Bukefalos 28 år!

Pigg bil som får dra ~1 500 kilo

Vi har (förutom Volvo :p) en Octavia, diesel. Den får dra 1500, ligger på 0,4 l/ milen blandad körning. Passar mig alldeles utmärkt som bara kör släp då och då, pigg trots sina 110 hk. Billig skatt också :up:
 
Kia Cee´d kliver fram som ett allt trevligare alternativ. När jag har kollat reg.nummer så har jag sett att många får dra 1 500 kilo på BE-kort och det är helt okej :)
Har haft Kia. Var jättenöjd med den som pendlarbil. Dragbil sådär. Funkade på sommaren men på vintern var den inte bra. Drog 1400 på B-kort.
 
Jag bor utanför Malmö. Vi har ändå ingen vinter :cautious: :p
"Ingen vinter" säger skåningarna tills de sitter fast i snödrivorna...

Skämt åsido: provsitt/provkör bilmodellen du funderar på att köpa så att den passar din kropp!
Spelar ingen roll hur "snygg" bilen är på utsidan, eller vad den har för teknisk spec, sitter man illa så är det en plåga att köra, särskilt med släp.
Om man inte sitter bekvämt och ska köra en lite längre sträcka, eller det är idiotiskt placerade reglage, så trivs man inte med bilen.

Vi har haft en del bilar i familjen, och bl.a. den Ford Focus vi tidigare hade, var väldigt obekväm för mig, min man tyckte han satt jättebra.

Säga vad man vill om Volvo och Saab, men bekväma har de varit för det mesta.

Något riktigt konkret råd på bilmodell har jag inte, mer än prova ordentligt, både att sitta och köra, och hur bilen uppför sig med släp efter.
 
"Ingen vinter" säger skåningarna tills de sitter fast i snödrivorna...

Skämt åsido: provsitt/provkör bilmodellen du funderar på att köpa så att den passar din kropp!
Spelar ingen roll hur "snygg" bilen är på utsidan, eller vad den har för teknisk spec, sitter man illa så är det en plåga att köra, särskilt med släp.
Om man inte sitter bekvämt och ska köra en lite längre sträcka, eller det är idiotiskt placerade reglage, så trivs man inte med bilen.

Vi har haft en del bilar i familjen, och bl.a. den Ford Focus vi tidigare hade, var väldigt obekväm för mig, min man tyckte han satt jättebra.

Säga vad man vill om Volvo och Saab, men bekväma har de varit för det mesta.

Något riktigt konkret råd på bilmodell har jag inte, mer än prova ordentligt, både att sitta och köra, och hur bilen uppför sig med släp efter.

Din attityd är så idiotisk att jag nästan inte vill bevärdiga dig med ett svar.
Jag bor i Skåne. Jag är inte uppvuxen här. Jag är en utmärkt förare även i vinterväglag.

Självklart ska jag provköra. Jag vet inte ens varför du tror att jag inte skulle göra det.
 
Din attityd är så idiotisk att jag nästan inte vill bevärdiga dig med ett svar.
Jag bor i Skåne. Jag är inte uppvuxen här. Jag är en utmärkt förare även i vinterväglag.

Självklart ska jag provköra. Jag vet inte ens varför du tror att jag inte skulle göra det.


???

Jag skämtade, precis som du gjorde själv, när du sa att det inte är någon vinter, men det var tydligen för svårt att förstå. Och du bor Skåne men vill inte bli kallad Skåning?

Dessutom försökte jag tala om en liten annan dimension än just att provköra i största allmänhet.

Jag talar om att noggrant prova ut förarstolen i bilen, något man inte riktigt märker på en väldigt kort provkörnig. Man har nog med annat. Jag har lyckats köpa bilar som jag senare kommit underfund med var bra på alla sätt, men jag satt inte tillräckligt bra.

För lång eller kort sittdyna (inget stöd för benen eller dynan i knävecken), lite "dum" vinkel/form på nackskyddet som inte går att justera bort (man blir störd efter en längre stund, inte direkt), , för hård eller för mjuk stol, för skålade eller för platta stolar, för liten möjlighet till höjdreglering, trångt inkliv till förarplatsen, är exempel på det jag talar om.

Det är du som ska köra bilen som ska sitta bra, även efter en timme.

Det finns bilmodeller som går bort för mig, just därför att jag sitter dåligt i dom. Visst en kort tur går bra, men en längre färd, usch nej.
 
???

Jag skämtade, precis som du gjorde själv, när du sa att det inte är någon vinter, men det var tydligen för svårt att förstå. Och du bor Skåne men vill inte bli kallad Skåning?

Dessutom försökte jag tala om en liten annan dimension än just att provköra i största allmänhet.

Jag talar om att noggrant prova ut förarstolen i bilen, något man inte riktigt märker på en väldigt kort provkörnig. Man har nog med annat. Jag har lyckats köpa bilar som jag senare kommit underfund med var bra på alla sätt, men jag satt inte tillräckligt bra.

För lång eller kort sittdyna (inget stöd för benen eller dynan i knävecken), lite "dum" vinkel/form på nackskyddet som inte går att justera bort (man blir störd efter en längre stund, inte direkt), , för hård eller för mjuk stol, för skålade eller för platta stolar, för liten möjlighet till höjdreglering, trångt inkliv till förarplatsen, är exempel på det jag talar om.

Det är du som ska köra bilen som ska sitta bra, även efter en timme.

Det finns bilmodeller som går bort för mig, just därför att jag sitter dåligt i dom. Visst en kort tur går bra, men en längre färd, usch nej.

Det är väldigt svårt att se att du skämtar när du inte någonstans skriver att du gör det. (Alternativt har med någon smiley som gör det tydligt.)
Oavsett så har jag ingenstans skrivit att jag inte vill bli kallad för skåning. Att jag är skåning betyder dock inte att jag aldrig har befunnit mig norr om Hallandsåsen.
 
???

Jag skämtade, precis som du gjorde själv, när du sa att det inte är någon vinter, men det var tydligen för svårt att förstå. Och du bor Skåne men vill inte bli kallad Skåning?

Dessutom försökte jag tala om en liten annan dimension än just att provköra i största allmänhet.

Jag talar om att noggrant prova ut förarstolen i bilen, något man inte riktigt märker på en väldigt kort provkörnig. Man har nog med annat. Jag har lyckats köpa bilar som jag senare kommit underfund med var bra på alla sätt, men jag satt inte tillräckligt bra.

För lång eller kort sittdyna (inget stöd för benen eller dynan i knävecken), lite "dum" vinkel/form på nackskyddet som inte går att justera bort (man blir störd efter en längre stund, inte direkt), , för hård eller för mjuk stol, för skålade eller för platta stolar, för liten möjlighet till höjdreglering, trångt inkliv till förarplatsen, är exempel på det jag talar om.

Det är du som ska köra bilen som ska sitta bra, även efter en timme.

Det finns bilmodeller som går bort för mig, just därför att jag sitter dåligt i dom. Visst en kort tur går bra, men en längre färd, usch nej.

Vi har fått dissa flera bilmodeller då sambon störs över att grejen mellan framsätena (konsoll?!) är för bred, alternativt har en vass kant. Han vill kunna fälla ut benet mot den. Jag hade inte kunnat bry mig mer om mittgrejen, jag har full sjå med att nå fram till pedalerna. Det måste verkligen vara en utmaning att tillverka bilar som passar alla.
 
Det är väldigt svårt att se att du skämtar när du inte någonstans skriver att du gör det. (Alternativt har med någon smiley som gör det tydligt.)
Oavsett så har jag ingenstans skrivit att jag inte vill bli kallad för skåning. Att jag är skåning betyder dock inte att jag aldrig har befunnit mig norr om Hallandsåsen.

Men... Det stod ju "skämt åsido" strax under, känns som att det blev lite väl stor reaktion på en liten mening när resten av inlägget dessutom innehöll vettiga tankar.
 
Såg att du nämnde Mazda3 och den rekommenderar jag varmt. Jag har en CX-3 som passar alla dina krav... förutom priset. :p Men Mazda3 är ju rätt närbesläktad, finns i specifikationer som klarar dina krav och jag kan inte tänka mig att den är tråkigare att köra. Sambon har kört Volvo i alla år innan vi skaffade CX-3an förra året och han njuter fortfarande varje gång han får köra Mazdan. :D
 
Men... Det stod ju "skämt åsido" strax under, känns som att det blev lite väl stor reaktion på en liten mening när resten av inlägget dessutom innehöll vettiga tankar.

Vettiga tankar, möjligen, men jag upplevde det mer som en dumförklaring än något annat. Ungefär som att jag var 18 år och skulle köpa min första bil.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 565
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Liran
·
Äldre Jag har ett tag funderat på att köpa en ny bil. Tidigare har jag p.g.a. hundbur varit tvungen att ha en kombi men nu är hunden såld och...
2
Svar
30
· Visningar
2 680
Senast: Sar
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp