Finns det ingen lite hage du får låna, typ konvalescenthage? I den lär hästen inte hinna få upp farten!

Och så tränar du samma som föregående tipsat om, att man tar en förhållning, först ber man genom att ta så lite att hästen känner det. Fungerar inte det på en gång, ja då säger man till genom att ta ORDENTLIGT tillräckligt för att hästen ska bli "väckt" och förstå att man menade vad man sa. Det fungerar bra i sidepull eftersom det inte känns lika grymt som att rycka i träns, och det ger mer effekt eftersom trycket kommer framifrån. man kan göra likadant från marken om man vill, att gå omkring i grimma och plötsligt stanna, (westernryttare säger "whoa" som kommando) och stannar inte hästen så rycker du till ordentligt en gång så hästen verkligen stannar. När det sitter så gör du halt (förhoppningsvis) bara med den lilla signalen där du ber hästen, och så skrittar du 10 steg (DU väljer exakt hur många steg) och gör halt, och sedan minskar du eftersom och gör mer slumpmässigt.
Har man kommit så långt, vilket kan uppnås på ett enda kort ridpass bara man är konsekvent, så har hästen börjat lyssna och du lärt dej att inte segdra. Sen kan du pröva en travövergång med tvärstopp innan hästen hunnit tänka tanken att rusa iväg. Om halten kan komma närsomhelst har hästen inte tid att rusa för den måste ju kunna stanna snabbt! Lika så i traven så tar man ett par travsteg eller bara antydan till övergång till trav och därefter halt, sedan ökar man på ett par steg när man känner att hästen lyssnar tillräckligt mycket och varierar så den aldrig kan förutsäga när du kommer be om det. Det här är mer än nog för det första träningspasset, har du en häst som lär sej långsamt bör du dela upp det på 2-3 dagar med 10-15 min (högst) per dag.
Sedan plockar du bort halten och gör den bara några gånger slumpis under träningspasset, och istället gör du bara en antydan om det och berömmer när den är på väg att sakta av och driver lite framåt, då blir det alltså en halvhalt, fungerar bäst i trav. när det fungerar i inhägnat område eller en lägda så kan du successivt träna det ute, men BARA när du är fokuserad och kan vara konsekvent! Och inte för lång tid per träningspass.
Den här metoden använde jag på en kallblodstravare som jag visste var MYCKET het vid travträning och bara blev mer stressad om man betslade upp eller drog hårt. Lite i grimma först och sedan vid ridning och vips så är hon en mycket koncentrerad och lydig häst! Jag travade på ridbana bara efter 4-5 lydnadspass och hon tänkte inte ens tanken att dra iväg för snabbt. Lite westerninspirerat, men man plockar från det som passar en själv