Hästböcker ni minns

Bukefalos 30 år!

Jag var iväg och hälsade på min mamma när den här tråden startade, och passade på att hämta hem en kasse av mina gamla hästböcker (främst Pollux böckerna). Utöver de som redan nämnts, dvs bland annat Svarta Hingsten, Britta, Klara, Vitnos och alla Pollux, så hittade jag några av våra gamla bilderböcker också. "En lagom liten ponny" som nämnts här innan var en favorit för både mig och en av systrarna, men även den här boken - "Hopp och Galopp". Det märktes på skicket att den varit populär - mamma hade plastat in hela boken, inklusive varenda sida, för att den skulle hålla ihop :p

Visa bifogad fil 187417
Det är säkert ingen annan som känner igen den, men det är alltså en bilderbok för väldigt små barn. Inte särskilt mycket text, och bilderna är tydliga, dvs precis tillräckligt kort och snabb för att min lillkille på snart 5 månader orkade hålla fokus genom hela boken när jag testade läsa den för honom nu :D

Messenger_creation_1573748494359832~2.webp

Åh vad jag älskade hästböcker :love:

Sörjer fortfarande att jag aldrig lyckades läsa alla Britta och Silver-böckerna. Nu blir jag sugen på att göra ett nytt ryck att leta efter dem.

Svarta hingsten-serien var nog favoriten, men även King of Sunset, Black beauty (fast den hette ju Vackra Svarten när jag läste den), Ökenstormen, Sofia och Santos-böckerna, Twiggy mfl som ju många nämnt. Jag gillade också, när jag var lite äldre, böckerna om Mika & Robot. Och säkert massor fler, jag läste allt jag hittade.

Jag läste väldigt mycket som barn, konstigt nog kommer jag inte ihåg att jag läste så många hästböcker.

Jag läste dock böckerna om Vitnos, Hästarna på Ekeby, och någon bok om Annika. Svarta Hingsten såklart, och Black Beauty.

Allra käraste syster lästes också många gånger!

Edit: vilka minnen som kommer upp! Nu kommer jag ihåg en bok om en flicka som åkte på ridläger, hon var nervös först, och de andra tjejerna verkade lite sura och taskiga men sen löste de något slags problem tillsammans och blev vänner.

Det var ett lite större format, kanske A4, och en massa fotobilder. Någon som vet vilken bok det var? Bilderna kändes sent 70-tal, tidigt 80-tal.

Senast ändrad:
Jag har fått tag i de sista två böckerna jag saknade från Ryttarskolan (tjejerna på internat i USA) så nu ska jag läsa om dem! Sen ska jag fortsätta leta Britta och Silver, har läst alla men vissa från biblioteket.

Jag läste väldigt mycket som barn, konstigt nog kommer jag inte ihåg att jag läste så många hästböcker.

Jag läste dock böckerna om Vitnos, Hästarna på Ekeby, och någon bok om Annika. Svarta Hingsten såklart, och Black Beauty.

Allra käraste syster lästes också många gånger!

Edit: vilka minnen som kommer upp! Nu kommer jag ihåg en bok om en flicka som åkte på ridläger, hon var nervös först, och de andra tjejerna verkade lite sura och taskiga men sen löste de något slags problem tillsammans och blev vänner.

Det var ett lite större format, kanske A4, och en massa fotobilder. Någon som vet vilken bok det var? Bilderna kändes sent 70-tal, tidigt 80-tal.
ChatGPT hjälpte mig! Ponnyklubben på ridläger!!:love:

Jag har fått tag i de sista två böckerna jag saknade från Ryttarskolan (tjejerna på internat i USA) så nu ska jag läsa om dem! Sen ska jag fortsätta leta Britta och Silver, har läst alla men vissa från biblioteket.
Jag lyssnade på alla Britta och Silver på Storytel för ett par år sedan, ett tips. 😊

Jag köpte massor av böcker när jag lärde mig läsa, samlade dem i en väska för kassetband är jag gick i ettan/tvåan. Var även medlem i Wahlströms ponnyklubb och älskade böckerna om Annika.

Det som är extra roligt med Britta och Silver är att de utspelar sig på en ridskola här uppe, som de var med och grundade precis som de beskriver i böckerna.
Den biten gillar jag extra mycket, jag försöker se framför mig hur det ser ut när jag läser och det är så coolt att ha varit där!

Haki shetlandsponnyn minns jag också. Om en kille som älskar sin ponny Haki och när en cirkusägare köper Haki så följer killen med och börjar träna och uppträda på cirkusen.

Älskade Dunder (Pollux)
Som jag läste den och som jag hulkgrät varenda gång. Mamma ville nästan inte låta mig läsa den mer för jag blev för ledsen :angel:

De Vilda Hästarna om Vinni :love:
Älskade Dunder! Min absoluta favoritbok! Jag blev av med den när vi var på någon övernattning med skolan (?) eller dylikt, det grämer mig än idag för den läste jag om och om och om igen..

Sörjer fortfarande att jag aldrig lyckades läsa alla Britta och Silver-böckerna. Nu blir jag sugen på att göra ett nytt ryck att leta efter dem.
Du måste läsa dem! :love: Biblioteket kan ordna dem åt dig, och jag tror att många finns på Bokbörsen om du hellre vill ha egna exemplar.

Minns många av böckerna som nämnts i tråden. Mina favoriter var
Windy-böckerna
Twiggy-serien
Putte-serien
Lotte-serien
Ekeby
Britta och Silver
Och en brittisk bok, en fattig flicka som hette Rut som köpte en billig ponny och red in. Minns att hon doppade bettet i sylt och socker för att ponnyn skulle ta det. Någon som minns vad den hette? Kanske red hon en huvertusjakt med den till slut?

Minns många av böckerna som nämnts i tråden. Mina favoriter var
Windy-böckerna
Twiggy-serien
Putte-serien
Lotte-serien
Ekeby
Britta och Silver
Och en brittisk bok, en fattig flicka som hette Rut som köpte en billig ponny och red in. Minns att hon doppade bettet i sylt och socker för att ponnyn skulle ta det. Någon som minns vad den hette? Kanske red hon en huvertusjakt med den till slut?

Fly by night heter den på engelska. Hon tävlade terräng med Fly och red även jakt, tror jag. Den följdes sedan av The Team, som handlar om när Rut köper Flax, fuxen som hennes vän Peters pappa sålde. Följt av The Ditch som handlar om Peter och hans vän Jonathan. Där Peters största dröm är att rida som steeplechase jockey. Jonathan är fö huvudpersonen i två andra böcker som inte har direkt med hästar att göra. En där han blir kidnappad eftersom hans föräldrar är rika och en där han löser mysteriet när en av hans lärare på internatskolan han går på mördas.

Ruts historia får vi sedan följa i flera böcker om hennes pojkvän Pennington, en pojke från de värsta slumkvarteren i staden som är ett musikaliskt geni och hans krokiga väg där han bl.a hamnar i ungdomsfängelse. Innan han blir firad konsertpianist.

Jag älskar KM Peytons böcker, flera är ju hästböcker men hon skriver på ett poetiskt sätt och tecknar komplexa karaktärer som är värda att läsa även när de inte handlar om hästar. Flambards är kanske hennes mest kända. Om Christina, Will, Mark och stallpojken Dick i tiden före och efter första världskriget.

Fly by night heter den på engelska. Hon tävlade terräng med Fly och red även jakt, tror jag. Den följdes sedan av The Team, som handlar om när Rut köper Flax, fuxen som hennes vän Peters pappa sålde. Följt av The Ditch som handlar om Peter och hans vän Jonathan. Där Peters största dröm är att rida som steeplechase jockey. Jonathan är fö huvudpersonen i två andra böcker som inte har direkt med hästar att göra. En där han blir kidnappad eftersom hans föräldrar är rika och en där han löser mysteriet när en av hans lärare på internatskolan han går på mördas.

Ruts historia får vi sedan följa i flera böcker om hennes pojkvän Pennington, en pojke från de värsta slumkvarteren i staden som är ett musikaliskt geni och hans krokiga väg där han bl.a hamnar i ungdomsfängelse. Innan han blir firad konsertpianist.

Jag älskar KM Peytons böcker, flera är ju hästböcker men hon skriver på ett poetiskt sätt och tecknar komplexa karaktärer som är värda att läsa även när de inte handlar om hästar. Flambards är kanske hennes mest kända. Om Christina, Will, Mark och stallpojken Dick i tiden före och efter första världskriget.
Wow tack!! Flicka med ponny heter den på svenska lyckades jag googla nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar