Hästbilar

Indiv

Trådstartare
Ligger det fel, snälla putta rätt på tråden ;)

Har ägt ett flertal olika bilmärken och vet inte riktigt vilken jag ska tycka har varit bäst som hästbil.
Står nu i funderingarna att skaffa en ny bil (fast en nyare begagnad alltså) som ska ha lite olika egenskaper men blev väldigt konfunderad på märke.
Dem som fått dra mest och varit smidigast att ha o göra med hittills var
*Audi 90, Saab 900, Ford Mondeo, Volvo 850.

Men sedan har vi ju även Mercedes som drar en jädra massa och dem andra modellerna av ovannämnda märken.
Vad har jag glömt för märken?
Övriga krav vore då:
*naturligtvis dragkrok,
*måste kunna dra minst 1400kg på B-kort
*får inte dra hur mycket bensin/ diesel som helst
*gärna automat men ej tvunget
*lätt att få tag på reservdelar, (mina favoriter därför saab och volvo ;))

Så låtsas att ni ska köpa en begagnad fräsch bil i max 60k klassen, vad skulle det bli? Varför?

Sv: Hästbilar

Jag hade ungefär samma krav som du när jag leta dragbil..
Min sambo e saab mekaniker så allt annat gåt fetbort :D
vi köpte en 9-3a 02 .. helt underbar o dra med..ligger på 0.8l blandad körning..ligger runt litern med släp..
Jag älskar den bilen..Turbo me skinn o grejor..Gör aldrig av me den bilen :p

Det låter bra. Gillar Saab jag med egentligen, fast förra krånglade en hel del men den var iofs av äldre modell. Vad kostade er saab att köpa om man får fråga?
Inga erfarenheter av andra modeller/ märken? Vad är för- och nackdelarna?

vi har audi, 1.8t -98, drar ungefär 0,7 blandad körning, och strax under litern med transport.
men den bästa bilen är min sambos Passat 1.9tdi 4motion -01. Den drar ca 0,55 blandad körning och ca 0,65 med hästtransport. ! helt kanon bil

Vi gav 69.000 för vår..hade gått 10.000 mil. Ett företag hade haft innan som lite firmabil..men knappt kört med den..Så det syntes knappt bilen va använd när vi titta på den..man kan få en hyffsat ny 9-3a för en billig peng nu har jag sett..vi ville ju haft en kombi..en 9-5a men då hade ja inte fått dra mitt släp..1450 får jag dra nu har ja för mig..:)

har dock för mig att passat inte får dra så mycket i kg och inte heller orkar likaväl i backarna? Känns den pigg med transport? Hur accelererar den med släp?

Letar också bil så det blir kul att följa denna tråd. Hoppas på många bra tips. Provkört några men är inte helt nöjd eller så måste jag gå upp en prisklass för att få det jag vill ha. Själv har jag en ide om att köpa lätt lastbil för att renovera om till hästarna då förstås!

Jag har också funderat att köpa en liiiten bensinsnål sak och sedan en hästlastbil i mindre variant. Men till slut blir det biligast att köpa en bra bil och ett bra släp och kunna koppla ifrån tror jag... Ffa då hästbussar kräver så mycket mer och då JAG kräver mer av dem ;) Och då kostar dem muchos!

Ja, det är klart!

Jag har bara ett problem - och det är att min häst inte kan åka vanligt släp. Hon har varit med om en olycka som liten och sparkar sönder väggarna i transporten när man stänger om henne. Det enda hon åker är lastbil och det äälskar hon. Sover och blundar så sött! Är fortfarnade på lastbilsjakt..

Ingen som köpt lastbil för att sedan renovera till hästlastbil??

den får dra 1800kg, eftersom den är en disesl så har den ju mkt vrid i sig. är bara 130hk men känns knappt skillnad på om man har släp eller kör utan. :)

Jag gillar Saab. Vi har också en 9-3 turbo (manuellt växlad) sedan januari, och den är en kanonbra dragbil. 1520 kg på B-kort.
Provat i både lera, rullgrus och snömodd, även start i BRANT grusbacke med släp o häst i, inga problems alls.
Accelererar väldigt bra även med släp och håller farten kanon även i branta backar.
Lite annat än den gamla Volvon som tar typ 7 svåra år innan vi når 50 och antingen ta rejäl fart, eller växla ner till 3an för att ta sig upp för en backe..

Dock är 9-3 bara en sedan, men allt utom sadeln får plats i bagaget ändå, den får man lägga i baksätet.

Saab är billiga nu.

Senast ändrad av en moderator:

+ jessivega

Ni har inga bilder på era? Hade varit kul att se. Finns lastbilarna på saabs hemsida eller hur får man fatt i dom :D

KL
Svarar till alla.
Lutar mest åt Saab, min sambos turbosaab (tyvärr utan drag) får dra 1600kg på Bkort, o det e ju en hel del.
Krav är ju att man ska kunna dra den på b-kort, inga planer på att skaffa BE på länge.

Fördelen med saab och volvo är ju att det är extra enkelt att få tag på reservdelar eller någon som kan laga dem privat (inte de allra nyaste kanske, men vem har råd med dem ändå :P)

Nee jag gillar saab mycket, men måste isf hitta en fräsch begagnat kombi, för sedanen har jag haft och det var inte nog med plats för hästgrejer och hund i baksätet :D

självklart :laugh: här e min...

002-1.jpg

003.jpg

Kan man inte montera drag på den då? Fast då hade ni kanske redan gjort det.
Vår har sådant drag man kan ta bort om man vill.

Ingen lastbil, är vanliga personbilar vi pratar om ju.

Subaru är helt suveräna att dra med. Vi hade en Legacy förut. Den fick jag dra 1500 kg med B-kort. Stark, smidig och drat inte så mycket bensin. Vi har nu en Hyundai Tucson. Den är också väldigt bra som dragbil, men den får jag bara dra 1360 kg med.

Mercedes helt klart. Har denna idag: (inte min bild), dyrare än din budget men jag skulle valt en bättre begagnad merca. Självklart i turbo diesel med automat. Min drar näst intill ingenting och då med transport (o,4 utan på landsväg). Den är stark och kvick, perfekt som dragbil. C klassen är inte heller för stor, utan smidig

http://www.cars-directory.net/pics/mercedes/c200/2000/mercedes_c200_2551328_orig.jpg

Impoterade den från tyskland och fick ett mycket bra pris. Plus att de inte saltar i tyskland så det har ingen rost.

:laugh:

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: Gnapp
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 843
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 824
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt... 2
Svar
33
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka