Hästböcker ni minns

Bukefalos 30 år!

Jag är född 1984
Jag älskade böckerna fran Pollux, det var manadens (?) höjdpunkt när paketet kom.
Bäst tyckte jag om serien med mysterier, minns inte namnet nu med tror det var en norsk författare och det var ett gäng kompisar som hade islandshästar och löste mysterier.

Sen läste jag även Britta och Silver böckerna.

Jag sparade en stor kartong med böcker men mina barn har inte velat läsa sa för ngr manader sen rensade jag ut i stort sätt alla och körde dom till tippen. Ngr läste jag om innan men dom var bättre när jag var barn än nu.

Ramlar in i tråden utan att läsa innan (fy på mig!).

Jag var med nästan från början i Pollux-klubben, men tyvärr verkar en del böcker försvunnit när jag förvarade dem hos en fd kompis. Har precis packat upp nästan alla kartonger med böcker.

Älskade fullblodsböckerna, det var en barndomsdröm som blev sann 2019 när jag var på Kentucky Horse Park. :love: Förvisso inte under Kentucky Derby, men ändå. Har svårt för tävlingar med häst numera, men böckerna var otroligt intressanta när jag var barn.

Det mesta av min hästfilosofi som tonåring tog jag från Sandra och Vildros. Har kvar alla sju böckerna. Skrev faktiskt en uppsats på gymnasiet där jag gjorde en jämförande studie på Sandra och Vildros vs Britta och Silver. De är så olika i och med att de är skriva under olika tidsperioder. Sen har jag förstått i efterhand att Britta och Silver var mer biografi än fiktion.

Jag läste även Jill-böckerna, men tyckte att de var lite för otroliga. Men roligt att få även det brittiska sättet att rida/träna med ponnyklubb, ridklasser etc.

En hästbok som berörde mig som vuxen var Mot alla odds av William Kinsolving. Lärde mig ännu mer om fullblod och träning genom den. Även om berättelsen är väldigt hemsk många gånger.

Fanns en bokserie om ett stall med en lyckosko över dörren. Minns inte namnet men vissa böcker var "sorgliga" med otur och vissa mer lyckosamma😊
Kan det vara Stall Silverlyckan? Den serien hade jag faktiskt helt glömt bort, den kom i slutet av min riktiga hästboks-period, men de böckerna tyckte jag var riktigt bra! Det var samma stall och karaktärerna återkom i alla böckerna, men huvudpersonen varierade lite mellan dem.

Jag fullkomligt malde de första King of Sunset böckerna. Läste dom flera gånger. Sen blev jag nog för gammal för jag kan inte minnas att det var fem stycken.

Inspirerad av tråden om Bukeromanen, men egen tråd för att inte krascha den för mycket. Läste ni hästböcker? Vilka minns ni? Vilka var era favoriter? Var det någon ni tyckte var mindre bra? Nämn gärna hur gamla ni är också, för det är säkert stora skillnader beroende på när man växte upp och när man var i hästboksåldern.

Jag kan börja. Jag var en riktig liten bokmal som läste massor (gör fortfarande) och som började läsa böcker för lite större barn/ungdomar ganska tidigt. Jag är född -89, så jag var i hästboksåldern från mitten av 90-talet och framåt och läste ganska mycket hästböcker under hela min skoltid, tog studenten -08.

De jag minns starkast är följande:
- Britta och Silver, jag har läst hela serien men hade inte alla böckerna själv, en del var svåra att få tag på och dem fick jag nöja mig med att låna på biblioteket. Min allra första hästbok var en om Britta och Silver. Jag gillade dem, men visst, det märktes att böckerna redan då var ganska gamla och utspelade sig i en tid när till och med mina föräldrar var väldigt små barn. Jag tänkte nog inte jättemycket på det som liten, utan det märktes mer när jag var i tonåren och läste om serien.
- Klara. Älskade Klara. Den serien kom precis när jag var i rätt målgrupp, det är verkligen min tid och mina tonår, en sån nostalgitripp. Älskar fortfarande Klara och kan fortfarande som vuxen läsa om serien, men förstår ju att för dagens ungdomar så känner de likadant för den som jag gjorde för Britta och Silver, för det är ju en tid som inte längre finns.
- Tess, av samma författare som Klara. Var bara tre böcker och de kom precis i den vevan när jag gick i sexan-sjuan, precis som Tess, så där var jag extremt mycket rätt målgrupp. Påminde också en hel del om Klara.
- Sofia och Santos-serien. Den här tyckte jag bättre om som lite äldre, jag var nog lite för liten från början, Sofia var några år äldre än jag till en början och jag var inte alls där för relationsbitarna och killar och sånt. Hade lättare att sympatisera med Sofia under högstadiet, men kan idag känns att det var lite väl mycket lyckad person över henne, hon var bra på precis allt.
- Sandra och Vildros lånade jag på biblioteket. Lite annorlunda bokserie som från början handlade om mer traditionell ridning (hoppning) men sen gick över till galopp och avel, vilket var en intressant och lite annorlunda vinkel. Jag hade inga av dessa böckerna själv, lite trist, för jag hade faktiskt velat läsa om dem. I och med att jag lånade dem på biblioteket har jag inte läst dem 21546732255 gånger heller som jag gjort med Klara, som jag i princip kan utantill fortfarande.

Läste också en hel del böcker från USA, men hade mycket svårare att liksom komma in i dem för det var så olikt vårt sätt och vårt liv här. Men minns serien om Alex som red fälttävlan (dock var den från England) med sin ponny, den kom ganska sent i min hästbok-era, kanske när jag gick på högstadiet.

Som vuxen har jag också läst ett par hästböcker som egentligen mer riktar sig till (äldre) ungdomar, mest för att jag fortfarande kan tycka att vissa böcker som riktar sig till äldre ungdomar/unga vuxna kan vara riktigt bra.

- Var en serie om två böcker (heter det ens serie om det bara är två?) om en tjej som tävlar dressyr, men den kunde jag verkligen, verkligen inte med. Det var en sån där bok som jag hade svårt för redan som liten, världens mest lyckade person som så klart också är fattig och inte har råd med egen häst, men är så snygg och lyckad och bra på allting hon tar i att hon får världens chans och så klart slutar andra boken med att hon från ingenstans vinner EM i dressyr...
- Vänd rätt upp tyckte jag däremot om. Handlar också till viss del litegrann om elitsatsning, men på ett sätt som gör att det ändå känns helt inom gränsen för vad som är rimligt. Stort plus att den dessutom vågar utmana och inte ha heterosexuell kärlek som norm. Denna skulle jag alla dagar i veckan sätta i händerna på lästokig tonåring.
- Det handlar om oss, inte en renodlad hästbok för man följer både en tjej och en kille i vartannat kapitel och det är tjejen som håller på med hästar, men så fin bok. En av de absolut bästa böckerna jag läst på många år.
51, älskade gamla hästböcker som liten.

Jill böckerna såklart. Så fantastiskt att få lära sig allting om en annan kultur -England, en annan tid -40-talet. Exotiskt och mysigt.

Svarta hingsten såklart, en sådan relation häst, människa.

Ryttare Tommy Nilsson, ytterligare en hästpojkbok, om en kille som söker jobb som stallhjälp på Täby galopp någon gång på 40-talet, lite bovar och sådant med.

Minns inte vilka Wahlströms hästböcker jag läste, massor, men kommer säkert på när någon annan läst dem. Var inte så förtjust i 70-talets hästböcker :) Kanske läst någon enstaka Britta och Silver.

Det fanns en del gamla klassiker om vildhästar och annat skrivna i jagform från hästens sida som jag tyckte om.

Några av favoriterna
K.M Peytons hästböcker ( Svalan serien, Tänk om jag hade en ponny, Ponnylaget, Utmaningen) Äskade "Tänk om jag hade en ponny"
Pysen serien
Fullblods serien De 23 första böckerna är bland de bättre.
Jazz, Ett virrvarv av hästar ( Var favoriter)
Pollux böcker från 90-talet till tidigt 2000 tal Specielt de som hade ett övernaturlig inslag så som spöken
Britta och Silver
Pia och Boy

Fattar inte hur jag kunde glömma Gunilla Woldes böcker. Men de flesta var ju självbiografiska och inte fiktion. Jag får skylla på att de fortfarande ligger nerpackade.

Sen serien om Eldhästen. Hon som åker på semester (?) med sitt ponnystora fullblod Flamma.

Jag älskade "Windy-Ledarhingsten" som tidig tonåring.
Har läst om den som vuxen och den håller väl kanske inte riktigt, men den är ett kärt minne.

Och så ska böckerna om Svarta hingsten, hade nästan alla böcker i den serien.
Ja Windy minns jag nu och Min vän Flicka!

Jag läste nog allt som fanns att läsa om hästar när jag var barn-tonåring, vilket var långt före många av de böcker/bokserier som nämns här. (tänk 70-tal och en bit in på 80-talet)
Min mammas gamla Jill-böcker (från 50-talet typ) finns fortfarande kvar i källaren. Svarta hingsten av samma årgångar också och även nyutgåvor. Alla de böcker som nämnts, som fanns under den här tiden, är lästa mer än en gång.
Däremot är jag alldeles för gammal för att ha någon relation till Klara, Sigge och liknande böcker/serier. Dem har mina (numera vuxna) barn plöjt istället...

Inspirerad av tråden om Bukeromanen, men egen tråd för att inte krascha den för mycket. Läste ni hästböcker? Vilka minns ni? Vilka var era favoriter? Var det någon ni tyckte var mindre bra? Nämn gärna hur gamla ni är också, för det är säkert stora skillnader beroende på när man växte upp och när man var i hästboksåldern.

Jag kan börja. Jag var en riktig liten bokmal som läste massor (gör fortfarande) och som började läsa böcker för lite större barn/ungdomar ganska tidigt. Jag är född -89, så jag var i hästboksåldern från mitten av 90-talet och framåt och läste ganska mycket hästböcker under hela min skoltid, tog studenten -08.

De jag minns starkast är följande:
- Britta och Silver, jag har läst hela serien men hade inte alla böckerna själv, en del var svåra att få tag på och dem fick jag nöja mig med att låna på biblioteket. Min allra första hästbok var en om Britta och Silver. Jag gillade dem, men visst, det märktes att böckerna redan då var ganska gamla och utspelade sig i en tid när till och med mina föräldrar var väldigt små barn. Jag tänkte nog inte jättemycket på det som liten, utan det märktes mer när jag var i tonåren och läste om serien.
- Klara. Älskade Klara. Den serien kom precis när jag var i rätt målgrupp, det är verkligen min tid och mina tonår, en sån nostalgitripp. Älskar fortfarande Klara och kan fortfarande som vuxen läsa om serien, men förstår ju att för dagens ungdomar så känner de likadant för den som jag gjorde för Britta och Silver, för det är ju en tid som inte längre finns.
- Tess, av samma författare som Klara. Var bara tre böcker och de kom precis i den vevan när jag gick i sexan-sjuan, precis som Tess, så där var jag extremt mycket rätt målgrupp. Påminde också en hel del om Klara.
- Sofia och Santos-serien. Den här tyckte jag bättre om som lite äldre, jag var nog lite för liten från början, Sofia var några år äldre än jag till en början och jag var inte alls där för relationsbitarna och killar och sånt. Hade lättare att sympatisera med Sofia under högstadiet, men kan idag känns att det var lite väl mycket lyckad person över henne, hon var bra på precis allt.
- Sandra och Vildros lånade jag på biblioteket. Lite annorlunda bokserie som från början handlade om mer traditionell ridning (hoppning) men sen gick över till galopp och avel, vilket var en intressant och lite annorlunda vinkel. Jag hade inga av dessa böckerna själv, lite trist, för jag hade faktiskt velat läsa om dem. I och med att jag lånade dem på biblioteket har jag inte läst dem 21546732255 gånger heller som jag gjort med Klara, som jag i princip kan utantill fortfarande.

Läste också en hel del böcker från USA, men hade mycket svårare att liksom komma in i dem för det var så olikt vårt sätt och vårt liv här. Men minns serien om Alex som red fälttävlan (dock var den från England) med sin ponny, den kom ganska sent i min hästbok-era, kanske när jag gick på högstadiet.

Som vuxen har jag också läst ett par hästböcker som egentligen mer riktar sig till (äldre) ungdomar, mest för att jag fortfarande kan tycka att vissa böcker som riktar sig till äldre ungdomar/unga vuxna kan vara riktigt bra.

- Var en serie om två böcker (heter det ens serie om det bara är två?) om en tjej som tävlar dressyr, men den kunde jag verkligen, verkligen inte med. Det var en sån där bok som jag hade svårt för redan som liten, världens mest lyckade person som så klart också är fattig och inte har råd med egen häst, men är så snygg och lyckad och bra på allting hon tar i att hon får världens chans och så klart slutar andra boken med att hon från ingenstans vinner EM i dressyr...
- Vänd rätt upp tyckte jag däremot om. Handlar också till viss del litegrann om elitsatsning, men på ett sätt som gör att det ändå känns helt inom gränsen för vad som är rimligt. Stort plus att den dessutom vågar utmana och inte ha heterosexuell kärlek som norm. Denna skulle jag alla dagar i veckan sätta i händerna på lästokig tonåring.
- Det handlar om oss, inte en renodlad hästbok för man följer både en tjej och en kille i vartannat kapitel och det är tjejen som håller på med hästar, men så fin bok. En av de absolut bästa böckerna jag läst på många år.
:) Britta och Silverböckerna har jag läst fram och tillbaka massor av gånger. Förra sommaren lyssnade jag på dem.....som 55+ . Även om det inte är böcker så lusläste jag Broknäsflickorna och köpte som vuxen samlingsboken som jag läst med ett mjukt och varmt leende. Sen lånade jag på bibblan någon form av serie. Det stod på svenska men jag tror det måste varit engelska böcker för alla bilder med riktiga hästar och människor så såg det inte svenskt ut. Jag vill minnas att den första boken i serien handlade om en flicka som skulle rida ponnygalopp på en vit häst. Jag har letat på nätet men hittar dem inte. Hon vann såklart :)

Nu minns jag också böckerna om Amanda,
som började med ”sitt i sadeln Amanda”, verkar som att den första kom 1992 och då var jag sex år. Jag minns framförallt att det var så fina bilder på hästarna! Blir alldeles pirrig av att tänka på dem 😅.

Åskmolnet
Åskmolnets son?
Ylva och Jonte
Lisa och Prince
Svarta hingsten och Argbiggan
Svarta hingstens son?

Läste flera böcker från silverhingsten som var väldigt bra med. Minns inte titlarna på alla

Född tidigt sjuttiotal, så jag var för gammal för Klara, Pollux etc när de kom. Men jag läste alla hästböcker jag kunde komma över från att jag var läskunnig till nångång på mellanstadiet. De jag minns är:
Vera får ett föl (första hästboken!)
Britta och Silver (där jag lärde mig att en Stübbensadel är världsbäst)
Svarta Hingsten
Min vän Flicka
Windy
Vitnos
Pia-böckerna där jag lärde mig en massa om islandshästar
Sen hade mitt bibliotek en del femtio- och sextiotalshästböcker, tydligast minns jag "Illuster, olympiasegraren" om OS-guldet i fälttävlan.
Och såklart läste jag massor av Min Häst och mot slutet Penny också. Fast i den senare var det så mycket historier i stil med "assnygg tjej på gratishäst landar både modellkontrakt och OS-guld".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar