Häst som skriker åt andra hästar

Bukefalos 30 år!

Rosen

Trådstartare
Min häst som jag haft i 16 år har börjat med ett nytt beteende som jag undrar över. Han går med ett sto i hagen och det fungerar jättebra men när vi rider ut tillsammans får hon inte komma nära då skriker han. Han skriker även om han luktar på hennes bajs. Om man är i ridhuset kan han skrika om en häst kommer mot honom. När han står i spilta och ska göras i ordning för att ridas får andra hästar inte titta på honom så skriker han. Han har inte gjort så tidigare utan senaste året. Undrar om det är hormoner eller något annat. Om man släpper honom på bete med andra okända hästar så är han helt tyst och snarare ranglåg. Ska man kontakta veterinär? Tror inte att han har ont. Väldigt snäll mot människor.

Min häst som jag haft i 16 år har börjat med ett nytt beteende som jag undrar över. Han går med ett sto i hagen och det fungerar jättebra men när vi rider ut tillsammans får hon inte komma nära då skriker han. Han skriker även om han luktar på hennes bajs. Om man är i ridhuset kan han skrika om en häst kommer mot honom. När han står i spilta och ska göras i ordning för att ridas får andra hästar inte titta på honom så skriker han. Han har inte gjort så tidigare utan senaste året. Undrar om det är hormoner eller något annat. Om man släpper honom på bete med andra okända hästar så är han helt tyst och snarare ranglåg. Ska man kontakta veterinär? Tror inte att han har ont. Väldigt snäll mot människor.
Vissa hästar är pratiga, min häst var också en väldigt pratig häst. Han var dock väldigt hingstig i sitt beteende och personlighet överlag så det kan också ha påverkat. Inget konstigt tycker jag.

Sen är det ganska så sunt att en häst inte går och försöker ta över i en ny flock det första dom gör, min häst var också en sådan som kände in sig först och höll lägre profil i början med ny flock.

Såg nu att du haft hästen i 16 år och om det är ett nytt beteende så och han har ändrat sig väldigt på kort tid så kanske det inte är dumt att göra en liten koll på honom. Eller så har det här stoet väckt känslor hos honom helt enkelt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar