Häst vägrar hösilage vissa dagar

Bukefalos 30 år!

kajsaf

Trådstartare
Jag har ett litet bekymmer med min häst. Han står på 13 kg hösilage som han allt som oftast äter upp med god aptit. Då och då kommer det dock dagar då han inte äter upp hösilaget och lämnar kvar stora mängder i både box och hage. Dagen efter kan han äta som vanligt igen med god aptit.

Det är inte kolik. Han äter fortfarande litegrann de dagarna, bajsar och är pigg och glad i övrigt.

Någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad detta kan bero på? Jag förstår mig inte alls på varför han gör så här 😅

Jag har ett litet bekymmer med min häst. Han står på 13 kg hösilage som han allt som oftast äter upp med god aptit. Då och då kommer det dock dagar då han inte äter upp hösilaget och lämnar kvar stora mängder i både box och hage. Dagen efter kan han äta som vanligt igen med god aptit.

Det är inte kolik. Han äter fortfarande litegrann de dagarna, bajsar och är pigg och glad i övrigt.

Någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad detta kan bero på? Jag förstår mig inte alls på varför han gör så här 😅
Det kanske inte alltid är lika gott helt enkelt? Kanske det ibland har smugit med någon växt som han inte är superförtjust i?

Har du gjort en hygienanalys på fodret? Jag hade utgått ifrån att det är något problem med fodret. Antingen mindre smakliga växter eller partier som är dåliga.

Det är inte så att hösilaget är lite dåligt i vissa delar av balen?
Har du til exempel lagt märke till om det är när ni är i slutet på en bal och så äter han igen när ni öppnat en ny? Tänker om det hunnit börja bli lite dåligt (som inte syns än) i slutet av balen och då smakar sämre. En del hästar är känsliga för smaken då.

Jag kan inte se att det skulle vara något uppenbart fel på hösilaget. Inget mögel eller liknande. Nu har vi nästan precis öppnat en ny bal och idag var en sån dag då han bara ratade det. Tänker att den inte borde hunnit bli dålig då.
Men det kan ju såklart vara så enkelt som att han tycker vissa partier smakar sämre bara 🤷🏼‍♀️😅

Min häst har perioder då hon vill få både hö och hösilage. Ratar då ibland hösilaget om hon inte får lite hö också. Hästar liksom, vem vet🤷‍♀️

Jag kan inte se att det skulle vara något uppenbart fel på hösilaget. Inget mögel eller liknande. Nu har vi nästan precis öppnat en ny bal och idag var en sån dag då han bara ratade det. Tänker att den inte borde hunnit bli dålig då.
Men det kan ju såklart vara så enkelt som att han tycker vissa partier smakar sämre bara 🤷🏼‍♀️😅
Vad "skönt" ändä.
Ja, såvida inte balen var dålig för ensileringen gätt fel lär det ju inte hunnit gå dåligt. Men det som är lurigt är att det inte alltis syns. Men man kan märka det på avvikande lukt med.

Men kanske är istället någon växt i som inte smakar bra för din häst.

Min förra häst hade i stort sett fri tillgång på grovfoder i boxen. Han kunde äta väldigt olika mycket per kväll/natt och jag tolkade det bara som att han hade olika behov. Vissa dagar hade han ett större behov, vissa dagar ett mindre. Är ju omöjligt att anpassa givan så jag inskaffade en haybar som han fick sin mat i, så drog han inte ut fodret i hela boxen de dagar han inte åt lika mycket.

Min förra häst hade i stort sett fri tillgång på grovfoder i boxen. Han kunde äta väldigt olika mycket per kväll/natt och jag tolkade det bara som att han hade olika behov. Vissa dagar hade han ett större behov, vissa dagar ett mindre. Är ju omöjligt att anpassa givan så jag inskaffade en haybar som han fick sin mat i, så drog han inte ut fodret i hela boxen de dagar han inte åt lika mycket.
Ja, jag har funderat på om man skulle skaffa en haybar eller dylikt. Min pålle drar runt det höet han inte äter upp och trampar ner det. Jättekul att mocka den boxen sen :angel:😅

Jag gillar haybar/foderlådor, har olika hembyggda varianter i alla boxar
Mitt orangea skrälle äter inte om det är för blött vissa dagar, så försöker ta de torraste partierna till honom
Andra dagar dammsugar han varenda strå oavsett
Hästar...

Min häst är också en "dagsformsätare". Han gillar att pilla igenom allt hö och så äter han upp de godaste stråna. Om han äter i boxen lämnar han ofta resterna utspridda efter att han är klar med sin sortering :cautious: Det är ett himla projekt att mocka då. Ibland fungerar det bättre med hösäck/hönät, men han kan lika gärna stå och dra ut allt för att kunna sortera det också. Ute kan han också lämna en hel del men nu när han går på lösdrift går han från hög till hög (han är högst i rang så kompisarna får snällt flytta på sig) och äter det han vill medans kompisarna glatt äter allt annat. Någon gång har han fått torrhö som var väldigt högt i socker och då åt han allt, men annars lämnar han alltid lite hö. Gräs som jag plockar åt honom vill han inte heller ha, han ska välja själv vilka tuvor han ska äta :angel:

Han är också kollad hos veterinären för tandproblem och magsår utan att hitta något. Jag tror det är väldigt individuellt från häst till häst (förutsatt att de är kollade veterinärt), vissa är mer kräsna helt enkelt.

Min ena häst är lite sån periodare. Föredrar lite blötare ensilage ibland och ibland lite torrare, sen får jag gissa vilket som föredras just den veckan. Gissar jag fel så märker jag det dagen efter när jag ska mocka…sa jag att det var ett sto?😅

Skönt att det inte bara är jag som verkar ha en kinkig häst i alla fall 😅😂
Idag var allt hösilage slukat. Samma bal som igår. Hästkrake :angel:

Min häst är också en "dagsformsätare". Han gillar att pilla igenom allt hö och så äter han upp de godaste stråna. Om han äter i boxen lämnar han ofta resterna utspridda efter att han är klar med sin sortering :cautious: Det är ett himla projekt att mocka då. Ibland fungerar det bättre med hösäck/hönät, men han kan lika gärna stå och dra ut allt för att kunna sortera det också. Ute kan han också lämna en hel del men nu när han går på lösdrift går han från hög till hög (han är högst i rang så kompisarna får snällt flytta på sig) och äter det han vill medans kompisarna glatt äter allt annat. Någon gång har han fått torrhö som var väldigt högt i socker och då åt han allt, men annars lämnar han alltid lite hö. Gräs som jag plockar åt honom vill han inte heller ha, han ska välja själv vilka tuvor han ska äta :angel:

Han är också kollad hos veterinären för tandproblem och magsår utan att hitta något. Jag tror det är väldigt individuellt från häst till häst (förutsatt att de är kollade veterinärt), vissa är mer kräsna helt enkelt.
Såklart pållen ska ha det bästa och få välja själv 😁

Jag gjorde en tandkoll på min i höstas och då hade han fina tänder, så det kan vi i alla fall utesluta. Magsår har jag dock inte kollat. Han visar dock inga andra symptom direkt vad jag kan komma på. Det enda är att han är kinkig när man spänner sadelgjorden, men det har han varit hela tiden under de 2,5 år jag känt honom. Även förra ägaren sa att han alltid varit kinkig.
Borde man ändå kolla upp det kanske?

Såklart pållen ska ha det bästa och få välja själv 😁

Jag gjorde en tandkoll på min i höstas och då hade han fina tänder, så det kan vi i alla fall utesluta. Magsår har jag dock inte kollat. Han visar dock inga andra symptom direkt vad jag kan komma på. Det enda är att han är kinkig när man spänner sadelgjorden, men det har han varit hela tiden under de 2,5 år jag känt honom. Även förra ägaren sa att han alltid varit kinkig.
Borde man ändå kolla upp det kanske?
Om hästen reagerar när sadelgjorden spänns hade jag nog kontaktat veterinär ändå och diskutera om magsår är möjligt. Det är ju ändå vanligare än man tror.

Min ena verkar inte vilja äta av hösilaget inne nu när jag städat bort den gamla torrbalen från i höstas (blev tillsluts för nasty..och sorkskit överallt 😒), men är ju samma omgång balar som dom ätit ute hela vintern, och där äter han o.O ska se om det är godare i hönät..då drar han iaf inte runt det..

Den andra måste jag skippa höet till om jag vill att han ska äta upp allt gottigott 🤨 han vill även dunka allt i vattnet, sen lämna det. Så hönät funkar bättre där, mer ätet å mer drucket 😅
Han skulle helst vilja typ 3 olika krubbor oxå, (en för blött, en för pellets etc) men nån måtta får det väl ändå va.. 🙈

Min ena verkar inte vilja äta av hösilaget inne nu när jag städat bort den gamla torrbalen från i höstas (blev tillsluts för nasty..och sorkskit överallt 😒), men är ju samma omgång balar som dom ätit ute hela vintern, och där äter han o.O ska se om det är godare i hönät..då drar han iaf inte runt det..

Den andra måste jag skippa höet till om jag vill att han ska äta upp allt gottigott 🤨 han vill även dunka allt i vattnet, sen lämna det. Så hönät funkar bättre där, mer ätet å mer drucket 😅
Han skulle helst vilja typ 3 olika krubbor oxå, (en för blött, en för pellets etc) men nån måtta får det väl ändå va.. 🙈
Så många krav 😂

Förutom alla andra bra svar I tråden så spinner jag vidare lite på denna. Hur ser hästens vardag och hagsituation ut @kajsaf ? Antar han går själv iom du nämner kvar i box o hage? Är han alltid ute i samma hage, samma tider? Hur utsatt är han för väder? Hur mycket annat finns att äta i hagen? Och hur mycket blir han påverkad i vardagen av saker som skapar stress för honom?

Mina två skiljer massor från dag till dag främst beroende på väder hur de rör sig, vilka ställen de födosöker/betar, vilka foderstationer de går till. De går på lösdrift. Min stora är också väldigt lätt påverkad i sin sinnestämning. Jag kan alltså komma till stallet och de har massa mat kvar för att de (eller främst den stora som sätter stämningen) inte velat gå till vissa foderstationer utan istället hållt sig där de känt sig tryggare och vinterbetat. Då märks det ju på min häst om det stört honom och/eller han är hungrig. Eller så snarare kan de favorisera vissa områden så mycket att de hellre struntar i hösilaget och går runt o petar där. Lika mycket mat kan vara kvar från dagen innan men stämningen är en helt annan, harmonisk o nöjd.

Det tolkar jag alltså också delvis som jag uppfattar @Lejd här ovan. Den senare situationen har de ju inte påverkats negativt av att äta mindre än normalt antagligen för att alla andra omständigheter varit gynnande snarare än krävande. Ser också självklart stora skillnader i vad de äter beroende på väder under vintern. Således är det sällan jag ger samma antal kilo varje dag utan anpassar dagligen till flera faktorer. Men det är ju för att jag har förutsättningarna till det.

Liknande trådar

• Få i kräsen häst tillskott
  • Foderbyte
  • Magsår
  • Orolig mage på digivande sto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn