Hästtransport i dike

Sv: Hästtransport i dike

Fast de fick inte sladd. Det var mycket därför jag gav mig in i tråden från början, eftersom det inte stämde det som stod i artikeln. Släpet började wobbla, och jag kan tänka mig att hon fick panik och bromsade och då blir det ju inte direkt bättre.

Jag tycker att själva diskussionen om hur man hanterar släp vid wobbling och sladd är intressant, men tycker inte att det passar sig här då det är som att strö salt i såren för alla i klubben och då speciellt föraren...

Jag förstår om du känner att du ville förklara att det som framgick i artikeln inte "stämde" mot vad du fått berättat till dig!!

Observera att du själv inte har förstahandsuppgifter och därmed inte kan varesig bekräfta eller dementera den exakta orsaken till olyckan..

Där anser jag att du själv är den som strö salt i såren..

Jag Vill återigen poängtera att det va tur att det inte va hästar i släpet utan ponny:s för då hade för dagen två hästar avlidit mot för dagen en ponny.

Hur elak är jag när jag påstår en sådan grotesk sak i denna sorgliga stund???

Jag förmedlag hur det i verkligheten förhåller sig när man transporterar levande djur och varför transport av levande djur brukar benämnas som osäkrad last..

Osäkrad last innebär att lasten inte är fast förankrad och kan därmed röra sig både i sidled och framåt/bakåt. Normalt sett när man fördelar vikten i ett lastutrymme så ska den största vikten ligga lägst ner för att undvika "ostabelitet" och s.k. wobbling.

Att ett släp börjar wobbla behöver inte betyda att släpet fått sladd utan att det av en eller annan orsak uppstått en obalancerad viktfördelning som utifrån centrufigalkraften antingen accelererar eller genom minskad centrufigalkraft hävs.

Att häva en accelererad centrufigalkraft med säkrad "död" last görs bäst genom att accelerera sig ur situationen.

Att accelerera sig ur samma situation med osäkrad last där även den högsta lastvikten ligger minst 1.5. meter över hjulbasen/axeln leder ofelbart till att centrufigalkraften accelererar.

En ponny på 400 kg som börjar bli orolig eller som rör sig så pass att en wobbling inträffar behöver inte innebära mera än att max 400 kg osäkrad last kommer i rörelse vid max 60 km hastighet på dragbilen leder till en acceleration med dubbla viken vid varje försök till hävning av denna typ av wobbling..

Har vi ovanpå allt 2 individer på 400 kg så desutom inte wobblar i takt så gäller nog att omgående inse att man tappat kontrollen över situationen om man inte snarast sänker hastigheten och stannar,, kontrollerar varför detta ekipage börjat bete sig oroligt.

Tyvärr är det inte heller ovanligt med att man transporterar två hästar i samma transport som inte går så bra ihop och under resans gång blir osams om transportutrymme.

Tråden uppvisar ju bara att det för dagen finns massor av okunskap både från yrkesförare och hobby transportörer om vad som händer när man transporterar osäkrad last som dessutom kommer i obalancerad rörelse.

Jag vill bara ge ett stilla råd, transortera aldrig mer än en häst/ponny i ett påkopplat släp, hur många axlar dörrar, fönster ex ex det än måvara..

Det är tillräckligt obehagligt med enbart en individ i ett så trångt utrymme.

Jag har väl ändå så nära förstahandsuppgifter som man kan komma då jag pratade med chauffören samma dag?

Och självklart var det inte två hästar i släpet? Vem kör två stora hästar i ett släp? Det skrev jag ju också direkt, att det inte var två hästar utan två c/b-ponnyer i släpet.

Jag har väl ändå så nära förstahandsuppgifter som man kan komma då jag pratade med chauffören samma dag?

Och självklart var det inte två hästar i släpet? Vem kör två stora hästar i ett släp? Det skrev jag ju också direkt, att det inte var två hästar utan två c/b-ponnyer i släpet.

Det räcker inte med att vara nära,,, förstår du inte själv vad ditt deltagande kan leda till med allt du i bara denna tråd har delgett. Och vad spelar det för roll om det är två c/b- ponnyer i släpet??

Man kör helt enkelt inte två hästar i ett släp..

Däremot så kan man köra två islänningar i samma släp.:angel:

Nu tycker jag du är ute och far. VAD skulle Hotrodkittens inlägg ha orsakat menar du? Och det var ju två ponnies...
Lägg ner - vi förstår alla att det är inte lätt att köra hästtransport och att det händer olyckor.
Sluta strö salt i såren.

Nu tycker jag du är ute och far. VAD skulle Hotrodkittens inlägg ha orsakat menar du? Och det var ju två ponnies...
Lägg ner - vi förstår alla att det är inte lätt att köra hästtransport och att det händer olyckor.
Sluta strö salt i såren.

Så din lösning är att vi ska sitta här och förstå att det inte är lätt att köra hästtransport och att det i detta fall inte va hästar utan bara två ponnies???

Lägg ner själv och se till verkligheten.. Ingen häst varesig stor eller liten kommer känna någonsin i framtiden att känna sig säker i samband med transport så länge det inte ställs krav på den som utför transporten..

För dagen bedriver länstyrelsen massor av kontroller av transporter på proffisionell nivå men inte ens Jordbruksverket verkar ha lagt en tanke på hur dagens lagstiftning är utformad för transport av privatperson med tillkopplat hästsläp mer än totalvikt/tjänstevikt och taket för 3.5 ton.

Se till vad som händer,, antalet transportolyckor med personbil med tillkopplad släpvagn ökar lavinartat,, inte nog med det för antalet olyckor med häst i transport på tävlingsplats med stillastående fordon har oxå lavinartat ökat !!

Din förklaring är att det inte är lätt att köra hästtransport och att det händer olyckor. Jag håller helt med dig där men menar att det redan för snart 5 år sedan då man såg den ökade frekvensen av "olyckor" att man kanske redan då borde ha funderat över om inte ett mera ingående praktiskt verklighetsprövande körkortsprov skulle börja införas.

Jag har i.o.f. sig inget med detta att göra mer än att jag inte anser att man strör salt i såren om man tänker på dom enskilda hästarnas välfärd vid transportering.

Förmänskliga inte allt utan börja med att se saken ifrån hästarnas synvinkel..

Tro mig,, det är till 90% hos den mänskliga faktorn som det felar.

Visst är det tragiskt men det skulle vara intressant att redan nu ta del av vad som exakt inträffade och vem/vad som föranledde denna olycka.

Inte för att göra gjort ogjort utan för att det i framtiden mycket lätt kan undvikas att upprepas.

Har antalet olyckor ökat i förhållande till antalet hästar som transporteras? Transporterandet har ökat markant och antalet hästar också. Visst hör jag om olyckor men jag upplever det inte som särskillt vanligt. Allvarliga olyckor när hästtransporter är involverade har ofta stora konsekvenser för trafiken så de blir troligen ofta omskrivna.

Se till vad som händer,, antalet transportolyckor med personbil med tillkopplad släpvagn ökar lavinartat,, inte nog med det för antalet olyckor med häst i transport på tävlingsplats med stillastående fordon har oxå lavinartat ökat !!
Källor på det...?

Vet inte om det nämnts:

En av hästarna fick avlivas igår enligt ett inlägg från ridskolechefen.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad du läser in i mitt inlägg - vadå förmänskliga? Du verkar helt snurrig även om du i sak har rätt om transporter.
Vem fan har sagt att det inte gjorde något att det var ponnier?

Material kan gå sönder ÄVEN om chaufför och fordon är kunniga och genomkollade. Vi vet ju inte exakt vad som hände - när vi vet det så kan du få kasta skit.

Ja det var verkligen ingen rolig dag för klubben igår... :(

Fö: jag förstår inte alls på vilket sätt jag strött salt i såren genom att medverka här. Jag skrev från börjsn eftersom jag inte tyckte att artikeln stämde och jag ville förtydliga då någon skrev om att det var två hästsr i släpet och alltså överlast och olagligt, vilket inte var fallet.
Jag tycker det är tråkigt med attityden i tråden här hos vissa, och tänker framför allt på att vem som helst i klubben kan gå in här och läsa, unga tjejer som förlorat sin favoritponny, och jag vill inte att de ska få fel uppfatgning. Rykten sprids såsnabbt.

Hela händelsen är grymt olycklig, och som carat skrev fick ytterligare en ponny avlivas igår då den gått omkull på betet. Jag önskar lite hänsyn åt föraren och klubben som drabbars hårt och inte fått någon bra start på sommaren.

Skriver från mobilen, därav alla stavfel.

*kl*

Tycker det är tråkigt att man egentligen spekulerar över körningen. Jag har inte varit på ridskolan länge, slutade runt 2006 något sådant. Amber stod där då och var omtyckt redan då. En trevlig liten dam som var hur snäll som helst. En ärlig ponny. Men det var väl egentligen inte det jag ville komma fram till..

Ridskolan har, så vitt jag vet, inte allt för många ridskolehästar/ponnyer. Iom att jag för några veckor sedan läste en artikel om att ett utdömt stall (eller ja, för smal yta bl.a) på själva anläggningen där de enbart har privathästar så har de ridskolehästarna/ponnyerna samlade i ett och samma stall. Minns jag räkningen rätt så innebär det 32 platser. Runt omkring där. Hotrodkitten får gärna rätta mig om jag tar fel gällande antalet stallplatser.

Med tanke på antalet hästar och att Amber med allra största säkerhet ligger bland topp 3 av favoriterna så tror jag med all säkerhet att ridskolechefen inte skulle låtit vem som helst köra dom. Jag tror nog inte de låter vem som helst köra ridskolehästarna heller för den delen. För de är ju en del av verksamheten liksom.

Olyckor sker, ibland går det bra, ibland går det dåligt. Men att börja spekulera om föraren gjorde helfel och körde lagligt och släpet var för tunt lastat känns bara tråkigt. Tycker heller inte att Hotrodkitten har stött salt i såret utan hon försöker bara rätta till vad som blivit fel. Och vi vill ju alla läsa korrekt information, eller hur?

Jag tror till fullo att föraren har dåligt samvete och kanske anklagar sig själv lite trots att hon nu antagligen gjorde allt i sin makt för att lösa situationen. Då hjälper det heller inte att strö ut en massa anklagelser heller. Jag tror heller inte hon skulle offra livet på djur, låta sin dotter se händelsen (antar även att dottern har något finger i ridskolan också) samt sin sons nyköpta bil. Det skulle bli alldeles för dyrt om hon körde alldeles för oansvarigt.

Ridskolan förlorade två ponnyer på en och samma dag. Det innebär en enorm förlust för dom. Även Häxan verkade vara en väldigt omtyckt ponny hos många. Tråkig start för ponnyernas sommarlov.

Jag ser det snarare som att det är en varning till alla som kör lite ovarsamt- ger en tankeställare. Ett varnande exempel.

kom inte o påstå att den fick wobble utan att föraren gjorde ngt olämpligt i en fart av 60. Rent BS.

Man kanske oxå gör den säkerhetskoll som bör göras innan färd.

Om man har 800 kg i släpet som oxå rör sig så får man hålla lämplig hastighet.

min ena väger det o skulle den börja röra sig så känns det REJÄLT. Trots dragbil som får dra 2,3 ton. Nu gör den inte det. inte ens då jag blev påkörd av mötande i hjulhuset på släpet o det välte inte troligen för att den stog på vä. sida.

Kör man främmande hästar kör man än mer försiktigt, då man inte vet hur de klarar av att balansera sig.

vi läste ju nyligen om en kvinna som inte ens märker då hästen tar sig loss o börjar klättra ut bak.

Senast ändrad:

Det är så otrevligt med besserwissrar som med säkerhet kan tala om vad som hänt och inte hänt vid en olycka utan att ha alla fakta eller ens några fakta alls utan bara tidningsskriverier och andrahandsuppgifter. Givetvis kan det vara så att föraren gjorde fel - det är tom troligt rent statistiskt, men vi kan inte veta. Det säger mer om personen som uttalar sig och dennes bristande kunskaper än om olyckan.

Den som kör bär oxå ansvaret. vi har ju även medtrafikanter.

Det är många ovana förare som bara kör på fast hästarna lever om i släpet- som den som t o m körde UT på E4 utan att kolla.

tur att det krävs rejäl utbildning för tankersförare- där lasten oxå kan komma i rörelse.

Fler hästtransporter på vägarna innebär oxå en stor del fler idioter som inte kan köra- säkerhetsrisk.

Senast ändrad:

Det har inte med saken att göra, inte för att man kan frånsvära sig ansvaret, men vad som orsakade olyckan vet ingen här, och du spekulerar inte utan du skriver som om det var ett rent förar fel som berott på något i stil med oaktsamhet slarv och/eller okunskap och att det egentligen inte var en olycka utan något som skulle kunna undvikas med normal försiktighet. Det är mest bara korkat att säga att någon gjort fel innan man gjort en undersökning av orsaken, först då kan man eventuellt uttala sig om orsaken. Ibland sker olyckor fast man gjort allt och lite till för att undvika dem och dessutom har kunskapen.

Intressant med det du säger om tyngdpunkter etc. Märkte så tydligt nu när jag bytte bil att det faktiskt spelar stor roll i samnanhanget vilken bil man har. Folk pratar om att släpet ligger stabilt efter vägen men det är nog snarare ekipaget.
Har ett fautras och med min subaru kände jag tendenser till wobble redan vid 70 om det var i nedförsbacke. Med "nya" pajeron är det snarare så att man får passa sig för att inte köra för fort, släpet är som slickat mot vägen, även tomt!

Skönt att denna mardröm slutade bra:)

Den typ av wobbel som vi pratar om, okontrollerbara svängningar/krängningar, är resultat av en ogynnsam kombination av vikt, däcktryck, tyngdpunkt/balans och stötdämparnas skick - allt på både släp och dragbil - tillsammans med ekipagets hastighet. Som redan påpekats i andra trådar, skillnaden i hastighet mellan stabila och kritiska vägegenskaper kan vara mycket liten om förhållandena är ogynnsamma.

Idag såg vi förresten några intressanta exempel på just hastighetsanpassning med personbilssläp, på E6/E20 ner till Ängelholm och Bråvesta. Först var det Passaten med en stor(!) styrpulpetbåt och 80-hk utombordare som vi bara nätt och jämnt passerade i 120-122 km/h. Någon mil längre söderut blev vi omkörda av en liten hantverkarskåpbil med kapellsläp som höll ganska precis 135 km/h, och det vore synd att kalla väghållningen för stabil. Jämfört med de båda var den vita XC90:an med en svart hästtransport i 105 uppför(!) Hallandsåsen inte alls uppseendeväckande. :angel:

Det räcker inte med att vara nära,,, förstår du inte själv vad ditt deltagande kan leda till med allt du i bara denna tråd har delgett. Och vad spelar det för roll om det är två c/b- ponnyer i släpet??

Man kör helt enkelt inte två hästar i ett släp..

Däremot så kan man köra två islänningar i samma släp.:angel:

Varför skulle man inte kunna köra två hästar i ett släp som är anpassat för det i storlek och har en dragbil som också är anpassad för det?? Man anpassar sin körning efter vad man både har i bilen och efter!

Vi har kört stora hästar i släp över hela Europa utan några problem de senaste 25 åren.

Det går att undvika att hästar kivas i släpet, man binder dem rätt och man sätter i så fall in en hingstvägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 032
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka