Jag fick upp ett minne på FB där ett litet barn satt på min stora, ganska kaxiga och viljestarka valack. Vi var tre personer, två som höll i barnet och jag som ledde hästen och han gick så oerhört fint och försiktigt. Han var också väldigt försiktig men nyfiken när han träffade barn i människors famnar eller på marken när vi var ute. Jag undrade alltid hur han fattade att han behövde vara sådan. Han finns tyvärr inte längre men nästa valack som var mer opålitlig (explosiv och reaktiv), ganska bufflig och stor gjorde exakt samma. Människa i stallet med bebis = superförsiktig och mjuk. Höll avstånd, långsamma rörelser. Lite samma med en autistisk pojke som ofta var där - lite rädd för hästarna och min kille var så där mjuk och fin så han kunde klappa utan att hästen var för på eller stirrig. Så fascinerande.
Hjälpte till med ett ganska nervigt fullblod i rehab, vi gick promenader. En gång testade vi att en annan i stallet följde med med sitt barn i barnvagn och hästen var så till sig av vad som fanns i vagnen. Vi höll ju säkerhetsavstånd men till slut fick han gå fram och snusa och hälsa och han blev såå lugn.
Har någon liknande erfarenheter? Vad tror ni det beror på?
Hjälpte till med ett ganska nervigt fullblod i rehab, vi gick promenader. En gång testade vi att en annan i stallet följde med med sitt barn i barnvagn och hästen var så till sig av vad som fanns i vagnen. Vi höll ju säkerhetsavstånd men till slut fick han gå fram och snusa och hälsa och han blev såå lugn.
Har någon liknande erfarenheter? Vad tror ni det beror på?