- Svar: 110
- Visningar: 6 141
Sveriges hästar släpper ut mer koldioxid än hela det svenska inrikesflyget – och det är travsporten som släpper ut mest. Det skriver journalisten och miljödebattören Arne Müller i en ny bok.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur hålls hästar idag miljömässigt?Jag har förvisso inte läst artikeln men... Är det metangasen som man tänker på, eller allt som händer runtomkring hästen? För visst går det att hålla häst miljövänligt, men det går ju inte att hindra dom från att fisa.
Det är poppisordet klimatkompensera som använts, bara för att lätta det dåliga samvetet.Ja, jag håller med dig på det stora hela, men tycker fortfarande det är lite underligt att du drar allt detta som någon slags ursäkt för att hästsporten inte ska behöva minska sina utsläpp? För det är så jag läste ditt första svar/efterföljande argumentation. Varför är det annars relevant för tråden liksom?
Tyvärr inte. Den krassa verkligheten är att alla utsläpp är dåliga utsläpp. God livsstil på en front kan inte kompensera för en annan. Det handlar inte om samvete, utan om nollvision.
Det vet jag inte. Det var inte så jag skrev.Hur hålls hästar idag miljömässigt?
Massor! Men i jämförelse med andra alternativ så är det bättre, på sikt.Och vad tror du tillverkningen av ex din elbil och din bergvärme kostar för miljön?
Hur lever du själv? Värmer du inte upp din bostad? Kör du aldrig bil?Det är poppisordet klimatkompensera som använts, bara för att lätta det dåliga samvetet.
Jo men skillnaden är att jag inte ursäktar det med att jag aldrig semestrar, flyger eller köper onödiga prylar,och jag har också häst men har det inte med gott samvete utan givetvis är hästen kraftigt miljöbelastande.Hur lever du själv? Värmer du inte upp din bostad? Kör du aldrig bil?
Men hur kan du då försvara din hästhållning med gott samvete när du förstår att tillverkning av elbil (batteriet hur bra är det? ) och bergvärmen kostar massor av resurser o co² ekv.?Massor! Men i jämförelse med andra alternativ så är det bättre, på sikt.
Du skrev att det går att hålla hästar miljömässigt. Hur? Med den nyttan/nöjet de gör idag?Det vet jag inte. Det var inte så jag skrev.
Det är intressant hur otroligt emotionellt bilägande är. Så fort minskat bilanvändande kommer upp så kommer bilförare med massa hårddragna argument, eller situationer där bilägande är absolut nödvändigt.
Nu representerar jag inte någon koalition eller så men... ingen försöker ta bilen ifrån er. Istället handlar argumentet om att inte planera varenda stad och ekonomiskt incitament kring bilägande. Ja, du får fortsätta köra vilken bil du vill, men du kan inte förvänta dig gratis parkering i centrum, att alltid kunna köra raka vägen, och att ditt bilägande oxh att dina utsläpp ska vara subventionerade.
Det handlar om att göra storstäder, där en majoritet av världens befolkning bor, ska ha bra alternativ till att gå, cykla och använda kollektivtrafik i sina liv - inte bara för att det är mer miljövänligt, utan för att det är mycket yteffektivare sätt att transportera människor, och i storstäder är det brist på.. yta.
Det är ingen som argumenterar för att alla SKA gå/cykla/kollektiva i varje situation, till varje pris...
På vilket sätt är hästar miljöskadliga?Du skrev att det går att hålla hästar miljömässigt. Hur? Med den nyttan/nöjet de gör idag?
Skulle jag nog inte hålla med om. Eldrivna bilar låter för stunden hur bra som helst. Men hur ska världen hantera den otroliga mängd elbilsbatterier som uppkommit när de om ett par år blivit dåliga? Produktionen är inte den trevligaste heller. Finns ju alltid en hake.Massor! Men i jämförelse med andra alternativ så är det bättre, på sikt.
Ja ur ett miljöperspektiv så är det det bästa men ska man ha bil så tror jag inte att en elbil är särskilt mycket bättre än en vanlig bil pga den gigantiska miljöförstöringen som uppstår då man bryter sällsynta metallerna som behövs i batterierna, problemet mer hur elen ska tillverkas och lagras, hur batterierna ska tas tillvara då de är förbrukade ( kan vi återvinna dem helt och vad kostar det i miljö) och att vi när vi kör elbil släpar runt på extremt mycket extravikt iom de tunga batterierna, vikt som kostar energi att släpa runt på.Ja, det bästa är förstås att inte ha någon bil alls utan att gå dit man ska.
Stallar och ridhus kan förses med solar panels. Men de drar ju oxå energi för att tillverkas så frågan är hur mycket vinning man får där..Det blir ju lite samma reaktion som med gödselutredningen, det gör så ont att tänka på hästarna som en miljöbov så man går i försvarsställning direkt. Men nån gång måste vi ju börja diskutera hästbranschens klimatpåverkan, också. Det betyder ju inte att vi inte ska diskutera båtar/kor/speedway/thailandsresor/etc.
Men hur kan vi förbättra här?
Digitala träningar osv är ju ett sätt.
Snålare bilar.
Färre prylar.
Mindre fodersvinn.
Inget hästsamleri ().
Dela häst.
Bygga klimatsmarta stallbyggnader.
Frågan du bör ställa dig är vart elen ska komma ifrån!Skulle jag nog inte hålla med om. Eldrivna bilar låter för stunden hur bra som helst. Men hur ska världen hantera den otroliga mängd elbilsbatterier som uppkommit när de om ett par år blivit dåliga? Produktionen är inte den trevligaste heller. Finns ju alltid en hake.
Håller helt med! Om vi kan kapa det onödiga bilåkandet (i städer och resor mellan stadskärnor med bra tågförbindelser) så skulle det utrymme som ändå finns för bilåkande kunna ske på landsbygden. Men ALLA kan ju inte äga en EGEN bil och åka med den HELA TIDEN.
Tyvärr är motståndet mot allt som inskränker på ens bilägande kompakt, så det går för långsamt...
På vilket sätt är hästar miljöskadliga?
Självklart belastar en person som åker Sverige och Europa runt varje helg för tävlingar och träningar med sin stora hästlastbil miljön väldigt mycket, liksom en del stora anläggningar, men det är ju inte hästarna utan människorna som står för miljöbelastningen.
Bara som fotnot. Länsstyrelsen här i Skåne har haft ett stort EU-projekt där de på artificiell väg försökt få till trampskador, 70 miljoner kostade det! Jag tycker de numera ofta snarare motarbetar miljön med symbolåtgärder utan egentlig betydelse men som legitimerar miljöförstörande exploatering.Gasutsläpp, gödningseffekter, trampskador på mark, övergödslar områden med avföring för ogräsinväxt, tillverkning av utrustning, skoningar, veterinärvård, mediciner, schampon, flugmedel, glansmedel och smörjmedel till hovarna.
Täcken ska tvättas eller bytas ut, kadaver grävs ner för folk vill inte slakta eller skicka till destruktion, ja det finns väl hur mkt som helst.
Vi behöver närproducera mat och kläder och andra nyttigheter och lära generation smart phone att inte slösa.Jo men skillnaden är att jag inte ursäktar det med att jag aldrig semestrar, flyger eller köper onödiga prylar,och jag har också häst men har det inte med gott samvete utan givetvis är hästen kraftigt miljöbelastande.
KL
Jag tror inte så många förstår vilka förändringar som måste göras dels för miljön vad gäller utsläpp och dels såklart även för onödig resursslöseri.
Allt onödigt måste bort. Och då förvinner nära nog alla arbetstillfällen.
Vi kanske borde komma bort från en situation, där majoriteten av folk, består av så mycket människor, så att alla människor måste/ska bo i stora städer.Det är intressant hur otroligt emotionellt bilägande är. Så fort minskat bilanvändande kommer upp så kommer bilförare med massa hårddragna argument, eller situationer där bilägande är absolut nödvändigt.
Nu representerar jag inte någon koalition eller så men... ingen försöker ta bilen ifrån er. Istället handlar argumentet om att inte planera varenda stad och ekonomiskt incitament kring bilägande. Ja, du får fortsätta köra vilken bil du vill, men du kan inte förvänta dig gratis parkering i centrum, att alltid kunna köra raka vägen, och att ditt bilägande oxh att dina utsläpp ska vara subventionerade.
Det handlar om att göra storstäder, där en majoritet av världens befolkning bor, ska ha bra alternativ till att gå, cykla och använda kollektivtrafik i sina liv - inte bara för att det är mer miljövänligt, utan för att det är mycket yteffektivare sätt att transportera människor, och i storstäder är det brist på.. yta.
Det är ingen som argumenterar för att alla SKA gå/cykla/kollektiva i varje situation, till varje pris...
Lite ot, men Jag cyklar mycket och typ varje gång blir jag omkörd av minst en bil som håller så dåligt avstånd att jag kan typ ta på bilen när den kär förbi... varför är en del bilförare sådana?