Häst som äter sitt bajs?

Zuzzi

Trådstartare
Har letat runt i de äldre trådarna men skulle vilja ha ett mer exakt svar.

Idag upptäcke syrran att våran valack äter bajs. Något som vi aldrig har sett han göra under de 5 år vi ägt honom.

Han går på lösdrift med två andra ston med fri tillgång på bra torrhö och de får 1 kg lusern alla tre / dag.

Han jobbar just nu några dagar i veckan, ökas succesivt då han är under gångsättning. Har just börjat trava mer.

Ute i ligghallen har det salt och mineralsten som de knappt rör.

Vad är det som gör att de äter bajset? Brist på nånting? Lite att göra?

Sv: Häst som äter sitt bajs?

Jag tror inte att dte är att han har brist på något. Min pålle åt både spån och bajs förra vintern när hagkompisen försvan, så han fick gå i en mindre hage. Jag gav honom då en lickit-sten i en hängare, och han slutade med en gång...Så jag skulle tro att han har det lite tråkigt. Ge honom lite grenar att tugga på, eller en boll eller nåt...

Satt och spekulerade detta. De har tyvärr inte världens roligaste hage men de har ett litet skogsparti med sly som de brukar knapra på.

Undra om de skulle tycka det var roligt med en Horseball eller nått alla tre :rofl:

Koprofagi..
Iband beror det på en störning i microfloran i grovtarmen kanske vanligast baland yngre hästar. Men med vädret som är nu så pillar de i allt och kan säkert få störningar av det. Misstänker du att så är fallet prova Micro balans, proviva, A-fil?
Sen kan det vara protein brist som orsakar det, och har ni då börjat träna hästen lite hårdare så kanske han behöver lite mer proteiner... Men det är ju inte säkert jag har helt rätt.. då det var måååånga år sen det drabbade oss och vi fick råd av andra... Men hästen blev "bra"!

2 alternativ! Gå på det du känner kan vara rätt!
B:B

De enda hästar jag har sett som äter bajs är hästar som gått i små rasthagar utan ngt att tugga på (Då gällde det alltså hästar i tre olika hagar så det var inte bara en häst.).
Ren uttråkning helt enkelt.
Det hjälpte när de lade in träd som de kunde gnaga på istället...

Annars har jag hört att vissa djur äter det pga att de har någon brist av något slag, det borde väl kunna gälla även hästar?

Förra vintern började samtliga hästar i "mitt" stall äta bajs i hagen under snöperioden... MIsstänker att det berodde på tristess i hagen och för lång tid mellan fodringarna.

Senast ändrad:

Ett gammalt "bondetips" är att ge bajs från en frisk häst till en häst med kolik el störningar i tarmfloran, är väl som ett naturligt "probimin" typ..

Har hört det flera gånger av äldre "hästmänniskor", om det är sant eller inte vet jag inte.. men vår unghäst åt mammans bajs när den var liten. Har inte sett vuxna hästar göra så, men det kanske ligger något i det, att han kände på sig att han behövde annan tarmkultur?

Första alternativet när de äter bajs är grovfoderbrist, eftersom din har fri tillgång kan vi nog utesluta det.
Andra alternativet är proteinbrist, har du räknat något på det?
Sen finns alternativen störning i mikrofloran i tarmen, eller sysselsättningsbrist.

Min häst knaprade på sitt bajs både i hage och box för några år sedan. Hade då flyttat honom till ett nytt stall (inackordering) där det va väldigt mycket spring och stoj. Han blev väldigt stressad av det och jag gissade att det berodde på det. Frågade vet vad det kunde bero på och hon sa att det förmodligen va vitaminbrist och obalans i tarmfloran.
Han fick vitaminsprutor och sen köpte jag fodergäst och gav honom och vipps va det borta!
Det är ju inte så vanligt att vuxna hästar äter sitt bajs men föl kan man ganska ofta se göra det.

Prova dig fram och konsultera gäran med en vet.

Vi använder oss inte av uträknad foderstat utan går efter ögat och han är i fint hull och bygger bra med muskler men nu när hans arbete ska öka så kommer vi öka fodergivan

Vi har alltid kört så här i snart 6 år vi har ägt honom utan att detta har uppstått så förmodligen är det någon störning i tarmfloran, ska höra med hon vi köper kraftfoder av vad hon har för nånting som kan hjälpa.

Man kan alltid prova mag och tarm från krafft om man har lust att slänga ut dyra pengar. Annars kan man prova att ge proviva eller cultura. Att hästar äter avföring beror ofta på att de har en rubbning i tarmfloran. Visst kan man ge hästar avföring från en frisk häst men då ska den skiten komma från en annan del av landet och inte från typ hagkompisen. Sen har jag starkt för mej att man inte får ge hästarna avföring längre. Hade en häst dom åt sin egen avföring och det blev bättre när jag gav henne a-fil i en vecka typ. Vill man att det ska gå lite snabbare så ger man proviva eller cultura.

Foderjäst som någon nämnde är ett billigt och bra alternativ till alla dyra varianter. Skillnaden mellan Kraffts mag och tarm och foderjäst lär vara någon sorts lera enligt Krafft som suger upp bakterier. Annars ingen större skillnad förutom att foderjäst innehåller en massa nyttiga b-vitaminer och selen. När vår yngling åt bajs uppgav veterinärerna obalans i tarmfloran som några tidigare skrivit här. Han slutade efter att ha fått foderjäst.

*kl*
De gånger jag har råkat ut för det var en kallblodsmadame med alldeles för liten stråfodergiva, mkt inne och dåliga hagar. Fenomenet bestod under hela installningsperioden, i alla år och ägarens ord var att hon är ändå så gammal (typ det gör inget).
Och sedan den egna shettisen på vinterhalvåret, dock bra hagar (mkt sly) och fri tillgång på hö. Det förekom under ngn månad och kom inte åter så länge jag hade honom.

*kapar tråd*

har en häst som får mkt gorvfoder, lite kraftforder + mineraler som vi nu "kom på" när han åt bajs, misstänkt det länge men inte sett. hur lång tid tar det innan man märker skillnad efter ha gett "mag och tarm"/fil/osv ?

Vad är det som gör att de äter bajset? Brist på nånting? Lite att göra?

Bajs ger B-vitaminer och en tarmflora.
Om en häst har flyttat så ger den en fungerande tarmflora anpassad till det nya fodret på det nya stället.

Ni kan visst försöka hitta vad som saknas.
Men vissa saker, t.ex. den exakt anpassade tarmfloran, kan ni inte åtgärda.
Så att hästar äter bajs är något fullständigt naturligt som ni måste acceptera.

min pålle äter så mkt att han bara har lite "splitter" kvar i boxen, är så mkt normalt? :confused:

Läser man i "foderbiblen" (Planck mfl) så beror det på proteinbrist, om det inte är en fölunge.

Jag funderar på två saker.

Är det höet ni ger analyserat och vad har det i så fall för proteinkvot?

Sen funderar jag på hur era utfodringsplatser ser ut. Om det är en lågrangig häst kanske den inte har möjlighet att äta så mycket den behöver, trots fri tillgång, om utfodringsplaterna inte är optimalt utformade.

Jag skulle nog alltid ta bajsätning som ett tecken på att något inte stod helt rätt till, även om det inte alltid är helt lätt att komma på vad det var.

mvh Åsa

Den här tråden är ett år gammal, han äter inte bajs längre och han slutade med det efter ett tag, vi ändrade ingenting.

Men vi analyserar inte hösilaget men det är av mycket bra kvalité och de går bara två hästar i våran hage som är väldigt bra kompisar, därav inga problem att inta fodret av den mängd han behöver.

Liknande trådar

Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 342
Senast: miniola
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 695
Senast: Irival
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
3 983
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 161
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V