Sv: Hästtransport i dike
Fast de fick inte sladd. Det var mycket därför jag gav mig in i tråden från början, eftersom det inte stämde det som stod i artikeln. Släpet började wobbla, och jag kan tänka mig att hon fick panik och bromsade och då blir det ju inte direkt bättre.
Jag tycker att själva diskussionen om hur man hanterar släp vid wobbling och sladd är intressant, men tycker inte att det passar sig här då det är som att strö salt i såren för alla i klubben och då speciellt föraren...
Jag förstår om du känner att du ville förklara att det som framgick i artikeln inte "stämde" mot vad du
fått berättat till dig!!
Observera att du själv inte har förstahandsuppgifter och därmed inte kan varesig bekräfta eller dementera den exakta orsaken till olyckan..
Där anser jag att du själv är den som strö salt i såren..
Jag Vill återigen poängtera att det va tur att det inte va hästar i släpet utan ponny:s för då hade för dagen två hästar avlidit mot för dagen en ponny.
Hur elak är jag när jag påstår en sådan grotesk sak i denna sorgliga stund???
Jag förmedlag hur det i verkligheten förhåller sig när man transporterar levande djur och varför transport av levande djur brukar benämnas som osäkrad last..
Osäkrad last innebär att lasten inte är fast förankrad och kan därmed röra sig både i sidled och framåt/bakåt. Normalt sett när man fördelar vikten i ett lastutrymme så ska den största vikten ligga lägst ner för att undvika "ostabelitet" och s.k. wobbling.
Att ett släp börjar wobbla behöver inte betyda att släpet fått sladd utan att det av en eller annan orsak uppstått en obalancerad viktfördelning som utifrån centrufigalkraften antingen accelererar eller genom minskad centrufigalkraft hävs.
Att häva en accelererad centrufigalkraft med säkrad "död" last görs bäst genom att accelerera sig ur situationen.
Att accelerera sig ur samma situation med osäkrad last där även den högsta lastvikten ligger minst 1.5. meter över hjulbasen/axeln leder ofelbart till att centrufigalkraften accelererar.
En ponny på 400 kg som börjar bli orolig eller som rör sig så pass att en wobbling inträffar behöver inte innebära mera än att max 400 kg osäkrad last kommer i rörelse vid max 60 km hastighet på dragbilen leder till en acceleration med dubbla viken vid varje försök till hävning av denna typ av wobbling..
Har vi ovanpå allt 2 individer på 400 kg så desutom inte wobblar i takt så gäller nog att omgående inse att man tappat kontrollen över situationen om man inte snarast sänker hastigheten och stannar,, kontrollerar varför detta ekipage börjat bete sig oroligt.
Tyvärr är det inte heller ovanligt med att man transporterar två hästar i samma transport som inte går så bra ihop och under resans gång blir osams om transportutrymme.
Tråden uppvisar ju bara att det för dagen finns massor av okunskap både från yrkesförare och hobby transportörer om vad som händer när man transporterar osäkrad last som dessutom kommer i obalancerad rörelse.
Jag vill bara ge ett stilla råd, transortera aldrig mer än en häst/ponny i ett påkopplat släp, hur många axlar dörrar, fönster ex ex det än måvara..
Det är tillräckligt obehagligt med enbart en individ i ett så trångt utrymme.