Bukefalos 28 år!

Pigg bil som får dra ~1 500 kilo

Jag hade också principer... som fick stryka på foten när det blev akut med ny bil och extremt begränsad budget. Den är pedantskött, har lite större motor än standardmodellen och var extrautrustad när den såldes ny (en greyline).

MEN om vi stryker Volvo skulle jag ha varit försiktig med Hyundai. De i30 jag haft i min närhet har mer eller mindre bott på verkstan (en var sprillans ny) och de flesta har bytt märke när de blivit av med dem. De som hade den nya köpte en Subaru istället tex.

Okej, då kan jag hoppa Hyundai då. Tycker att den ser trevlig ut men jag har aldrig kört någon själv.
 
Jag har haft en Kia C'eed som jag var otroligt nöjd med, inte kombi. Lagom stor, drog lite (diesel, ca 0,5 liter milen), bra utrustning, bra att dra med (1460 på B-kort tror jag) etc. Billig att skatta och försäkra. Den dog vid 27.000 mil dock p.g.a. något partikelfilter som skulle kosta 26.000 kr att byta så då valde vi att sälja den billigt, men fram tills dess det gick den som en klocka.

Kia Cee´d kliver fram som ett allt trevligare alternativ. När jag har kollat reg.nummer så har jag sett att många får dra 1 500 kilo på BE-kort och det är helt okej :)
 
Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140 hk är minimum. Diesel eller bensin spelar i sig ingen roll utan det är skatten som är relevant. Manuell eller automat spelar ingen roll.
Jag hade gärna haft exempelvis en Audi A1 eller BMW 1-serien men de jag har kollat på har bara fått dra 1 200 kilo :mad:
Övriga idéer är Kia Cee'd, Mazda 3, Hyundai i30, VW Golf och Mercedes B-klass.

Någon som har tips och förslag?
Vad har du för körkort? BMW X1 får dra 1500kg med utökat B-kort :up:
 
MEN om vi stryker Volvo skulle jag ha varit försiktig med Hyundai. De i30 jag haft i min närhet har mer eller mindre bott på verkstan (en var sprillans ny) och de flesta har bytt märke när de blivit av med dem. De som hade den nya köpte en Subaru istället tex.

Okej, då kan jag hoppa Hyundai då. Tycker att den ser trevlig ut men jag har aldrig kört någon själv.

Och jag som precis skulle skriva att jag har haft Hyundai i30 och var jättenöjd :p Otroligt rymlig inuti för att vara en icke fullstor kombi. Min man som är 187 cm satt utan problem "bakom sig själv" i baksätet. Vår var utplockad 2012 och vi sålde den för ett år sen till några vänner. Den har till dagens datum inte ens besökt verkstaden och har aldrig haft någon anmärkning vid service.

Vi ville ha större kombi (men ingen suv) med fyrhjulsdrift och fick därför byta märke. Annars hade vi gärna köpt Hyundai igen.
 
Och jag som precis skulle skriva att jag har haft Hyundai i30 och var jättenöjd :p Otroligt rymlig inuti för att vara en icke fullstor kombi. Min man som är 187 cm satt utan problem "bakom sig själv" i baksätet. Vår var utplockad 2012 och vi sålde den för ett år sen till några vänner. Den har till dagens datum inte ens besökt verkstaden och har aldrig haft någon anmärkning vid service.

Vi ville ha större kombi (men ingen suv) med fyrhjulsdrift och fick därför byta märke. Annars hade vi gärna köpt Hyundai igen.

Ja, givetvis är min erfarenhet av dem begränsad men när en helt ny bil står konstant på verkstaden och dessutom känns enormt plastig plus att de andra tre av äldre årgång också haft en massa problem drar man öronen åt sig. Jag säger verkligen inte att det är en skitbil men jag skulle aldrig köpa en heller.
 
Ja, givetvis är min erfarenhet av dem begränsad men när en helt ny bil står konstant på verkstaden och dessutom känns enormt plastig plus att de andra tre av äldre årgång också haft en massa problem drar man öronen åt sig. Jag säger verkligen inte att det är en skitbil men jag skulle aldrig köpa en heller.

Nej alltså min erfarenhet är ju också bara av just min bil och jag vet inte hur representativt det är. Det var mest bara lustigt att jag läste det precis när jag tänkte skriva hur nöjd jag var :p Samtidigt tycker jag att man hör liknande åsikter om i princip vilken bil som än diskuteras :)
 
Nej alltså min erfarenhet är ju också bara av just min bil och jag vet inte hur representativt det är. Det var mest bara lustigt att jag läste det precis när jag tänkte skriva hur nöjd jag var :p Samtidigt tycker jag att man hör liknande åsikter om i princip vilken bil som än diskuteras :)

Absolut men vissa bilar verkar ändå objektivt sett ha mer problem än andra. Jag säger bara Volvo 850... :crazy:
 
Mina föräldrar är "tvingade" att ha Volvo = okul att köra. Jag kör då och då Volvo på jobbet = okul att köra. Dessutom är det en principsak :p
Jag känner många som är nöjda med sina Volvo-bilar men det hjälper inte :rofl:
Jag har jobbat på Bilia i några år,säger som du! Kommer inte en volvo innanför mina dörrar,inte ens om dom kastade den efter mig. (trots att den numera är en ford)
 
Ja, givetvis är min erfarenhet av dem begränsad men när en helt ny bil står konstant på verkstaden och dessutom känns enormt plastig plus att de andra tre av äldre årgång också haft en massa problem drar man öronen åt sig. Jag säger verkligen inte att det är en skitbil men jag skulle aldrig köpa en heller.
Jag har kört några olika Hyundai i. De små är just precis bara plastiga leksaksbilar. Men kliver man upp till i30 blir det betydligt bättre.

Men kanske är jag färgad av min Sonata som ju var en prestigebil hos Hyundai.

De två jag känner som har Hyundai är supernöjda och deras bilar bara går och går.
 
Kör Kia Cee'd, kombi. Känns inte stor alls (och då gick jag från en kort liten rackare till denna, var lite orolig först men den är smidig och inte särskilt lång egentligen). Får dra 1500, vettig i skatt. Drar 0,5 i normalfallet för mig, 0,4 när jag kör längre och stadigt. Drar obetydligt mer med mindre häst i släpet och ca 0,8 om jag drar max.

Jag har väl standardmotorn gissar jag, men den är reaktiv och trevlig att köra på den, går man upp ett snäpp blir det ännu roligare tänker jag :D
 
En kompis har Kia ceed, diesel och halvkombi.
Var skeptisk innan men efter att galoppera åkt med honom i helgen får jag ändra mig.
Det är en riktigtrevlig trevlig bil! Pigg och man sitter bra.
Skulle vilja ha en själv faktiskt.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 566
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Liran
·
Äldre Jag har ett tag funderat på att köpa en ny bil. Tidigare har jag p.g.a. hundbur varit tvungen att ha en kombi men nu är hunden såld och...
2
Svar
30
· Visningar
2 680
Senast: Sar
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp