Häst som sliter sig när det inte passar

susanne

Trådstartare
Ett flertal grimmor och grimskaft har gått sönder den senaste veckan. Pållan har kommit på att det är lätt att komma loss. Hon bara drar tills det går sönder. När jag skulle frissera manen häromdagen (inte så populärt) så drog hon sönder 3 grimskaft och en grimma innan jag var tvungen att ge upp. Detta var varken första eller senaste gången hon drog sig lös, men troligen lärde hon sig hur enkelt det var då.

Jag är desperat efter tips.

Sv: Häst som sliter sig när det inte passar

Du har för dåliga grejor! Nu har hästen lärt sej att komma loss och då måste du skaffa en repgrimma av bra kvalite ( Diamond halter) och kättingar. Det blir en match mellan hästen o utrustningen, låt den ske!, sen vet hästen bättre ! Enkel matematik, men sant! Om du vill mildra repgrimmans verkan lite, så trä på en tjock plastslang över nackstycket! Ibland , när saker har gått för långt, måste man ta till dessa medel för att återställa ordningen. Om man inte vill det, använd balsnören!:idea:

Vi har en av gångerna använt en repgrimma (lånad), då brast kedjegrimskaftet (kedjan). Jag vågar nog inte, med tanke på hästens hälsa) ha ett riktigt starkt rep. Hon börjar rycka om det inte går sönder med drag-metoden. En ide kan nog vara att använda gummi (cykelslang ed).

Balsnören lär nog bara förstärka detta ofog.

Är det så att hästen kastar sig & drar bakåt så att grejerna går sönder?
Isåfall kanske det går att ha ett rep bakom hästen, som stoppar henne från att kunna backa så långt att hon spänner grimskaften. Då kanske hon kommer av sig å går framåt igen.
Sen reagerar ju en del hästar häftigt när man rycker mannen. En häst som slänger sig kanske är bättre att klippa än rycka. Klipp med en uttunningssax så ser det nästan ut som om den vore ryckt.

Repgrimma är absolut inget alternativ!! Om inte grimman går sönder när x antal hundra kilo häst hänger sig i den kan nacken bli skadad. Man bör överhuvudtaget inte binda upp hästen i repgrimma!

Mitt tips:
Bind upp henne i elastiskt grimskaft, hon borde tröttna snabbt eftersom grimskaftet bara sträcks ut, och när hon inte känner motståndet blir hon förvirrad och kommer av sig. Var noga med att bestämt fya henne (eller säga "nej!") när hon börjar "tänka bakåt". Så fort hon "tänker framåt (slutar dra) berömmer du.
Lycka till!

Men om de elastiska går sönder då?

Det hände min förra stallägare och hon fick den trasiga haken mellan ögonen :crazy:

lillsyrran skrev:
Repgrimma är absolut inget alternativ!! Om inte grimman går sönder när x antal hundra kilo häst hänger sig i den kan nacken bli skadad. Man bör överhuvudtaget inte binda upp hästen i repgrimma!
vet
Mitt tips:
Bind upp henne i elastiskt grimskaft, hon borde tröttna snabbt eftersom grimskaftet bara sträcks ut, och när hon inte känner motståndet blir hon förvirrad och kommer av sig. Var noga med att bestämt fya henne (eller säga "nej!") när hon börjar "tänka bakåt". Så fort hon "tänker framåt (slutar dra) berömmer du.
Lycka till!
Detta är ett nonsensförslag har ingen som helst förankring i verkligheten utan baserar sej med största sannolikhet på teorier som formulerat sej i skrivarens huvud. :rofl: Om man vill lära sin häst att inte rycka sej lös är repgrimman nästan det enda alternativ
Och dessa elastiska grimskaft som dels ska fjädra, dels hålla för en häst som drar ,var finns de att köpa ? Börjes??

Glimfeather skrev:
Men om de elastiska går sönder då?

Det hände min förra stallägare och hon fick den trasiga haken mellan ögonen :crazy:

Och vad händer när hästen som är i panik och ska dra sej lös får en smäll av detta. Blir det bättre? Ett dåligt förslag som dessutom är farligt för omgivningen !

Jag tycker mer att du ska ta reda på anledningen till varför hon gör så och försöka arbeta fram en lönsing därifrån....

Bryt ner problemet i olika delar och arbeta därifrån.

Jag hade en häst som kom också på att när jag longerade henne att hon kunde knycka på huvudet och dra ifrån mig och på så sätt åkte tränset av huvudet och hon kunde springa fri.

Detta hände bara i galoppen, så efter detta övade väldigt mycket, skritt - halt, trav, halt, skritt halt för att få henne att lyssna och lyda mig.

Jag galopperade inte på kanske 5-6 longergånger, men sen när vi kom till att galoppera efter några gånger hade jag fått henne så lydig och hon lyssnade på mig så bra så det var inte några problem alls med att longera henne. Efter det har deti nte varit det heller.

Jag tycker faktiksti nte att man ska sätta på så mycket utrsutning och kedjor, gummi grejer etc så att hästen inte kan komma loss, i vissa situationer kan det faktiskt vara nödvängigt! Tänk om hästen fastnar någonstnas och får panik, och ni har satt på utrustning så att den itne kan komma loss? Då tycker jag nog att det är bättre atthästen är "naken" och lös än att den kanske har dragit så hårt så att det blir fel på skelettet och muslerna ledorna och allt.

Men självklart håller jag med om att man måste ha utrustning så att det är säkert för ryttare och häst att hålla på med hästen, men jag tror itne så mycket att det sitter i utrustningen, utan att man mer får börja på lägre nivå, med dressyren och lydnads övningar. Men det är bara min åsikt. Vi har alla ett fritt val att göra hur man vill.

Bill skrev:
Och vad händer när hästen som är i panik och ska dra sej lös får en smäll av detta. Blir det bättre? Ett dåligt förslag som dessutom är farligt för omgivningen !

Ja, det var ju det jag sa. Lossnar det i andra änden får ju hästen det på sig.

Har (tyvärr) en häst som gör likadant. Det är en olat som är väldigt svår att bli av med. Min gör det bara om han skulle fastna, så det händer vääldigt sällan nuför tiden, men igår lyckades han slita sönder sitt nya träns.. å sen var han helnöjd. Han gör det aldrig när han står på gången el liknande, utan det är när han blir rädd och då sitter fast. sen lugnar han sig, men fortsätter dra på ren trots, eftersom han vet att han kommer loss då.
Det bästa är att undvika såna situationer så mycket det går, men kan ju vara svårt när man vill rycka manen.. Tror iaf att balsnören är ett bra alternativ, du slipper ju få trasiga grejor då.. Å så får du vara ihärdig och inte ge dig.. till slut borde hon nästan tröttna och ge sig...

Min första häst var sådan. Men bara när han var uppbunden med ett grimskaft rakt framifrån så att säga. Uppbunden på gången från sidorna var inga problem. Så... jag undvek att binda honom rakt framifrån.

Min tidigare stallägares ena häst var tvärtom, slet sig uppbunden från sidorna och nöjd uppbunden med ett grimskaft.

Hur är det med din? Kan du binda upp den på det ena eller det andra sättet och det funkar? Kan du nöja dig med det då eller måste det absolut vara möjligt för dig att binda hästen "hur som helst"?

Min första häst lärde jag istället att stå lös stilla istället för uppbunden ute när jag skulle t.ex. spänna för inför körning.

oj vad jag känner igen din situation. vet inte hur många grimmor och grimmskaft jag fått köpa de första året som jag hade min nuvarande häst :crazy: Med henne så börjar det alltid med att hon backar, när det tar stop så kastar hon sig bakåt och självklart så håller inte sakerna för 600kg stort halvblod. :p

Så för att få bukt med problemet har jag sett till att hon inte kan backa allt för långt bak. tex bindit upp henne med baken nära väggen. Har också stått med en dressyr pisk och petat henne på rumpan när hon backat. Också har jag tränat henne på att stå stilla när hon inte är uppbunden. Hon har inte blivit lika bra som min ponny, när jag mockade så ställde jag han i ett hörn... sedan när jag mockat klart det andra hördet så ställde jag honom i det hörnet som var mockat. han rörde inte en fena fören jag sa till :D

Så har iaf jag löst mitt problem och nu har hon inte slitit sig på jätte länge :)

Jag tycker du ska ta och träna lite lydnad med pållen. Som någon sa tidigare, fya vid första antydan till att hon försöker slita sig, beröm när hon står still. Det brister i respekten tycker jag det verkar som.

Jag skulle rekommendera att du tar ett väldigt långt rep, trär det genom uppbindningsringen och fäster i grimman (hennes vanliga). Resten av repet låter du ligga på golvet nära dig.

Då hon börjar backa, så tar du bara lätt i repet så att det blir ett litet motstånd, samtidigt som du säger nej. Med din andra hand så tar du i grimman och helt enkelt leder fram henne igen till den plats som hon ska stå på, och platsar henne där.

Hon behöver inte känna att hon sitter fast, det blir inget bråk, och du är jobbig med henne när du konsekvent ställer henne på plats igen.
Det kan ta tid och tålamod, men man slipper bråk och skadade nackar.

Min häst har oxå slitit sig ett par gånger. Han är fyra år och bortsett från i januari 2005 när hans inridning påbörjades, har han aldrig gjort annat än gått ut i hagen och in i boxen igen. Köpte honom för några veckor sedan och några gånger sedan dess har han kastat sig bakåt och dragit tills han kommit ur grimman. En av gångerna landade han på rumpan och rullade sedan över på rygg, och det skrämde honom rejält. Och mej med naturligtvis!

Nu har jag i alla fall balsnören, för att inte riskera att samma sak händer igen. Sedan dess har det hänt en gång och det var när hovslagaren kom. Jag såg det som att hans reaktion var baserat på rädsla över allt nytt, och när han kände att han satt fast och inte kunde skydda sig blev han bara mer skrämd och drog ännu värre. Nu när han och jag vet att han kan komma loss är han mycket lugnare. Jag har dessutom ett grimskaft som jag lägger över halsen på honom, så om han börjar backa tar jag det och leder honom framåt snabbt som ögat.

Jag hoppas att det hjälper och att han 'växer' ifrån beteendet när han blir mer van vid allt, för jag vill helst inte ta till repgrimman... Tror ni det finns en chans?

tgd skrev:
Min första häst var sådan. Men bara när han var uppbunden med ett grimskaft rakt framifrån så att säga. Uppbunden på gången från sidorna var inga problem. Så... jag undvek att binda honom rakt framifrån.

Min tidigare stallägares ena häst var tvärtom, slet sig uppbunden från sidorna och nöjd uppbunden med ett grimskaft.

Hur är det med din? Kan du binda upp den på det ena eller det andra sättet och det funkar? Kan du nöja dig med det då eller måste det absolut vara möjligt för dig att binda hästen "hur som helst"?

Min första häst lärde jag istället att stå lös stilla istället för uppbunden ute när jag skulle t.ex. spänna för inför körning.

Jo det är nästan bara när hon är uppbunden framifrån. Vi har nyligen flyttat till nytt stall, och där finns bara möjlighet till uppbindning framifrån, så det är viktigt att det fungerar.

Att stå lös håller vi på att träna på (det var strängligen förbjudet i förra stallet), det går bra när man är nära och inte gör obehagliga (t ex frissera manen, klippa eller rycka), eller tråkiga saker (lindar benen, kompisarna gnäggar, jag ryktar för länge etc.).

Det kanske är lite tonårstrots också, hon är 6 år.

Lydnad tränar vi var varannan dag, hon måste gå bakom mig på väg till hagen och stanna bakom mig då jag stannar, backa när jag backar. Att säga ett strängt nej fungerar de gånger hon försöker lite halvhjärtat, men hon är lite envis ibland.

Mina tankar går just nu åt att använda någon som absolut inte går sönder men som har en panikhake, då löser den ut och jag slipper köpa nya grejer hela tiden.

Visst löser panikhaken ut vid tillräckligt stor belastning????!

Min förra häst gjorde så med mig. Han kastade sig och stegrade sig tills det gick av eller jag inte orkade hålla längre. Jag provade med allt möjligt, men det enda som faktiskt hjälpte var att jag satte grimskaftet i munnen på honom och trädde det sen igenom grimman på bästa sätt. Det hjälpte på min buse i alla fall!! Han var över 1,70 i mkh och ett riktigt muskelpaket!!! Fast det var ju bara när jag ledde honom från och till hagen. Inget att försöka med när dom är uppbundna!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett att vissa använder sig av ett långt rep som de först trär ett varv runt bogen ungefär där en tömkörningsgjord/sadel sitter, sedan mellan frambenen, upp till grimmans ring mitt under hakan (den vanliga man brukar använda, mitt under nosen) och vidare till vad det än är du fäster hästen i. Detta gör att det drar åt runt hela sadelgjordsläget och detta kan göra den lilla skillnad som behövs för att hästen ifråga inte ska lyckas få kraft nog att slita sönder grimman. Repgrimma låter farligt i mina öron - den är för skarp om hästen får panik och inte tänker sig för när den försöker ta sig lös. Ska du ha repgrimma, trä något över nosremmen också och ha den definitivt inte för långt ner på huvudet så att nosryggen kan knäckas av misstag.
OM du skulle använda dig av rep runt framdelen-metod, ta ett långt rep som du trär genom grimman två gånger (så att två remmar går mellan frambenen, genom grimman och upp till stolpen (eller vad du än fäster hästen i.)) Att knyta ihop repet mellan frambenen vore farligt - det skulle kunna innebära att hästen drar åt repet tight och sedan knuten; så att repet sitter åt hårt runt magen och inte lättar.

Varför Billy är så emot elastiska rep vet jag inte - det är MÅNGA cowboys som använder sig av t.ex. bildäck att fästa grimskaftet i just för att få en viss fjädrande verkan. Gilo quarterhorses har jag för mig har dessa elastiska grimskaft. Börjes har ett elastiskt transportgrimskaft men det är inget jag skulle lita på i första taget. Då skulle jag hellre köpa något från ett företag som gjort grimskaften med tanke på just denna "du kan inte komma lös"-övning.

Jag tycker det låter bra att du fått tips från andra om andra lösningar - själv skulle jag nog däremot vilja ta ner hästen på jorden på en gång för detta är ett farligt och definitivt irriterande beteende hos hästen. Från att slita sönder sina grimmor till att slita sig från sin ägare närän det passar den är väldigt liten skillnad. Horsemanship i all ära - men jag låter även hästen sätta gränserna. Vill de vara tuffa så tänker jag inte fjamta med dem - då får de tufft tillbaka. Är de artiga i sina protester eller försök att komma undan så har jag en mjukare attityd mot dem. De sätter helt enkelt tonen för konversationen själva. Jag anser att en häst ska ta ansvar för hur den agerar mot människor - så länge jag vet med mig att jag är just och konsekvent ska hästen vara detsamma mot mig. Väljer hästen en fräck attityd får den skylla sig själv. (gäller såklart enbart om man vet att hästen gör dessa saker för att den är överlägsen - hästar kan missköta sig av så många andra anledningar så detta ska uteslutas innan hästen på något vis kan behöva stå till svars för sina handlingar.)

enkelt och lätt-när hästen tar minsta lilla ansats till att slänga sig bakåt och rycka loss sig....stå beredd och säj "NEJ!" snärta till med dressyrpisken direkt och snabbt 1ggr.När hästen hoppar framåt lägg pisk och gå fram och beröm.Detta gör man lugnt och sansat.Inga hysteriska överspel. Detta räcker en eller två gånger sen är det iregel inget problem mer. Nu får jag säkert en massa skäll:smirk: men man kan mysapysa med hästen istället varje gång den sliter sig- tills den dan den går över och du inte har någon häst att mysa med längre.:(

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 685
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Vår ena ardenner har vi haft sedan han var 6 månader gammal. Han har alltid varit väldigt lätt i hanteringen. Vi har hanterat honom från... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 067
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 740
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur