Hästböcker ni minns

Bukefalos 30 år!

Skojamindoja

Trådstartare
Inspirerad av tråden om Bukeromanen, men egen tråd för att inte krascha den för mycket. Läste ni hästböcker? Vilka minns ni? Vilka var era favoriter? Var det någon ni tyckte var mindre bra? Nämn gärna hur gamla ni är också, för det är säkert stora skillnader beroende på när man växte upp och när man var i hästboksåldern.

Jag kan börja. Jag var en riktig liten bokmal som läste massor (gör fortfarande) och som började läsa böcker för lite större barn/ungdomar ganska tidigt. Jag är född -89, så jag var i hästboksåldern från mitten av 90-talet och framåt och läste ganska mycket hästböcker under hela min skoltid, tog studenten -08.

De jag minns starkast är följande:
- Britta och Silver, jag har läst hela serien men hade inte alla böckerna själv, en del var svåra att få tag på och dem fick jag nöja mig med att låna på biblioteket. Min allra första hästbok var en om Britta och Silver. Jag gillade dem, men visst, det märktes att böckerna redan då var ganska gamla och utspelade sig i en tid när till och med mina föräldrar var väldigt små barn. Jag tänkte nog inte jättemycket på det som liten, utan det märktes mer när jag var i tonåren och läste om serien.
- Klara. Älskade Klara. Den serien kom precis när jag var i rätt målgrupp, det är verkligen min tid och mina tonår, en sån nostalgitripp. Älskar fortfarande Klara och kan fortfarande som vuxen läsa om serien, men förstår ju att för dagens ungdomar så känner de likadant för den som jag gjorde för Britta och Silver, för det är ju en tid som inte längre finns.
- Tess, av samma författare som Klara. Var bara tre böcker och de kom precis i den vevan när jag gick i sexan-sjuan, precis som Tess, så där var jag extremt mycket rätt målgrupp. Påminde också en hel del om Klara.
- Sofia och Santos-serien. Den här tyckte jag bättre om som lite äldre, jag var nog lite för liten från början, Sofia var några år äldre än jag till en början och jag var inte alls där för relationsbitarna och killar och sånt. Hade lättare att sympatisera med Sofia under högstadiet, men kan idag känns att det var lite väl mycket lyckad person över henne, hon var bra på precis allt.
- Sandra och Vildros lånade jag på biblioteket. Lite annorlunda bokserie som från början handlade om mer traditionell ridning (hoppning) men sen gick över till galopp och avel, vilket var en intressant och lite annorlunda vinkel. Jag hade inga av dessa böckerna själv, lite trist, för jag hade faktiskt velat läsa om dem. I och med att jag lånade dem på biblioteket har jag inte läst dem 21546732255 gånger heller som jag gjort med Klara, som jag i princip kan utantill fortfarande.

Läste också en hel del böcker från USA, men hade mycket svårare att liksom komma in i dem för det var så olikt vårt sätt och vårt liv här. Men minns serien om Alex som red fälttävlan (dock var den från England) med sin ponny, den kom ganska sent i min hästbok-era, kanske när jag gick på högstadiet.

Som vuxen har jag också läst ett par hästböcker som egentligen mer riktar sig till (äldre) ungdomar, mest för att jag fortfarande kan tycka att vissa böcker som riktar sig till äldre ungdomar/unga vuxna kan vara riktigt bra.

- Var en serie om två böcker (heter det ens serie om det bara är två?) om en tjej som tävlar dressyr, men den kunde jag verkligen, verkligen inte med. Det var en sån där bok som jag hade svårt för redan som liten, världens mest lyckade person som så klart också är fattig och inte har råd med egen häst, men är så snygg och lyckad och bra på allting hon tar i att hon får världens chans och så klart slutar andra boken med att hon från ingenstans vinner EM i dressyr...
- Vänd rätt upp tyckte jag däremot om. Handlar också till viss del litegrann om elitsatsning, men på ett sätt som gör att det ändå känns helt inom gränsen för vad som är rimligt. Stort plus att den dessutom vågar utmana och inte ha heterosexuell kärlek som norm. Denna skulle jag alla dagar i veckan sätta i händerna på lästokig tonåring.
- Det handlar om oss, inte en renodlad hästbok för man följer både en tjej och en kille i vartannat kapitel och det är tjejen som håller på med hästar, men så fin bok. En av de absolut bästa böckerna jag läst på många år.

Älskade Klaraböckerna!

Har också starka minnen av vissa böcker från Pollux, exempelvis Ashleighs dagbok, Häst upphittad och Mia på ridläger. Pollux har verkligen gjort att jag har lätt för att läsa, skriva och ta till mig texter i vuxen ålder, vilket jag är så tacksam över.

Jag läste massa hästböcker i mellanstadieåldern och början av högstadiet, minns framförallt polluxböcker. Min favorit var Tillbaka i sadeln som handlade om några tjejer på ridläger där en av dem förlorat sin häst och skadats allvarligt i en ridolycka tidigare. Den tänker jag fortfarande på ibland, den handlade om hästar men också mycket om sorg och vänskap.

Sen minns jag en serie som handlade om tjejer på ett internat där de också hade med sig egna hästar, kan inte alls minnas så mycket av den mer än att varje bok hade en huvudperson och de hette typ ”sitt upp Lisa” osv. Jag minns att jag var så sugen på att gå på hästinternat efter de böckerna.

Kommer inte ihåg vad den heter nu men den är rätt gammal. Handlar om en engelsk flicka som vinner en häst/ponny på lotteriet och sen startar darby/galopp

Pollux bäöckerna speciellt en om en svart häst typ Gavian eller något. Minns historien än idag :D

Sen svarta hingsten böckerna. har dem fortfarande hemma :D

Kommer inte ihåg vad den heter nu men den är rätt gammal. Handlar om en engelsk flicka som vinner en häst/ponny på lotteriet och sen startar darby/galopp

Pollux bäöckerna speciellt en om en svart häst typ Gavian eller något. Minns historien än idag :D

Sen svarta hingsten böckerna. har dem fortfarande hemma :D

Ja Svarta hingsten! Läste också böckerna om hans son, travaren Signal :)

Sen minns jag en serie som handlade om tjejer på ett internat där de också hade med sig egna hästar, kan inte alls minnas så mycket av den mer än att varje bok hade en huvudperson och de hette typ ”sitt upp Lisa” osv. Jag minns att jag var så sugen på att gå på hästinternat efter de böckerna.
De hade jag också. Fattade inte alls varför jag inte kunde gå på en sån skola. :p

Svarta Hingsten
Windy ledarhingsten
Maria och Blå Prinsen
Böckerna om Ökenstormen och de andra hästarna i samma serie
Gunilla Woldes böcker om Twiggy och Putte
Britta och Silver
Flicka-triologin - jag älskade boken om Åskmolnet!

Finns ett helt gäng till där jag inte kommer ihåg vad de heter och inte har kvar. Bla en om ett sto som kanske hette Melka?

Jag är lite för gammal för serierna om Klara

Älskade Dunder (Pollux)
Som jag läste den och som jag hulkgrät varenda gång. Mamma ville nästan inte låta mig läsa den mer för jag blev för ledsen :angel:

De Vilda Hästarna om Vinni :love:

Jag läste ALLT i hästboksväg när jag var typ från 10 år och uppåt. Annika-böckerna inte minst. Men sen hittade jag Nan Ingers böcker; den första "Sedan red jag Dunet" var en upplevelse av enorma mått. Jag jämförde alla andra hästböcker med hennes efter det. De enda som klarade det testet var Britta och Silver-böckerna. De flesta andra var alldeles för verklighetsfrämmande.

Tyvärr var jag för tidigt ute för att läsa Klara-böckerna, men jag hade definitivt älskat dem!

I vuxen ålder har jag läst om inte minst min favorit "Ridsommar på Västanås" (Nan Inger) och den är fortfarande min absoluta favorit, utan konkurrens. MEN! Jag ser, idag, ganska många stereotyper i berättelsen, som jag reagerar på och som jag inte tror skulle passerat om boken skrivits och getts ut idag. Tyvärr.

En annan bokserie jag älskade var Marie-Louise Rudolfssons små pocketböcker om henne och Panaway! Liksom Marie-Louises böcker om Maria och Blå Prinsen. (Jag älskade också Ola Ericssons omslagsbilder..... Det var hans dotter Ylva som stod modell, Ylva som skrev Broknässerien som pappan tecknade :heart )

Jag kommer mest ihåg en bokserie om en tjej som hette Soffi, skrivna av Kerstin Backman. Men jag har nog läst det mesta i hästväg, inklusive facklitteratur, av det som fanns när jag var liten/tonåring. Är född 76.

Åh Sandra och Vildros hade jag glömt. Jag minns att jag tyckte Sandra och Fölen var så bra. Fullblodsböckerna var mina stora favoriter, har kvar både boksamlingen och intresset för galopp och fullblod än 😅 Böckerna om Vitnos älskade jag när jag var ännu lite yngre. Och Klara såklart... de lånade jag ofta från skolbiblioteket trots att det gjorde lite ont i hjärtat att läsa dem, för att jag så gärna ville ha en egen ponny. ❤️‍🩹

Som typ alla andra läste jag ALLT som handlade om hästar. Läste mer än gärna tjocka böcker enbart om hovvård eller foder bara för att det handlade om hästar. Kunde liksom dagdrömma om tappskor och att skrubba vattenhinkar.

Jag minns också den stora glädjen när min äldre kusin och några av de andra tjejerna i byn gav mig ALLA sina gamla nummer av Min Häst. Det var en enorm samling jag fick! Så många underbara serier, intressanta artiklar och vackra bilder :heart

Jag är osäker på stavningen, men jag älskade Cilla och Pontus🥰

Fanns en bokserie om ett stall med en lyckosko över dörren. Minns inte namnet men vissa böcker var "sorgliga" med otur och vissa mer lyckosamma😊

Sedan Polluxböcker, dock inte jätteförrjust i fullblod. Mina favoriter var:

Hästarnas ängel-serien
Serien om Diabolo
Stallet vid Björkgården
Ödegården
Star - den afrikanska hingsten
Den vita spökhästen (CD)

Som riktigt ung gillade jag även Vitnos😊

Jag gillade Britta och Silver, Jill serien som min mamma hade sparat, Windy ledarhingsten, Ponnyklubben, Pollux böckerna. Har för mig att jag läste någon som handlade med om detektivarbete också men minns inte vad den hette.

Älskade Klaraböckerna!

Har också starka minnen av vissa böcker från Pollux, exempelvis Ashleighs dagbok, Häst upphittad och Mia på ridläger. Pollux har verkligen gjort att jag har lätt för att läsa, skriva och ta till mig texter i vuxen ålder, vilket jag är så tacksam över.
Den om dagboken låg jag och grät till en hel natt🤣 Sedan den boken läser jag alltid slutet på en bok först🤣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar