Häst som kan vara svårfångad

Min dam var svårfångad. Nu har jag turen att bara ha 3 hästar i hagen totalt men har alltid med mig godis ut. Morötter går åt i stora lass här.

Fick ibland ta in allihop för att få tag i henne och även då låta henne gå in i boxen själv.

Hade alltid med grimma och grimskaft och gav henne morot samtidigt som jag la grimskaftet om halsen på henne. Gick ut i hagen med grimma och grimskaft gav henne godis och klapp och gick därifrån.

Nu är hon mycket mer lättfångad men det har tagit några år.
 
@Snowball hon får godiset efter jag har henne men i hagen? Är det bättre att ge det utanför?

Nej det är bra att belöna när hon kommit fram till dig.
Men jag tänkte mest på att övriga hästar i hagen kan bli väl påträngande och om hon blivit lite mer villig till att komma till dig så för att undvika att de andra hästarna lägger sig i kan du kanske belöna direkt utanför hagen?
 
Min shettis reagerade med att inte vilja bli hämtad i hagen förra sommaren/hösten. Vi löste det med att han fick ha grimman på sig i hagen (jag tycker egentligen inte alls om det, så jag fick frångå mina principer). Sen fick hästen alltid godis dels redan i hagen och dels efter att han har ridits/motionerat på annat sätt. När han var som värst kunde vi inte ta med grimskaftet in i hagen alls, men då går han att leda i bara grimman.

Nu kan han peppar, peppar vara i hagen utan grimma, men jag vet att när han släpps på bete igen måste vi ha det igen. I vårt fall grundades problemet i att min medryttare ramlade av och skrämde honom, så han förknippade bli hämtad med att det skulle hända något obehagligt. Eftersom han ibland gör små skutt precis när vi lämnar stallplanen, som barnet inte sitter så säkert i, så leder mamman honom de första 100 meterna, och sen hoppar barnet upp efter det för att slippa momentet just när de lämnar stallet.
 
En annan sak som fungerade på min var att göra motionen rolig för honom. Han hade enbart varit sällskapshäst innan och medryttaren rider alltid samma runda (för att det är ont om kortare rundor runt oss, de kortaste förutom den tar en timme och det funkar inte med familjens övriga tider) så han blev helt enkelt uttråkad. Han är heller inte överdrivet förtjust i när jag promenerar med honom.

Nu rider de ett par gånger i veckan, och utöver det tömkör jag honom ytterligare någon gång. Han gillar verkligen tömkörningen och då försöker jag gå lite andra rundor. Det har blivit mycket bättre efter det.
 
Jag har ett havlblod och en islandshäst tillsammans. Islandshästen vill inte bli fångad först då halvblodet tjuvnyper henne när vi går ut ur hagen. Även om jag håller halvblodet borta föredrar islandshästen att bli fångad sist. Är hon ensam i hagen kommer hon fram och väntar på grimman. Nöjd och glad.

Mitt halvblod är bossig.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp