Hästlastbil för B-körkort?

Silver Girl

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av den mindre sortens hästlastbil som man kan köra med B-körkort?

Har just fått veta att dessa finns, och det låter i mina öron jätteintressant!
Är de svåra att köra (har som störst kört minibuss för 8 pers innan)?
Borde väl vara bekvämare för hästen än ett släp, eller?
Finns de bara att köpa eller kan man hyra också?

Gärna andra relevanta kommentarer!

Sv: Hästlastbil för B-körkort?

de är verkligen kanon bra!

- jag tror absolut att det är bekvämare för hästen.
-de är lätta att köra, lättare än bil med släp enligt mig
- de är väldigt lätta när man ska lasta och lasta av, jättesmidigt att göra allt själv!

har dock ingen aning om de går att hyra!

de är verkligen kanon bra!

- jag tror absolut att det är bekvämare för hästen.
-de är lätta att köra, lättare än bil med släp enligt mig
- de är väldigt lätta när man ska lasta och lasta av, jättesmidigt att göra allt själv!

har dock ingen aning om de går att hyra!

Låter ju jättebra, jag har aldrig kört släp (men planerar att lära mig) och då min häst inte är helt lättlastad pga att man vid något tillfälle kört "obekvämt" så låter ju detta jättebra.
Dock är de ju väldigt dyra, och jag behöver bara köra några gånger om året, så om de finns att hyra skulle ju det vara toppen. Får kolla upp detta!

har aldrig kört själv men hyrde en av lokala hästbutiken och lät min pappa köra när jag skulle hämta en 2-åring förra vintern. Jätteskönt för oss i hytten och hästen tycktes också trivas riktigt bra då det blir stabilare än en vanlig hästtransport.
Skulle he,skt gärna vilja äga en men känns som dom i nuläget är lite väl dyra i inköp.

De är svindyra. Svåra att hitta att hyra men du kanske bor i ett hästtätt område där de satsar på detta.
Den kommer antagligen inte vara svårare att köra än bussen för 8 personer...
MÅÅÅNGA Bkortsbussar är dock byggda för två hästar men kan inte sättas in utan att bli för tung för ditt Bkort. BAra en sak att tänka på!

Låter ju jättebra, jag har aldrig kört släp (men planerar att lära mig) och då min häst inte är helt lättlastad pga att man vid något tillfälle kört "obekvämt" så låter ju detta jättebra.
Dock är de ju väldigt dyra, och jag behöver bara köra några gånger om året, så om de finns att hyra skulle ju det vara toppen. Får kolla upp detta!

de bussar jag kört står hästen dessutom baklänges och jag tror på att det faktiskt blir trevligare, även om de inte alls blir så "ryckigt" som de kan bli med transport.

ja det är vääldigt synd att de är så dyra,

Jag har kört Renaults (stavas?) och Mercedes modeller genom arbete. Hade jag råd skulle jag absolut köpa en egen!
Jättelätta att backa med (om man kan använda speglarna), hästarna åker bekvämt (stå oftast väldigt stilla) och verkar hellre gå upp i bilen än i ett vanligt släp. Tycker också att de är väldigt praktiska om man åker iväg ensam med ett par hästar. Det enda jag haft problem med med båda modellerna är när fjädern/fjädrarna till luckan gått sönder, det kräver mycket armmuskler!

Det är stor skillnad att köra lastbil mot bil+släp! Jag tycker det är jättesmidigt att köra hästbil! Mkt lättare att hantera när man åker själv, kommer fram fortare o hästarna åker mkt säkrare o bekvämare ;)
Det skiljer sig även mellan Ram-byggda o Platå-byggda bilar.. Ram-bilarna får en högre tyngdpunkt vilket gör att dom blir "vingligare" att köra. En bil med platåchassie får en mkt lägre tyngdpunkt o stabilare köregenskap.
Var dock noga med lastvikterna för det skiljer sig MKT!! Kontrollväg gärna innan köp!
Jag tror personligen att hästar själv vill åka baklänges om de får välja.. Ställer du in en lös häst så står den alltid baklänges när du kommer fram..
Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 514
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 210
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
14 526
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång... 2
Svar
25
· Visningar
3 185
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet