare
Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu. Köpte schampo, balsam och inpackning. Har använt det i 2 veckor och det har slutat klia men istället blir det fett efter två dagar, måste tvätta varannan dag för att det ska va fräscht. Innan kunde jag tvätta en gång i veckan och det var ändå fräscht.

Nu tvättar jag ändå håret varannan dag eftersom jag tränar mkt och så men innan så har det ändå känts fräscht och inte hunnit bli fett men nu måste jag verkligen tvätta så ofta oavsett pga äckligt annars, så störigt. Är schampot fel för mitt hår? Eller är det bara att välja mellan kliande hårbotten men fint hår eller okliande hårbotten men fett hår?
 
Jag hade problem med klåda i hårbotten för några år sedan.
Läste lite om balsammetoden och testade en egen variant av det - jag använde enbart Respons balsam med avocado oil/shea butter i ett par år, klådan försvann med den. (min ekonomi har inte tillåtit några dyrare alternativ)
Av en slump, mer eller mindre, testade jag Syoss "Ceramide" schampo och balsam och med dem har klådan inte kommit tillbaka. (att jag sen insett att den säljs till halva priset på ortens lågprismarknad gör ju inget...)
 
Följer. Har bett om en remiss till hud, kliar mig blodig i hårbotten, trots utskrivet kortison. Har använt fungoral, ingen skillnad, L'Oréal har ett schampo för känslig hårbotten, fungerar ok. Köpt Maria Åkerberg, som ska vara bra för exem i hårbotten, upplever dock att håret blir strävt av det, vilket kändes trist.

Vill helst använda naturliga och ekologiska produkter, men jag håller på att bli knäpp på min hårbotten.. kliar dock vara bakhuvud/nacke.
 
Maria Nila funkade inte alls på mitt hår, blev helt silikonaktigt och fett på kvällen om jag tvättat det på dagen. Håret blev dessutom skittrist och torrt.

Det som funkar bäst för mig är Kérastase. Varvar mellan resistance och specifique dermo calm bain riche (längsta namnet ever :D).
 
Jag kör på ett protein shampoo och balsam utan parabener, silikon eller SLES.

Vet dock inte om det går att få tag på i Sverige (Himalaya Herbals).
 
Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu. Köpte schampo, balsam och inpackning. Har använt det i 2 veckor och det har slutat klia men istället blir det fett efter två dagar, måste tvätta varannan dag för att det ska va fräscht. Innan kunde jag tvätta en gång i veckan och det var ändå fräscht.

Nu tvättar jag ändå håret varannan dag eftersom jag tränar mkt och så men innan så har det ändå känts fräscht och inte hunnit bli fett men nu måste jag verkligen tvätta så ofta oavsett pga äckligt annars, så störigt. Är schampot fel för mitt hår? Eller är det bara att välja mellan kliande hårbotten men fint hår eller okliande hårbotten men fett hår?

Min mamma har samma problem, sen började hon med ett schampo som heter moroccanoil. Hon har efter det blivit av helt med kliande hårbotten, och håret ser superfräscht ut! Vi åkte utomlands en vecka ihop, och jag glömde packa mitt schampo/balsam och använde detta under en hel vecka, trodde mitt hår och hårbotten skulle protestera rejält med ombytet, men jag har aldrig haft så fint hår som då!
 
Både pojkvännen med lindrig psoriasis i hårbottnen och kompis med eksem blir hjälpta av Matrix Biolage Scalp Therapy schampoo.
 
Körde med fungoral tidigare men köpte en flaska Head & Shoulders för lite mer än 1 månad sen och kör på det istället då jag tröttnade på att lägga ut så mycket pengar på en miniflaska fungoral 119 kr på apoteket för 120 ml när jag får H&S för 30 spänn flaskan på 225 ml. Jag har medellångt tjockt hår så 125 ml försvinner på nolltid.

Dom fungerar likvärdigt på mig. Körde med H&S länge innan jag gick över till fungoral efter ett tragiskt försök med balsammetoden som visade sig vara rena helvetet för mig.

H&S är kanske inte nästa schampot på marknaden men det fungerar och det är huvudsaken ;) :p

Kör med en inpackning från LCC 1-2 ggr i veckan som gör håret mjukt och lent.
Tidigare var jag manisk över att ha bästa produkterna till håret men har lärt mig att ta det som fungerar. Behöver inte vara Redken eller liknande bara det funkar och jag slipper klådan.
 
Har haft problem med kliig hårbotten hela livet, men det enda som fungerar för mig är Reco Hairs schampon :) Min klåda kommer från en lindrig hårbottenpsoriasis som blir värre av stress. När jag får utbrott kompletterar jag schampot med saltspray i hårbotten (från Maria Åkerberg) och då är jag så gott som problemfri.
 
Följer. Har bett om en remiss till hud, kliar mig blodig i hårbotten, trots utskrivet kortison. Har använt fungoral, ingen skillnad, L'Oréal har ett schampo för känslig hårbotten, fungerar ok. Köpt Maria Åkerberg, som ska vara bra för exem i hårbotten, upplever dock att håret blir strävt av det, vilket kändes trist.

Vill helst använda naturliga och ekologiska produkter, men jag håller på att bli knäpp på min hårbotten.. kliar dock vara bakhuvud/nacke.

Har exakt samma.. det driver mig till vansinne. Varit in med det förut, är seborriskt eksem!
 
För mig är Head and Shoulders det enda som funkar. Alla andra jag prövat ger kli i hårbotten (inklusive dyra dry scalp-frisörschampon). Fast nu när jag läser tråden så börjar det klia...
 
Jag brukar använda ett schampo från ACO. Special Care mot torr hårbotten eller liknande heter det. Låter det ibland sitta i fem minuter för att hårbotten ska få fukt. Funkar rätt bra för mig iallafall.
 
Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu. Köpte schampo, balsam och inpackning. Har använt det i 2 veckor och det har slutat klia men istället blir det fett efter två dagar, måste tvätta varannan dag för att det ska va fräscht. Innan kunde jag tvätta en gång i veckan och det var ändå fräscht.

Nu tvättar jag ändå håret varannan dag eftersom jag tränar mkt och så men innan så har det ändå känts fräscht och inte hunnit bli fett men nu måste jag verkligen tvätta så ofta oavsett pga äckligt annars, så störigt. Är schampot fel för mitt hår? Eller är det bara att välja mellan kliande hårbotten men fint hår eller okliande hårbotten men fett hår?
Soak and float från Lush kan fungera (vissa säger att det inte fungerar lika bra som det gjorde när det luktade tjära, vet inte för jag har inte haft problem sedan jag började med det.) Då tvättar jag håret högst en gång i veckan. Kan behövas ngt balsam eller surt i håret efteråt.

Håret kan hålla sig fint längre med svinhårsborste.
 
Följer. Har bett om en remiss till hud, kliar mig blodig i hårbotten, trots utskrivet kortison. Har använt fungoral, ingen skillnad, L'Oréal har ett schampo för känslig hårbotten, fungerar ok. Köpt Maria Åkerberg, som ska vara bra för exem i hårbotten, upplever dock att håret blir strävt av det, vilket kändes trist.

Vill helst använda naturliga och ekologiska produkter, men jag håller på att bli knäpp på min hårbotten.. kliar dock vara bakhuvud/nacke.
Tjärschampo från Finland tycker en släkting (som iofs är just från.. Finland så hon är väl partisk) man ska prova om man vill ha naturligt och antikli.
(eller som jag skrev ovan).
 
Det är så dumt att sitta och skriva vad som funkar så alla är så olika. De saker som nämnts i tråden funkar absolut inte på mig. Tvärtom.

Man måste prova sig fram, tyvärr.

Jag har haft seborré och psoriasis och mår som bäst då jag tvättar sällan och torkar genast. Milt schampo (vilket som helst) och selukos typ varannan gång. Kliar mig aldrig nuförtiden.
 
Det är så dumt att sitta och skriva vad som funkar så alla är så olika. De saker som nämnts i tråden funkar absolut inte på mig. Tvärtom.

Man måste prova sig fram, tyvärr.

Jag har haft seborré och psoriasis och mår som bäst då jag tvättar sällan och torkar genast. Milt schampo (vilket som helst) och selukos typ varannan gång. Kliar mig aldrig nuförtiden.
Men jag tänkte att eftersom ts hade skrivit tråden kanske hen ville ha tips på vad som kunde fungera och vara värt att testa?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 660
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 922
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Så… Jag använder numera schampokaka för att bespara lite plast, samt att jag verkligen tycker att håret känns renare längre och...
2
Svar
20
· Visningar
1 350
Senast: cute_beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp