Sv: Häst som sliter sig när det inte passar
Jag tycker mer att du ska ta reda på anledningen till varför hon gör så och försöka arbeta fram en lönsing därifrån....
Bryt ner problemet i olika delar och arbeta därifrån.
Jag hade en häst som kom också på att när jag longerade henne att hon kunde knycka på huvudet och dra ifrån mig och på så sätt åkte tränset av huvudet och hon kunde springa fri.
Detta hände bara i galoppen, så efter detta övade väldigt mycket, skritt - halt, trav, halt, skritt halt för att få henne att lyssna och lyda mig.
Jag galopperade inte på kanske 5-6 longergånger, men sen när vi kom till att galoppera efter några gånger hade jag fått henne så lydig och hon lyssnade på mig så bra så det var inte några problem alls med att longera henne. Efter det har deti nte varit det heller.
Jag tycker faktiksti nte att man ska sätta på så mycket utrsutning och kedjor, gummi grejer etc så att hästen inte kan komma loss, i vissa situationer kan det faktiskt vara nödvängigt! Tänk om hästen fastnar någonstnas och får panik, och ni har satt på utrustning så att den itne kan komma loss? Då tycker jag nog att det är bättre atthästen är "naken" och lös än att den kanske har dragit så hårt så att det blir fel på skelettet och muslerna ledorna och allt.
Men självklart håller jag med om att man måste ha utrustning så att det är säkert för ryttare och häst att hålla på med hästen, men jag tror itne så mycket att det sitter i utrustningen, utan att man mer får börja på lägre nivå, med dressyren och lydnads övningar. Men det är bara min åsikt. Vi har alla ett fritt val att göra hur man vill.