Idag har jag lärt mig/ insett att...

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Visst har det funnits en liknande tråd?
Okej om vi kör en gång till?

Jag insåg för ett tag sedan (men kom på idag att jag ville dela här) att jag inte MÅSTE läsa eller lyssna färdigt på böcker om jag tycker de är dåliga...

Har sedan jag lärde mig läsa varit så respektfull mot författarna att jag läst färdigt typ alla böcker jag börjat läsa/ lyssna på.. Även de jag tyckt varit dåliga. Minns fortfarande med fasa den otroligt dåligt upplästa "Utvandrarna"- serien som jag pinade mig igenom på jobbet... Det var hemska veckor innan jag kommit igenom dem...

Fatta lättnaden när jag insåg att jag helt enkelt kan hoppa till nästa bok i bokhyllan på Storytel när jag råkat hitta ett bottennapp...

Att det är okej att säga nej utan vidare förklaring. Och förbannat nyttigt.

(ok, jag kanske inte lärde mig just det exakt just idag, men jag fick möjlighet att öva på det i "skarpt läge" och påmindes då om hur sant det är)

Hur man lossar bälgen till tvättmaskinen och att det är meckigt att sätta tillbaka men går med samma verktyg som när man byter cykeldäck. Hur svårt kan det vara, tänker jag för det mesta och så gör jag det. Lite halvsvårt visade det sig.

Igår lärde jag mig att putsa fönster på ett sätt som blir bra, utan att ta proffshjälp! Överser med att det tar ca 5 ggr så lång tid för mig som för proffs. :angel:

Idag lärde jag mig att det känns väldigt enkelt att putsa speglar i jämförelse med treglasfönster. :D
Hur?

(0. Om ramen är dammig/smutsig så ta bort det först.)

1. Mikrofiberduk som jag blöter, kramar ur lite och sprider ut ungefär en tioöring Yes diskmedel på. Jag trycker ut det ur flaskan i handen, sen tar jag ett finger från andra handen och sprider ut det innan jag suger upp det med duken. Stryker duken över hela rutan som ska putsas.

2. En annan mikrofiberduk som bara är nedblött och urkramad, för nu är glaset täckt av jättedrygt diskmedel. Första varvet jag går över rutan så är jag extra uppmärksam på när den hakar upp sig på ojämnheter som fluglortar, då gnuggar jag bort dem innan jag går vidare. Efter varvet sköljer jag duken, sen upprepar jag torka/skölj tills diskmedlet är borta. Det märks på att vattendropparna börjar dela upp sig på ytan.

3. Lotus Torky-papper. Ta kanske 40-50 cm och gör en stor tuss. Torka med den dels för att suga upp vattnet, dels för att respektive droppe inte ska lufttorka ostört och lämna avtryck av sina kanter på glaset. Fortsätt att dra den över hela ytan tills det gradvis hunnit bli helt torrt. (Storleken på tussen gör att man slipper komma åt glaset med handen. Den kan användas till flera fönster bara den hinner torka lite mellan gångerna.)

Måste man ha märkesvaror? Jag testade först med vanligt hushållspapper men det lämnade ludd på fönstret. Läste recensioner om Clas Ohlsons papper som angav att det har blivit sämre. Lotus Torky var SÅ bra och definitivt värt det för just det här. Kanske kan man ha annat diskmedel dock. I början hade jag Clas Ohlsons fönstertvätt med mikrofiberduk till fas 1 och det gick bra, men sen gick det också med mikrofiberduk direkt på handen.

Senast ändrad av en moderator:
Visst har det funnits en liknande tråd?
Okej om vi kör en gång till?

Jag insåg för ett tag sedan (men kom på idag att jag ville dela här) att jag inte MÅSTE läsa eller lyssna färdigt på böcker om jag tycker de är dåliga...

Har sedan jag lärde mig läsa varit så respektfull mot författarna att jag läst färdigt typ alla böcker jag börjat läsa/ lyssna på.. Även de jag tyckt varit dåliga. Minns fortfarande med fasa den otroligt dåligt upplästa "Utvandrarna"- serien som jag pinade mig igenom på jobbet... Det var hemska veckor innan jag kommit igenom dem...

Fatta lättnaden när jag insåg att jag helt enkelt kan hoppa till nästa bok i bokhyllan på Storytel när jag råkat hitta ett bottennapp...

Jag lärde mig idag att det heter "Byssan lull" och inte "Vyssan lull" i vaggvisan. Sjungit Vyssan lull i över 30 år :P

Igår lärde jag mig hur effektfullt det är att sätta ord på känslor, och att forskning visar att 40-50% av en negativ känslas intensitet kan minska genom att bara formulera den. Jag har väl alltid vetat något snarlikt men nu när jag läste om det så trillade poletten ner på riktigt och förklarar också mitt stora behov av att skriva och prata, eftersom jag också är en person med stora känslor. Vilket gör mig sugen på att börja med dagbok igen.

Igår lärde jag mig hur effektfullt det är att sätta ord på känslor, och att forskning visar att 40-50% av en negativ känslas intensitet kan minska genom att bara formulera den. Jag har väl alltid vetat något snarlikt men nu när jag läste om det så trillade poletten ner på riktigt och förklarar också mitt stora behov av att skriva och prata, eftersom jag också är en person med stora känslor. Vilket gör mig sugen på att börja med dagbok igen.
Var lärde du dig detta? Känns som något jag vill ta med mig till samtal med mitt känslostarka faktaälskande barn 🥰

Liknande trådar

• B
    behöver skriva av mig...
  • Idag har jag lärt mig:
  • Har jag gjort bort mig totalt?
  • Idag har jag kännt mig som värsta boven....

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka