Häst och Hund

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lexia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 212
L

Lexia

Ni som både har häst och hund hur gör ni med ridningen? Låter ni hunden följa med er när ni rider ut? Har ni i så fall tränat hunden på tex höger och vänster eller lyder han/hon lika bra om du sitter på hästryggen? Finns det vissa ställen typ stallet eller hagen som hunden ej få följa med in i?

Nyfiken!

Sv: Häst och Hund

Låter ni hunden följa med er när ni rider ut? Ibland, för detmesta får han stanna hemma, han är hästrädd :smirk:
Har ni i så fall tränat hunden på tex höger och vänster eller lyder han/hon lika bra om du sitter på hästryggen? nej, han lyder dåligt från hästryggen, på backen lyder han hyffsat
Finns det vissa ställen typ stallet eller hagen som hunden ej få följa med in i? nej, men han vågar inte gå in i hagen eller stallet om hästarna står där.

Snledningen till att han är rädd är att han engång (som valp) skulle gå fram och hälsa på en häst och då fick han en stöt av staketet sedan dess är han rädd för alla hästar utom shettisen i stallet :D

Jag tar ofta med hunden när jag ska rida. ( norwichterrier )
Lämnar honom dock hemma om jag bara ska rida på vägen.
Han lyder helt okej men kan ibland strunta i vad jag säger eftersom han vet att jag inte kommer åt honom.
Han kommer när jag ropar och stannar när jag vill, men det där med att sitta tycks vara väldigt onödigt enligt honom :smirk:
Vid stallet ( hemma ) går han löst och precis vart han vill.

Pssst... kom ihåg att hundar inte får vara lösa överhuvudtaget från maj till nu i mitten på augusti!
de vilda djuren får ungar tidigt på våren och lösa hundar (hur lydiga de än är) kan få för sig att besöka dem.
Så koppla hunden eller lämna den hemma. Eller be för att ingen argsint människa polisanmäler...
;)

Min systers hund följer ofta med ut. Har en kompis som alltid har med sig sin ena tik också. Om man har en bra lydnad och kommunikation på marken så är det inte svårt att lära hunden att samma sak gäler när man sitter på hästryggen. Det som kanske kan vara bra att kunna komendera är väl ev. "gå framför" och "gå bakom". Men det är ju sånt som hunden redan kan från marken så det brukar inte vara några problem att lära in.

Min systers hund får inte gå in i hagen själv, eller utan tillåtelse. Anledningen är att många hästar gillar att jaga hundar. Sen är hon en ganska fjollig hund rent allmänt så hon går inte in själv, inte ens i stallet. Det är dessutom mycket roligare att vara ute på stallplanen och springa med alla andra hundar på gården. :cool:

Hundar får alltid vara lösa så vidare det inte finns en skylt med hundförbud!

Detta gäller enligt lag:

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.

Dock kan man tänka på:

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Mer finns att läsa på:

http://www.skk.se/faq/faq.htm

Min väninna har sin tik med sig när hon rider och har lika bra koll från ryggen som från marken. (Schäfer). Tiken försöker inte rymma eftersom hon har bra pli på henne och så har hon berättat om en incidient som hände förut. Som valp försökte hon springa iväga (pga hare eller nåt) varpå min kompis helt enkelt red ikapp hunden och vallade tillbaka henne. :p Det sitter väl i att hon inte kan springa ifrån hästen (matte), även om hon kan det idag.

Tilägg: Hunden "går fot" även bredvid häst när vi rör oss på vägar och går lös i stallet och håller sig i närheten. Hon kom väldigt bra överens med min häst, som själv älskade stora hundar. Brukade smånafsa honom i mulen... :smirk:

Senast ändrad:

Hej!!

Jag har hunden med mig till stallet, men han får inte följa med när jag rider ut. Jag har inte den lydnaden på honom. Han får vara kvar i stallet medan jag rider!

Vet dessutom en elitlydnads hund som ändå smet från sin matte när de var ute och red(det kom en hare springande mitt framför nosen på honom), den hunden blev överkörd.

I övrigt så får han inte gå in i hagarna då han inte alls har någon respekt för hästarna och jag är väldigt rädd om min hund...

Tidigare hade jag en setter som jag ofta hade med mig på ridturen. Fruktansvärt lydig så det var inga problem att ha med henne(alltid lös). Gick fot vid kommando, då vid hästens ben, och när tillfälle gavs så skickade jag fram henne.
Henne kunde man även avstånds kommendera, så kom det ex. folk, var det bara att kommendera "ligg", rida upp vid hunden och kommendera "fot" eller helt enkelt kalla in henne. Hon gick aldrig fram och hälsade på folk eller andra hundar heller.
Fruktansvärt bekvämt att ha en väl "dressad" hund.....hästen är det lite värre med.....dressyren alltså!

Lexia skrev:
Ni som både har häst och hund hur gör ni med ridningen? Låter ni hunden följa med er när ni rider ut? Har ni i så fall tränat hunden på tex höger och vänster eller lyder han/hon lika bra om du sitter på hästryggen? Finns det vissa ställen typ stallet eller hagen som hunden ej få följa med in i?

Nyfiken!

Hunden följer med oss i allt vi gör om hon vill (bor på liten gård med max två hästar) och får vara var hon vill. Hon springer med på normallånga rundor men behöver tjatas lite på (lite lat ;) ). Enda mer hon fått lära sig är ett glatt "före" vilket betyder att hon ska gå framför oss så hon inte sniffar sig in i skogen och inte hänger med :p För övrigt så bor vi typ "i" skogen så jag brukar ta med både lösa hundar och lösa småhästar (ungponnyn som kondistränade utan ryttare när den vuxna reds).

Lexia skrev:
Ni som både har häst och hund hur gör ni med ridningen? Låter ni hunden följa med er när ni rider ut?

Nej det får dom inte. De skulle tyvärr inte förstå att hålla sig undan för hovarna, utan hade blivit trampade på stört.
De har INTE vett att vara försiktiga för någonting
De små ullbollarna får helt enkelt hålla sig hemma när mattarna rider :p

Under senhöst och vinter har jag min borderkorsning med mig. Har rätt bra lydnad men vill inte ta risker när det är mycket ungdjur i skogen. Hunden är rätt ung så hon glömmer sig ibland. Svårt här i småland för övrigt med att ha hund med då det är gårdar överallt. Där jag bodde förrut kunde jag hålla mig i skogen i timmar utan att träffa på någon levande själ...Får se om nya stället bjuder på bättre natur. :cool:

Båda mina vovar är med ute i skogen, de lyder mig bra så det är aldrig ngt problem. Dessutom har jag en snäll häst som tolererar min unghunds ystra lekar. Anser att rida med hund är en ypperlig motionsform för hunden och dessutom bra miljöträning för hästen.

Det finns ju klassiska Häst/Hund/Ryttarkombinationer som jag skulle tycka vara mycket roliga att ta upp.
Herdens vallhund som kunde styras från hästryggen och hjälpte till att hålla ihop hjorden.
Dalmatinern är vad jag förstår avlad med inrikting mot att bli en "springa-med"hund som var med i stallet och sedan sprang bedvid ekipaget när man var ute och körde långa sträckor förr i tiden.
Vet jag såg en bild en gång på ett ekipage med en dam i klänning i damsadel på en Knabstruperhäst och en dalmatiner bredvid. Rättså häftigt...

Jag har ingen häst... än!
men jag tränar min jycke för att förbereda henne för den dagen jag har möjlighet att äga häst.
Hon skall alltid vara på min vänstra sida när jag går men på höger när vi cyklar (så småningom rider)
hennes största krux är att hon fick en kyss av ett elstängsel medans det gick hästar innanför tråden så hon tror att hästar är elektriska och farliga just nu.

Min vovve följer alltid med. Han lyssnar oftast bra från hästryggen eftersom han vet att han inte får följ med på ett bra tag annars.. Han kan höger och vänster och vet att man måste flytta på sig när bilar och sånt kommer.

Mina hundar brukar följa med när jag skrittar av på min infartsväg. Då springer de bakom hästen på utvägen och en bit framför på hem vägen...
De lyssnar jättebra! Har lärt de det absolut dunder viktigaste komandot "gå ut" som jag använder näör jag rider i paddocken och hundskruttarna envisas med att ligga på ridspåret...

Min hund följer med på korta turer och om jag bara skrittar. Hon hänger inte med i trav/galopp, hon är trots allt snart 12.
Hon lyssnar bra och hänger med, vill gärna valla hästarna, haha.

Ja, min hund får följa med på de flesta turer, dock ej de som är länge på trafikerade vägar...Hon är en 3årig Kromfhorländer..
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Dec-05002.jpg
Köpte just en sån hund för att de är extremt lydiga och aldrig vill lämna Matte/husse ur sikte....
Har inga problem att få henne på plats, när så behövs, ex om det kommer bilar el om vi skall korsa en trafikerad väg.
Hon vill alltid springa 1st o stannar/vänder om vi inte är nära nog.
Inga problem m galoppen heller, det räcker att skrika "akta" så ökar hon farten...
Det enda hon inte är "glad" i är fot, vid häst, det är för nära hovarna...
Hon blev som valp jagad av en hundhatande häst i hage...därför något försiktig m att komma för nära...
Att valla häst i hage är annars rätt kul, men även att bli vallad själv under kontrollerade former med mig på rygg är helt ok...
Men mkt tålig, stark o lydig, "hästhund" tycker jag...

Förr i tiden hade jag mina hundar med när jag red. Men nu tycker jag att det är enklast att lämna dem hemma.

Jag tycker att jag inte kan koncentrera mig hundra på hästen när jag har hundarna med och måste ha ett öga på dem med.

Alltså....nu när jag rider ägnar jag 100 % av min uppmärksamhet på hästen. När jag motionerar hundarna är det 100 % på dem..

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 955
Senast: Dentaku
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
609
Senast: Edla
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka