Hästsläp - kostnader

C

cerrox

Jag undrar vad det på ett ungefär kan kosta att ha ett eget hästsläp? Först & främst är det ju inköpet, men det jag funderar på mest är vad försäkring, besiktning, underhåll osv kostar på ett ungefär? Berätta vad ni lägger ut per månad/år & vad det är för släp (gärna pris på den också), så kanske man kan få ett hum om hur mycket det kostar att ha eget. Det är nämligen så att jag funderar på om det inte blir billigare för mej att köpa än att hålla på & hyra hela tiden. Så vad kostar det för er att ha släp?

Tack för svar! :bow:

Sv: Hästsläp - kostnader

Hej
jag har ett lite äldre kyllinge släp som kostade strax över 20000 i inköp, är förvånad över hur billigt det är att äga när man väl köpt det.
Försäkring jätte billigt, försäkringsbolagen räknar nämligen med att bilens försäkring tar det mesta, likaså med vägskatt, ett släp kan inte rulla utan bil, därför ligger den största kostnaden på bilens skatt.
I mina ögon är det alltså väldigt billigt att äga ett släp, när man väl köpt det iallafall. Kanske andra kostnader på ett helt nytt släp, men det har jag ingen erfarenhet av.

Ett släp är till 99% inköpskostnad !
Besiktning vartannat år = 370 kr
Försäkring 100-500 kr/år beroende på försäkring och bolag.
Och sen vägskatten beroende på vikt =
Från 1 oktober gäller tre olika indelningar för lätta släp:
1. - 750 kg, betalar inte fordonsskatt i fortsättningen.
2. 751 - 2000 kg, får en skatt på 360 kr/år.
3. 2001 - 3000 kg, får en skatt enligt följande: 380 kr + 21 kr per varje ytterligare påbörjat 100-tal kg över 2000 kg.

Så inte mkt pengar per år i fasta kostnader...
Sen tillkommer "underhållet" som beror helt på släpets skick !
Nåt man bör ha koll på när man är "ohändig" är att släpet är GALVAT !!! :) Och sen kommer såna saker som bromsar/axlar, elen och såklart golv/väggplywoden... Är allt detta ok så har man minimala underhållskostander ett bra tag !!

Värmlandsvagnen 2-axlat, 1360 kg totalvikt, årsmodell 2002.

Kostar mig följande:

Inköp 35.000 kr (om man tar på avbet., ca 800 kr månad)

Skatt 360 kr per år
Försäkring 525 kr per år (stöld, brand, glas, naturskada, rättskydd, vagnskada)
Besiktning vet ej, står här men jag får en ihop riktigt vad den totala summan blir: http://www.bilprovningen.se/externt...F57C9D32399C1256F55004C2732!opendocument&m=25

Andra kostnader:
Ska köpa nya dubbdäck nästa vinter, börjar spara redan nu så har jag det OK sen.
Behövs nytt golv (plyfa) kan jag fixa det helt gratis.

Senast ändrad av en moderator:

Obs, kontrollbesiktning sker vartannat år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 464
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 829
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 127
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga... 2
Svar
21
· Visningar
2 790
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur