Sv: Hästar som inte vill fångas in ?
Förstår inte vad det är som är roligt
Kommer du skratta den dag du kanske köper en ny häst som inte går att fånga utan mat?
En häst som hela tiden blir belönad med mat blir oftast nafsig och kan bli tvärsur om den en dag inte får något.
Det är ingen som tycker det är kul att ranta runt i en hage men det handlar om en, två kanske tre gånger under hela din tid tillsammans med hästen.
Man kan belöna en häst på många olika sätt...att ge godis, mat är ett av de sämre, tycker jag.
En häst förstår belöningar mer än vad vi tror.
När du rider tex. en eftergift är en belöning...inte ger du din häst en morot när du sitter på hästens rygg varje gång den gjort nåt du ber den om?
En klapp eller eftergift är belöning nog.
Hästens belöning när den kommer fram till dig i hagen är att den får komma in i stallet, bli ompysslad, ut på en ridtur att umgås med dig.
Och här är det då också ägaren/ryttaren/skötarens ansvar att se till att hästen får det varierat och att den tycker det är roligt.
herregud så himla farligt det kan vara och ge hästen on gobit i hagen dåsitter här och asgarvarar...! men men spring ni runt i hagen om det är så roligt, för all del.
själv brukar jag ge hästen en godis vid grinden vare sig den är svårfångad eller inte; det har blivit en trevlig liten tradition.
När jag haft svårfångade hästar har jag gjort så här:
Gått fram till denne, men inte riktigt ända fram. Där har jag stått och väntat tills hästen gått till mig (ibland med lockelsen av en godbit, ibland inte). Snart kan man börja längre och längre bort och till slut kommer de när man ropar. Jag har dock inte gett dem godis innan grimman är på.
Förstår inte vad det är som är roligt
Kommer du skratta den dag du kanske köper en ny häst som inte går att fånga utan mat?
En häst som hela tiden blir belönad med mat blir oftast nafsig och kan bli tvärsur om den en dag inte får något.
Det är ingen som tycker det är kul att ranta runt i en hage men det handlar om en, två kanske tre gånger under hela din tid tillsammans med hästen.
Man kan belöna en häst på många olika sätt...att ge godis, mat är ett av de sämre, tycker jag.
En häst förstår belöningar mer än vad vi tror.
När du rider tex. en eftergift är en belöning...inte ger du din häst en morot när du sitter på hästens rygg varje gång den gjort nåt du ber den om?
En klapp eller eftergift är belöning nog.
Hästens belöning när den kommer fram till dig i hagen är att den får komma in i stallet, bli ompysslad, ut på en ridtur att umgås med dig.
Och här är det då också ägaren/ryttaren/skötarens ansvar att se till att hästen får det varierat och att den tycker det är roligt.