Hästtransportör Frankrike-Sveriges

Bukefalos 30 år!

linlar1

Trådstartare
Hej!

Jag har hittat en unghäst i Frankrike som jag är intresserad av. Jag har ingen som helst erfarenhet av att importera häst.
Önskar tips på pålitlig hästtransportör och även vad jag bör tänka på. Hästen har pass och jag har förstått att hon behöver veterinärintyg inom 24h innan avresa.

Hej!

Jag har hittat en unghäst i Frankrike som jag är intresserad av. Jag har ingen som helst erfarenhet av att importera häst.
Önskar tips på pålitlig hästtransportör och även vad jag bör tänka på. Hästen har pass och jag har förstått att hon behöver veterinärintyg inom 24h innan avresa.
Traces-vetbesiktningen ska göras inom 48 timmar innan avresa. Ett seriöst och erfaret internationellt transportbolag ser till att alla papper finns på plats i rätt tid och att allt går rätt till. Vet inte om man får tipsa om bolag?

På Jordbruksverkets hemsida kan man kolla upp godkända (svenska) transportörer men är nog många stationerade utomlands som också kör den vägen.

Tänker många svenskar plockar ju hem sina fölston och 1 åringar eller vice versa kör ned fölston, tävlinghästar (travhästar) från och till Frankrike så borde gå många svenska transporter fram och tillbaka.

Hej!

Jag rekommenderar Marcel Jordan alla dagar i veckan. Levererar alltid hästarna i toppskick, du får info och bilder/filmer under resans gång. De fixar med det mesta. Skicka inte hem med ngn av de billiga transportörerna som inte är nogranna, MJ är värda sina pengar. Håll hästen i karantän när den kommer hem så den inte blir sjuk eller smittar ner andra.

Jag rekommenderar Marcel Jordan alla dagar i veckan. Levererar alltid hästarna i toppskick, du får info och bilder/filmer under resans gång. De fixar med det mesta. Skicka inte hem med ngn av de billiga transportörerna som inte är nogranna, MJ är värda sina pengar. Håll hästen i karantän när den kommer hem så den inte blir sjuk eller smittar ner andra.
Håller med till 100%, alltid nöjd med dem även om man får betala en del. Nu senast blev det ett missförstånd med leveransen. De tog på sig missförståndet och löste det på ett utmärkt sätt, och bad dessutom om ursäkt för att de strulade till det för mig. Föredömligt!

Håller helt med. Grannen tog hem en quarter-åring från Frankrike och hon såg nästan bättre ut när hon kom fram än hon gjorde när hon åkte. De skickade bilder och uppdatering hela vägen och det gick att köpa till extra kraftfoder ifall man ville.
När min senaste häst åkte från Portugal till Sverige och det kom en köldknäpp på vägen lånade de ut ett täcke till honom, och de löste det så han kunde ha kvar det ända tills han var hemma hos mig (de anlitade en annan transportör på sista biten pga missförstånd från deras sida). Alltid omtanke om hästen, och jag upplever också att de har en bra ruttplanering så hästarna åker lagom sträckor varje dag. Filmer på t ex lastning och övernattningsboende varje dag, och kartposition är extra skönt att få när man har en häst på rull genom europa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka