Hästjobb utomlands?

M

Meelei

Någon som jobbat med hästar utomlands? Hur var det? Funderar på att det vore kul att åka till England/Irland över sommaren och jobba och samtidigt få lite bättre engelska. Men hur får man tag i ett sommarjobb där?

Har ni gjort något sånt? Vad ska man tänka på och hur hittar man ett jobb?

Sv: Hästjobb utomlands?

Jag var i England ett år i ett ft-stall, hade hur kul som helst, det var bara meningen att jag skulle stanna tre månader men det blev som sagt ett år. Jobbet hittade jag i ridsport, svarade med ett fax (det var innan alla använde e-mail) eftersom jag inte vågade ringa. Fick ett fax tillbaka och min pappa ringde upp och jag fick oxå prata lite och sen fick jag jobbet. Jag tog med mig min häst (vet inte om det är aktuellt för dig) och sen köpte jag en till när jag var där, för mig funkade det jätte bra att ta med mig hästen men det kan ju bli lite problem om man inte trivs, är säkert lättare att hitta ett nytt jobb utan häst och det är väldigt dyrt att ta dit hästen.

Kolla i ridsport eller be någon som ska till England att köpa en Horse and Hound till dig, om du inte bor i en större stad som har utländska tidningar, det är nog jätte bra om du söker sommarjobb redan nu eller att du iaf skapar kontakter nu.

Lycka till!

Jag jobbade tre mån i ett flt stall i England, såg en annons i ridsport som jag svarade på via mail. Mycket och hårt jobb, men mycket givande.

Nu är jag på väg att åka utomlands igen, svarat på en annons om jobb på Irland. Ska ringa nästa vecka för information. Pratade igår och idag med några om jobb i Spanien.

Hur man hittar jobb...tjaa...kolla annonser över allt på nätet. Maila till gårdar som verkar intressanta och hör dig för. PS. Försök hitta något som är hyffsat bra betalt iaf. Kolla upp ifall både boende OCH mat ingår utöver "lönen"? Försök prata med någon som jobbat där tidigare.

Jag jobbar i england, heltid.
Overlag sa ar hastjobb mer valbetalda har an i sverige (kanske ar det darfor man ser manga annonsera efter groomar i sverige, just for att manga ar "dumma nog" att jobba for uppahalle, mat o fickpengar)

Efter skatt o forsakringar far jag ut ca 9000kr/manad.
Da har jag fritt boende i lagenhet, tv/telefon, bil/bensin som loneforman.
Jobbar vitt o 8 tim/dag. Normal arbetsvecka utom nar det ar tavling, men da regleras det efterat.

Sa leta i engelska tidningar efter seriosa jobb o ta inte dessa jobbahalvtihjalsigarbeten utan lon!

jag ska till schweiz nu på lördag. testar att köpa grisen i säcken för jag vet inget om stället mer än kortfattat vad det är för inriktning.(dressyr och körning)

är för en kortare period, kommer kanske bli ett slitjobb och säkert inte mkt i fickpengar. men jag hoppas på att få träning och lektioner och utveckla mig själv.
jag vill åka runt och prova olika länder så därför tar jag ett sådant jobb. annars bör man ta ett ordentligt med betalt osv :smirk:

jag rekommenderar yardangroom.com att söka arbete på. lycka till och hoppas du hittar ett bra ställe! ;)

Jag har jobbat både på bra och dåliga stall. Jag har jobbat i över åtta år som groom och dyl. Så jag kräver en lön jag kan leva på. Det jag anser att man ska tänka på är att noga kolla upp stället. Även på yardandgroom, ridsport m.m. Ha med telefon, ja du kan få en jävla räkning men det kan det vara värt när du kanske måste fly. Alla mäniskor är inte snälla, så att prata med groom:ar som har varit och är där är ett het tips. Men framför allt se till att ha kontakt med någon i sverige. Kolla din försökring.....så att den täcker allt, våld, skada m.m. LYCKA TILL

Ja nu kan jag skriva igen!

jag fick fly fältet från schweiz! blev inte alls som dem lova och jag fick arbeta hela dagarna till sena kvällar och hade sådann press att jag inte ens klarade av att äta mat....och jag fick bara utskällningar smågrejer och ja usch...kämpigt :crazy:

men allt var inte dåligt, så fort det var folk där var dem trevliga...bara när vi blev ensamma förvandlades dem till monster. och jag fick sova i ett iskallt rum med dubbla tröjor, byxor, raggsockor och mössa :cool: och maten var bröd o vatten.

men som sagt vi var på tävlingarna i tyskland och det var skitkul. där fanns ju annat folk jag kunde prata med och festa ihop med på nätterna och jag fick många fina vänner :)

så kolla upp stället noga!
ha papper på arbetstider och ledighet och kom överens om vad för slags arbetsuppgifter du ska göra, och vad du inte ska behöva göra.

snälla lär er av mitt misstag, jag hjälper er så gärna! det var inte kul att behöva packa väskan och lifta därifrån när jag blev ensam....nu gick det bra och inatt kom jag slutligen fram till sverige efter första lifta till en mindre by, sen till en stad till flygplatsen, sen flyg till köpenhamn...sitta där o uggla o sen hem till sverige.
det är tur att det finns trevliga människor också....är evigt tacksam till dem som gav mig lift och hjälpte mig på vägen. :)

nu ska jag tjäna ihop pengar och dra iväg till nästa land. denna gång hoppas jag att det går bättre.

lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 297
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka