Hingstig valack

Bukefalos 30 år!

cello

Trådstartare
Jag antar att jag redan vet svaret på frågan, men jag vill gärna ha lite input ändå. Vad hade ni som stallägare gjort i denna situation?

Det kom två nya valacker till stallet i vintras, allt var lugnt under vintermånaderna, förutom att den ena efter några veckor började bli lite arg på de andra vid fodringar.
Sen när stona blev brunstiga på våren blev denne valack väldigt hingstig, aggressiv mot den andra valacken och vaktig mot stona. Han har sparkat sönder kanske 10 staketslanor och även sparkat sönder foderhäcken. Beteendet började i samband med att vi delade flocken då några fick gå i avmaskningshage, vilket även råkade sammanfalla med att stona gick i brunst.
Han och den andra valacken fick då gå för sig några veckor och vi testade sedan igen att släppa ihop dem med flocken. Ganska snabbt blev det samma visa igen och vi fick åter separera dem från flocken.

Han har enligt ägaren aldrig varit hingstig förut och jag har föreslagit veterinärundersökning som ägaren inte vill göra.

Men om det inte skulle vara något medicinskt alls (vilket man ju inte kan veta utan undersökning) - hur troligt tror ni att det är beteendet klingar av? Nu har det gått snart två månader.

Och framför allt - vad hade ni gjort?

Jag hade testat att ge munkpeppar annars finns det inte mycket att göra. Jag har både hingst och valack här hemma. Den som är mest hingstig är valacken. Han kan inte heller gå med ston som brustar. Brustar dom inte går det bra att ha i samma hage, brustar dom vid delad hage ryker staketen och han jagar undan alla andra och ska betäcka. Just av dessa annledningar går han aldrig med ston alls. Däremot är det inga problem att gå i hagen brevid brustiga ston.
Så funkar inte munkpeppar, du får effekt inom några dagar så ta bort dom från stona. Ibland triggar vissa ston vissa valacker också men det är aldrig värt skadorna och stöket som blir av sånt här.

Nu svarade jag som hästägare, munkpeppar bara om ägaren vill testa så klart och det känns hållbart i några dagar. Annars hade jag särat på dom. Inte värt riskerna.

Blandflock är som gjort för problem, speciellt när det är flera valacker bland ston.

Hade absolut inte försökt släppa ihop igen utan hållt valackerna flr sig och stona för sig.
Jag har själv två valacker i flocken utan några problem, så ibland funkar det hur bra som helst. Permanent uppdelning är inte ett alternativ här tyvärr, så då är ju alternativet att de inte kan gå kvar.

Jag antar att jag redan vet svaret på frågan, men jag vill gärna ha lite input ändå. Vad hade ni som stallägare gjort i denna situation?

Det kom två nya valacker till stallet i vintras, allt var lugnt under vintermånaderna, förutom att den ena efter några veckor började bli lite arg på de andra vid fodringar.
Sen när stona blev brunstiga på våren blev denne valack väldigt hingstig, aggressiv mot den andra valacken och vaktig mot stona. Han har sparkat sönder kanske 10 staketslanor och även sparkat sönder foderhäcken. Beteendet började i samband med att vi delade flocken då några fick gå i avmaskningshage, vilket även råkade sammanfalla med att stona gick i brunst.
Han och den andra valacken fick då gå för sig några veckor och vi testade sedan igen att släppa ihop dem med flocken. Ganska snabbt blev det samma visa igen och vi fick åter separera dem från flocken.

Han har enligt ägaren aldrig varit hingstig förut och jag har föreslagit veterinärundersökning som ägaren inte vill göra.

Men om det inte skulle vara något medicinskt alls (vilket man ju inte kan veta utan undersökning) - hur troligt tror ni att det är beteendet klingar av? Nu har det gått snart två månader.

Jag tänker att vissa valacker kan helt enkelt inte gå i blandflock, gäller för övrigt även vissa ston. Fungerar det inte så fungerar det inte och nu har ju denne hästägaren upptäckt att dens häst inte fungerar i blandflock särskilt bra. Finns inte alternativa hagar så får den ju helt enkelt flytta till ett stall med uppdelade hagar.

Och näe, jag tror inga undersökningar i världen kommer att förändra den hästens beteende med brunstiga ston. Vissa är sådana helt enkelt. En del valacker klarar inte av blandflockar.

Jag hade för övrigt om jag hade varit stallägare satt hästen i en egen hage med en annan valack och om det inte finns plats för mer hagar så hade hästen fått flytta helt enkelt. Ingen mår ju bra av situationen som den är. Det spelar ingen roll vad ägaren säger eller hur hästen har varit innan, det ändrar ju inte beteendet hästen har nu.

Det kan vara värt att kolla hormonnivåerna mha ett blodprov. Ibland kan det vara en fullständig kastrering, en testikel kvar i bukhålan, eller att bitestiklarna ställer till med problem.

Om det är en inackordering och mitt stall hade jag krävt att ägaren försökte lösa problemet, genom veterinärumdersökning, munkpeppar eller om det finns föer förslag. Vill den inte det skulle de får flytta från mitt ställe, jag riskerar inte mina och andras hästar på någon som inte vill bidra till en lösning.
Skulle det inte hjälpa med åtgärder skulle de mest troligt få flytta ändå, men efter längre tid för utredning och test av olika lösningar.

Sen skulle jag undvika blandflock så mycket som möjligt i alla lägen, men det är utifrån min erfarenhet och andra kan tycka annorlunda.

Det kan vara värt att kolla hormonnivåerna mha ett blodprov. Ibland kan det vara en fullständig kastrering, en testikel kvar i bukhålan, eller att bitestiklarna ställer till med problem.
Det här med bitestiklarna har jag hört förut och jag känner mig tvungen att invända. De sitter ju på testiklarna så det är inte så att de ”blir kvar” vid en kastration, vissa verkar tro att de sitter någon annan stans(?). De producerar inte hormon heller för den delen, utan det är det testiklarna som gör. Det som kan bli kvar/missas vid kastration och ställa till med problem är helt enkelt rester av testikelvävnad i större eller mindre utsträckning. Precis som du skriver finns det blodprov för att enkelt kontrollera detta :)

Det här med bitestiklarna har jag hört förut och jag känner mig tvungen att invända. De sitter ju på testiklarna så det är inte så att de ”blir kvar” vid en kastration, vissa verkar tro att de sitter någon annan stans(?). De producerar inte hormon heller för den delen, utan det är det testiklarna som gör. Det som kan bli kvar/missas vid kastration och ställa till med problem är helt enkelt rester av testikelvävnad i större eller mindre utsträckning. Precis som du skriver finns det blodprov för att enkelt kontrollera detta :)
Vad jag vet kan delar av dem lämnas kvar, men som du skriver kopplas det inte till hingstighet utan det är ju ev kvarvarande testikelvävnad som kan orsaka såna problem.

Vad jag vet kan delar av dem lämnas kvar, men som du skriver kopplas det inte till hingstighet utan det är ju ev kvarvarande testikelvävnad som kan orsaka såna problem.
Ja absolut att man skulle kunna missa en del av dem också, jag menade mer att som jag hört folk prata om det så låter det nästan som att bitestiklarna skulle sitta långt ifrån och så är det ju inte :)

Jag har själv två valacker i flocken utan några problem, så ibland funkar det hur bra som helst. Permanent uppdelning är inte ett alternativ här tyvärr, så då är ju alternativet att de inte kan gå kvar.
Jag har alltid haft mina hästar i blandflock utan problem tills jag skaffade min första valack, den jag har nu. Det som förvåna mig var alla dessa stallägare som ändå vill ha honom i en blandflock och inte kunde förstå varför jag vägrar.

Krasst ser det ju ut som att dom inte kan vara kvar då om det inte fungerar i flocken.

Förstår inte riktigt problemet? Är det ett krav från din sida med blandflock och alla hästar i samma hage? Det är många hästar som inte klarar blandflock så du hade stött på det förr eller senare ändå om du tar emot inackorderingar av både kön.

Inte en chans att jag hade haft en hingstig valack i blandflock. Nu vill jag personligen inte ha blandflock alls, men även om man är ok med blandflock generellt så kommer det inte funka med alla hästar.
Om det är en inackordering och uppdelade hagar inte är ett alternativ för dig så får du helt enkelt meddela hyresgästen att den behöver leta annan stallplats.

Köpte en ettåring och kastrerade vid typ två.
Han var hingstig hela livet. Vi använde honom för att testa stona.Han lät rätt, bröstade upp sig rätt och stona reagerade om de var brunstiga och ställde upp sig där i gången,.

Jag hade accepterat att hästen alltid skulle reagera på ston och rivaler. Och hållit isär.
Barnet hade den dartmoorponny. Han gav sig plötsligt på ett av de dräktiga stona och sparkade mot magen. Gav sig inte så vi fick ta ur honom ur den hagen.
Vad hästar reaerar på vet man inte alltid.

Inte en chans att jag hade haft en hingstig valack i blandflock. Nu vill jag personligen inte ha blandflock alls, men även om man är ok med blandflock generellt så kommer det inte funka med alla hästar.
Om det är en inackordering och uppdelade hagar inte är ett alternativ för dig så får du helt enkelt meddela hyresgästen att den behöver leta annan stallplats.
Tycker inte ens de behöver vara hingstiga. Dyker ”rätt” sto upp kan den mest beskedliga valack plötsligt bli hingstig. Har sett det många gånger och varje gång är ägarna lika förvånade.

Liknande trådar

• Häst ”besatt” av annan häst.
  • Hjälp med tyda beteende
  • Gasig häst
  • Irländsk import och beteende

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!