Hästlukt i bilen

Sv: Hästlukt i bilen

Vart har du hittat galonöverdrag? Låter lättstädat! (vem fan kom på att det ska vara velour i bilsäten?!?)

Min egen bil ær en riktig hæstbil, med tæcken och klæder i bagageluckan. Nu kør jag ju mest till och från stallet, men de få gånger jag kør till andra stællen kan tom jag støra mig på det... :o Dæremot har jag iaf satt grænsen att inga jackor och stallskor i bilen, dom hamnar direkt i bagageluckan (dær dom førvaras året runt).
Kør jag hæsten så lånar jag pappas bil, och han ær hyperallergisk... :crazy: Så då ær det nytvættade klæder (som æven byts strax føre lastning då man ju luktar lite efter att ha borstat) och skobyte samt sopsæcksøverdrag i bilen. Sen får faktiskt hæstsakerna ligga i bagageluckan under transport, men det ær ingen kombi så det klarar han.
Min framtida bil (nuvarande ær en gammal skrutt :p ) kommer det att minimeras hæstlukt i. Som uppvæxt med allergisk førælder ær jag helt enkelt superkænslig før att det ska lukta och ev ge nån allergi-problem

Jag har köpt dem på Jula, kostade 99:- för 2säten. Billigt sätt att hålla bilen i skick, förbannat varma bara:eek:. Finns att köpa på nästan alla ställen som säljer bildelar, mekonomen, biltema mfl.

/LL

Jag kör till stallet i ridkläder. Kör även vattendunkar till hagen i bagaget. Så skitet blir det :( Varje gång jag städat bilen bestämmer jag mig för
att byta om i sadelkammaren istället,speciellt skor. Brukar hålla i några dagar bara :)

Delar bil med min syster som inte är någon hästmänniska, så försöker verkligen hålla den ren. Plus att jag själv inte vill ha en bil som stinker häst och som man inte kan åka i civila kläder i! Jag har ett sätesöverdrag när jag kör med ridkläder. Skorna försöker jag inte ha för leriga och smutsiga, men det är ju ganska enkelt att lyfta ur mattan och skaka den då och då. Kör jag hästgrejer åker de i bagaget (har en enorm kombi) och där är det redan en gummimatta så det är lätt att städa.

Följdfråga är då: Ni som har bilen som en riktig hästbil, åker ni i den till jobbet (om ni har icke häst-relaterat jobb), på semester etc och kör ni andra, icke-hästpersoner i bilen?

Delar bil med min syster som inte är någon hästmänniska, så försöker verkligen hålla den ren. Plus att jag själv inte vill ha en bil som stinker häst och som man inte kan åka i civila kläder i! Jag har ett sätesöverdrag när jag kör med ridkläder. Skorna försöker jag inte ha för leriga och smutsiga, men det är ju ganska enkelt att lyfta ur mattan och skaka den då och då. Kör jag hästgrejer åker de i bagaget (har en enorm kombi) och där är det redan en gummimatta så det är lätt att städa.

Följdfråga är då: Ni som har bilen som en riktig hästbil, åker ni i den till jobbet (om ni har icke häst-relaterat jobb), på semester etc och kör ni andra, icke-hästpersoner i bilen?

Min är väl mer eller mindre en riktig hästbil. 95% av alla resor i den går till stallet. Ja vi har den på semestern men då är den grundligt städad först. Vill icke hästmänniskor åka med så får de göra det självklart. Men bilen används även som jaktbil så det åker en hel del döda rådjur och älgar i bilen också.
I dagsläget har vi inte råd med en bil till men när det blir så kommer vi hålla denna som sunkbil och den nya som mer finbil.

Min man är väldigt känslig när det gäller bilen. Jag fick skaffa ett "verkstadsöverdrag" i typ galon som jag skulle trä över sätet varje gång jag hade ridkläder på mig.

Fast sedan så åkte jag ju nästan bara till stallet, så överdraget satt på för jämnan efter ett tag. Nu vet jag inte vart det tagit vägen, det försvann i samband med en "vårstädning" för något år sedan - eller om det var när jag spillde ut en mugg dricka?

Men det var bra så jag kan rekommendera det - ingen dricka på sätena (men vääldigt blöt byxbak, galonen är ju vattentät), ingen sand/inga smulor fastnade mellan rygg och sits, lätt att torka av och väldigt enkelt egentligen att ta på och av. Om man bara gjorde det, ja... :cool:

Jag åker till jobbet, stan, handlar och alla andra resor där det krävs bil i våran hästbil. Har jag civila kläder på mig brukar jag kanske sopa bort det värsta spånet från förarsätet med handen :D vill jag vara hårfri när jag kommer fram så tar jag med en roller i handväskan och rollar av kläderna när jag är framme. Vi har en ljus labrador så hår har vi precis överallt, både hemma och i bilen. Lukten tycker jag inte är så illa, har väl vant mig :angel: ingen som klagar på att jag stinker häst när jag är bland annat folk iaf.

Och våran bil är såpass gammal och välanvänd att det inte finns något "andrahandsvärde" att spara på. Den är redan så andrahand som den kan bli och kommer att stanna i våran ägo tills den inte rullar mer.

Jag byter jacka och skor. Jag vill inte behöva sätta mig i ett nersmuttsat säte med mina vanliga kläder.

Lukten bryr jag mig inte om. Har både stallskor och hästtäcken i bakluckan.

jag byter inte om, orka. Ska vi på tävling åker grejorna ner i skuffen. Har en bil som nu är 6 månader o den luktar då inte det minsta häst.

Man behöver inte bli smutsig bara för man är i stallet, det är hästen som rullar sig, inte jag....

Jag byter om i stallet, så jag sitter aldrig i bilen i ridbyxor. Men springer jag inom stallet för att mocka eller släppa in hästarna (med andra ord, går jag dit utan att rida), så byter jag inte om, och åker därför hem i samma kläder. Min bil är full av hö, spån, lera och hästhår. Jag har hästar, det är en del av mitt liv, och kan man inte acceptera det behöver man inte åka i min bil heller.

I föräldrarnas bilar däremot undviker jag att sitta om jag inte bara sprungit in i stallet och gett hästarna hö ur IKEA-påsarna, och jag har alltid extraskor med mig då, så jag aldrig sitter i bilen med de skorna jag haft hos hästarna.

*kl*
Min bil är ett rullande föråd:angel: Hästtäcken i bakluckan som ska köras på tvätt, benlindor som ska tvättas, x antal jackor ifall att det blir kallt och ett extra par skor... Den luktar för ovana personer väldigt mycket häst men det är bara jag och möjligtvis mina föräldrar som lånar den som kör så den är helt enkelt en hästbil :)

Jag gillar ren och fräsch bil, städar och vädrar ur dem regelbundet, lite varje dag.
Imorse passade jag på att dammsuga och putsa rutorna invändigt efter att jag körde lite hästprylar till betet igår.

Jag vill kunna sätta mig i bilen med vita festkläder och komma fram lukt och fläckfri - alla dagar i veckan.

Hm...kan inte påstå att jag håller mig från att åka i stallkläder/skor, sadeln är ofta i bilen liksom täcken som ska torkas under vinterhalvåret o.s.v. Inte luktar det mycket häst i bilen heller...Nu krälar jag ju inte i mocket, skorna torkas av innan jag kliver in i bilen. Inte heller har jag någon "stallukt" i kläderna, knappt stallet luktar stall...Möjligen att silaget sätter sig lite i kläder, händer, handskar och då även i bilen men det försvinner rätt fort. Sadeln ger en distinkt läderdoft och paddarna bör ju vara rätt rena från illaluktande svett...

Bara när man kört foder som det är en störande doft i bilen...lusernpellets luktar inte så jättegott i min näsa iallafall ;)

Kör en gammal risig bil till stallet till vardags, som stinker häst förstås, samt vi kör skräp och annat stort med den också.

Typ trädgårdsavfall och bräder och annat skoj. Den e grusig och fullt med hundhår och damm. Den städas men det hjälper inte i längden. En stor gammal volvo kan man lasta mkt skit i !! :D Är ju ändå inte värd många tusenlappar om man ska sälja.

Har "finbil" också den är man mer rädd om har inte i stallet så mkt och städar mer ofta.

häst lukt i bilen aldrig varit ngt problem för min familj, har man häst kläder så sitter man på en filt och försökte hålla smutsiga skor undan inredningen. häst utrustning hör inte hemma i bilen och tas ur så fort man är hemma igen. bilen städas då den blivit utsatt för extra mycket smuts.
om man låter svettiga shabrak och täcken ligga i bilen och trampar i häst skit direkt innan man sätter sig i bilen så är det ju klart att den luktar illa. men om man gör bilen till en häst fri zon och är noga med att åtminstonde städa den några gånger om året så slipper man ju skämmas över att låta folk åka i den.
har åkt i många häst bilar och förundras alltid över att en bil kan bli så smutsig invändigt :(
bil regler enligt mig;
1, borsta av hår och smuts från kläder och skor innan man sätter sig,
2, vid tävlingar så ska sadlar och utrustning helst befinna sig i transporten.
3, kör man skitiga täcken till tvätt så ska de befinna sig i kassar.
4, kör man hö eller halm i bagaget så ska det damsugas direkt efteråt.
5, vet man att man ofta är mycket skitig efter stallet så får man ha en filt liggande i bilen som man sen lägger över sätet.

har ingen egen bil eller körkort än, men då jag väl skaffar en så vill jag kunna köra mina vänner utan att behöva skämmas för smutsig bil.

Jag åker definitvt i ridkläder. Kör även foder, dock ej strå, och vatten i bilen.

Försöker hålla den ren och städad. Den luktar mest gammal bil, inte direkt häst. Skulle den börja lukta häst stör det mig inte nämnvärt, så länge jag fortsätter jobba som knegare utomhus. Skulle jag av ngn underlig anledning lyckas hamna på ett kontor (vad jag nu skulle dit och göra, kan inget om såna jobb) skulle jag nog vara mer petig.

Senast ändrad:

Min bil luktar härligt mycket häst. Ändå har jag stallet här hemma och transporterar inte sådär vansinnigt mycket hästsaker i den men den luktar ändå :D

Hur gör ni när ni är ute och kör med hästen? Är det ok att sitta i sätet iklädd rid/stallkläder? Skorna då? Är jag löjlig som reagerar?

Jag har en kombi och i min förra bil fanns en rullgardin man kunde dra över grejorna så att sadeln och annat inte luktade i bilen. Men i min nuvarande saknas detta.

Likaså har min dotter ridit på ridskolan och då kör man ju med ridkläder.

Hur gör ni?

Min bil är en rullande sadelkammare :p

Det är mer regel än undantag att jag sitter i full hästmundering på, jobbar med häst och jag byter knappast om på väg till och från jobbet de dagar jag kör bil dit.
Bakluckan är full med täcken och diverse hästprylar som inte sett en tvättmaskin på länge.

Trots detta luktar inte bilen så gräsligt mkt häst om jag städar den (men det händer ju tyvärr inte så ofta :) )!

Så kör man bara ibland iklädd ridkläder och kanske har ett stolöverdrag så tror jag inte risken att bilen ska bli hästifierad är så stor!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 922
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 299
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 905
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka