häst som rusar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 610

Mirre

Trådstartare
har problem med min nordis.
När vi är ute och rider så springer han bara.
Och jag får itne stopp på honom, enda sättet är att vända honom runt, runt runt. Men så fort han kommer på rakt spår så drar han. Rider honom på sidepull eftersom han blir hemsk med bett. *har tidigare blivit dragen och sågad i munnen med skapra bett :mad:
Red först på vanlig grimma, funkade klart bäst.
funderar på att sätta nosludd på sidepullet.
Så fort man ens tänker på att ta en förhållning så drar han.
*sucka* Nån med tips? Han lyssnar jättebra på marken men inte från ryggen. Lyssnar inte på rösten heller, men på marken gör han det :confused:

Jag hade samma problem med min kallblodstravare i början.
Hela första sommaren satt jag och jobbade henne på ridbanan - i skritt. Fem steg fram, halt. Åtta steg fram, halt. Fyra steg fram, halt.

Det var långtråkigt, men det hjälpte! Nu lyssnar hon till minsta lilla hjälp.

Immer

oki, jo men har ingen ridbana :crazy:
Inte förräns efter första maj.
Flyttar till nytt stall då :D
Problemet är det att han lyssnar inte alls på förhållande hjälper

Du behöver ingen ridbana. :)
Det räcker med en liten skogsväg eller t ex en liten hörna av ett fält eller något liknande.

Immer

Finns det ingen lite hage du får låna, typ konvalescenthage? I den lär hästen inte hinna få upp farten! :D Och så tränar du samma som föregående tipsat om, att man tar en förhållning, först ber man genom att ta så lite att hästen känner det. Fungerar inte det på en gång, ja då säger man till genom att ta ORDENTLIGT tillräckligt för att hästen ska bli "väckt" och förstå att man menade vad man sa. Det fungerar bra i sidepull eftersom det inte känns lika grymt som att rycka i träns, och det ger mer effekt eftersom trycket kommer framifrån. man kan göra likadant från marken om man vill, att gå omkring i grimma och plötsligt stanna, (westernryttare säger "whoa" som kommando) och stannar inte hästen så rycker du till ordentligt en gång så hästen verkligen stannar. När det sitter så gör du halt (förhoppningsvis) bara med den lilla signalen där du ber hästen, och så skrittar du 10 steg (DU väljer exakt hur många steg) och gör halt, och sedan minskar du eftersom och gör mer slumpmässigt.

Har man kommit så långt, vilket kan uppnås på ett enda kort ridpass bara man är konsekvent, så har hästen börjat lyssna och du lärt dej att inte segdra. Sen kan du pröva en travövergång med tvärstopp innan hästen hunnit tänka tanken att rusa iväg. Om halten kan komma närsomhelst har hästen inte tid att rusa för den måste ju kunna stanna snabbt! Lika så i traven så tar man ett par travsteg eller bara antydan till övergång till trav och därefter halt, sedan ökar man på ett par steg när man känner att hästen lyssnar tillräckligt mycket och varierar så den aldrig kan förutsäga när du kommer be om det. Det här är mer än nog för det första träningspasset, har du en häst som lär sej långsamt bör du dela upp det på 2-3 dagar med 10-15 min (högst) per dag.

Sedan plockar du bort halten och gör den bara några gånger slumpis under träningspasset, och istället gör du bara en antydan om det och berömmer när den är på väg att sakta av och driver lite framåt, då blir det alltså en halvhalt, fungerar bäst i trav. när det fungerar i inhägnat område eller en lägda så kan du successivt träna det ute, men BARA när du är fokuserad och kan vara konsekvent! Och inte för lång tid per träningspass.

Den här metoden använde jag på en kallblodstravare som jag visste var MYCKET het vid travträning och bara blev mer stressad om man betslade upp eller drog hårt. Lite i grimma först och sedan vid ridning och vips så är hon en mycket koncentrerad och lydig häst! Jag travade på ridbana bara efter 4-5 lydnadspass och hon tänkte inte ens tanken att dra iväg för snabbt. Lite westerninspirerat, men man plockar från det som passar en själv ;)

Ett bra tips när man rider på sidepull överhuvudtaget är att ALDRIG göra misstaget att rida som på vanligt träns - dra tills hästen lyssnar. Lyssnar inte hästen på den lilla signalen så RYCK TILL ORDENTLIGT! Så att hästen verkligen lyssnar. Kan låta hårt, men det är ungefär som att lära en skänkeldöv/spöokänslig häst gå framåt, bättre att säga till ordentligt om hästen inte lyssnar på en gång så kommer den förmodligen lyssna på den lilla signalen redan efter 2-3 tillsägelser. Hästen måste respektera hjälpen annars har man ingen nytta av den. På vanligt bett skulle jag aldrig rekommendera det här, och har man ett skarpt sidepull får man tänka sej för så att man inte skrapar upp nosen på hästen eller vad som nu händer om man tar för hårt, huvudsaken är att man tar så att hästen verkligen lyssnar, och hellre för mycket första gången och därefter minska än tvärtom. :bump:

Svårt att veta varför en häst rusar men ett förslag är att har du en paddock så låt honom/henne rusa fram och tillbaka utan att stoppa hon/han får avgöra när stoppet ska komma i början drar hon/han åt vänster eller höger men till slut lär dom sej att sakta in innan staketet och det är inte så roligt längre ""förstår du vad jag menar ""????

:rofl: :rofl: :rofl:

Menar du allvar? Hästen blir antagligen ännu mer stressad av din metod. Jag hade hellre testat Totolas variant!

Immer

oki jo från marken funkar det.
E ju tänkt att han ska bli westernhäst så småningom.
Han lyssnar på Whoa från marken men int från ryggen av nån anledning. Men ska prova det där alla fall.

har fått tipset att låta honom springa tills han tröttnar helt enkelt. men då driva på honom istälelt så han fortsätter springa. Men är det verkligen bra?
Vill inte att han ska överanstränga sig :confused:

har funderat på att sätta på honom en martingal elelr så (ska då naturligtvis inte användas som löning på problemet utan bara som en hjälp helt enkelt, så han inte kan få upp huvet så högt.) men är tveksam, ska ju då inte användas för alltid så att säga, utan bara tills han börjar förstå vad jag menar. Eller gummisnodd kanske? (e väldigt förvirrad just nu)

Nackdelen med att låta hästen rusa av sej är att dels kan den få för sej att det är meningen att man ska springa på ridturer och dels är det inte bra för benen. Dessutom får man räkna med att hästen får bättre och bättre kondis och kan då rusa ännu mer!

Martingal kan vara en tillfällig nödlösning, men blir hästen stressad av den och absolut inte gillar att känna sej fastlås så är det bättre att ta av den. Om hästen kör upp huvudet är det ofta för att den inte lärt sej något annat. Lär den från marken att alltid gå med sänkt nacke, lirka lite eller ta ett fast tryck och släpp efter när hästen lyssnar. Sen överför man det bara till ridningen och tar för vana att alltid be hästen gå lågt.

Hej!
Jag har nyligen fått en foderhäst som (i och för sig har lugnat ner sig nu) men som knappt gick att galoppera med för att man inte fick stopp på honom då. Bet sig fast i bettet och bara drog och inte hade man ngt att säga till om då han säkert väger mer än 700 kg :crazy:. Och när vi (är två fodervärdar på honom) skulle "springa av honom" så fick han spel istället :o - vilket bakslag. Att galoppera utomhus har inte kommit på fråga än då han är ostoppbar då - även enligt ägaren :smirk:. Men nu, ca två-tre veckor senare, är han som förbytt. Han lyssnar mycket bättre och blir inte så spring-galen, även om han ofta försöker ta eget itnitiativ till galoppen :bump: men vi har varit konsekventa och stannat honom helt till halt när han har ökat takten självmant. Han verkar inte ha fått lära sig vad halt är för ngt :p enligt några. Även han sätter fart om man tex kortar tyglarna men då, till en början, fick vi "slita" (låter hemskt!) och ställa in honom lite och i värsta fall höja ena handen och sänka den andra för att få stopp på honom enda ner till halt. Efter några sådana omgångar så fattar han att det är lönslöst att försöka springa iväg och lyssnar då mycket bättre :rofl:. Jag hoppas ngt av allt flum jag har skrivit kan vara till hjälp. Vi försöker också att använda röstkommandon och ger mycket mycket beröm när han gör rätt (givetvis). Även den här hästen hade innan blivit sågad och dragen en hel massa i munnen av en dum ryttare innan, så dra i munnen vill man ju inte göra (och kan ofta inte då han kämpar emot).

oki låter som Herman :D
Tog hjälp av en kompis som longerade när jag red idag.
Funkade jättebra. Han var pigg och springig först och det är mycket jobb kvar men efter att hon stannat honom med linan 3 gånger så stannar han när jag ber honom (gjorde ju hjälprna samtidigt då) Hon gjorde helt enkelt volten så liten att han var tvungen och stanna :) Sen kunde jag sakta ner och stanna honom själv. Var jätteskönt :)

Bara ett litet tipps du har ju fått en hel del både bättre å sämre :D

Du rider på sidepull de gör jag ochså på min nordis et tipps är att du drar tyglarna uppåt när du ska stanna,de brukar ha en bättre effekt, funkde på min kompis nordis som bara ville springa ;p du kan ju prova.

lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Aconite
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 934
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka