Häva kontrakt???hjälp akut

M

Mindala

Jag leasade ett svart varmblod på 4 år i 8 månader som jag betäckte med en frieser hingst och sen fick jag köpa loss stoet för 10000 kr och skriva under att hon aldrig fick säljas utan skulle hävas då och gå tillbaka till säljaren gratis och nu har jag blivit akut sjuk och kan ej ha hästen mera och den skall föla om 8 veckor och jag vill ju ha minst tillbaka betäcknings avgiften har kvitto på det ochs en betalt transport så gärna summan tillbaka men hur gör man om säljaren vägrar ta tillbaka och man ej får sälja??Hästen kan ju inte stå utan till syn då jag inte kan ha den och jag har kontaktat avdokater som skall höra av sig imorgon så finns det någon som kan lagar och så så är jag tacksam

Sv: Häva kontrakt???hjälp akut

Hur har ni avtalat om fölet?
Att säljaren tar tillbaka stoet är inte lika med att dom får fölet. Så det kan mycket väl vara så att fölet är ditt och att dom kan kräva dig på kostnader som de får p g a fölning och föl fram till avvänjningen.

Precis som att du är bunden till avtalet att inte sälja är säljaren bunden till att den tillbaka. Går inte det så får ni omförhandla så att ni slipper ifrån avtalet att säljaren inte behöver ta tillbaka och att du får sälja.

det står inget om fölet i kontraktet bara att stoet ej får säljas vidare om så sker hävs köpet och stoet går gratis tillbaka till säljaren ochs en påstod hon i telefon
att jag skulle betala transporten upp till henne men det kan jag ej och skall försöka få tag i advokat som kan ge mig råd

Vet ju inte alls hur ert avtal såg ut. Men det är brukligt när man lånar ut hästar att den som lånar står för transportkostnader åt bägge hållen. Men man brukar också skriva in i avtalet om stoet får betäckas och i så fall vad som gäller fölet med både kostnader och ägarskap.
Så lite kommer att beror om hon betäckes före eller efter det att du köpt henne. Om det är före så kommer det hänga mycket på vad som står i avtalet om betäckning av stoet. Tror att det kommer att kosta dig en hel del att lösa om inte säljaren bara tillbaka stoet rakt av. Dessutom lär det ta tid om de börjar krångla. Tyvärr....

Betäckningsavgiften är det nog inte så stor chans att de skulle vilja betala. Frågan är ju hur de ställer sig till dräktigheten och omkostnaderna kring den överhuvud taget?

Jag har en lånad häst och det är på min bekostnad att se till transporterna av hästen, både när hon kom och när hon så småningom skall hem.

Kan du diskutera med folket alls eller är det väldigt svårt?

Ni måste ju också ta hänsyn till att stoet är långt gånget och inte får transporteras så länge till om det är långt dit hon skall.

Finns det ingen annan lösning? Någon vän som kan ta hand om hästen åt dig?

Om jag har förstått rätt så är hästen din, men du får inte sälja hästen för då går den gratis tillbaka till förra ägaren, fölet är ditt när det kommer för det finns inget avtalat om föl. Det finns ingen möjlighet för dig att lämna ut hästen på foder till någon? På så sätt har du inte sålt den, den är fortfarande din och den gamla ägaren har ingen rätt till hästen. Antingen då på livstids foder eller om du kan ta tillbaka dem när du mår bättre. Kan inte någon i stallet ta hand om den tills en fodervärd har hittats?

Jag har köpt stoet äger det själv står så på STC och har hennes pass men avtal med fd säljaren att hon ej får säljas vidare då skal hon återgå till säljaren gratis

Se om du kan sälja fölet i magen = köparen står som uppfödare på fölet och ska så för omkostnaderna på sto och föl till den e avvand.

På så vis bryter du inte kontraktet och samtidigt behöver du inte ta hand om hästen tills fölet e avvant iaf.

Är säljaren ens intresserad av att ha fölet? För det var väl du som betäckte stoet? Jag kan ju säga att om jag sålt ett sto så är det inte alls säkert att jag skulle vilja ha tillbaka ett föl också!

Och vad jag vet så får man inte ens transportera ston som är så långt gångna i dräktiheten! Annat än om de blir sjuka givetvis.

Då tycker jag som flera andra att det enklaste för dig är om du lånar ut stoet på foder från och med nu - fram tills fölet är avvant. Då kan de få tillbaka stoet och du kan sälja fölet. Var bor du? Kanske finns det någon bukefalist som har plats? Lycka till hur som helst! :)

Vad har ni skrivit in för konsekvens om du inte säljer tillbaka henne till den förra ägaren? Finns där ingen sådan så är det visserligen kontraktsbrott att sälja vidare, men utan straff så att säga...

Säger annars som de andra, finns det ingen som kan ta henne på foder? Kanske i utbyte mot fölet?

Om jag säljer stoet med föl i magen nu vad händer då??Blir det en stämning och kontraktsbrott?vad händer då i rätten?

Jag skall läggas in nästa helg i flera veckor så kan ej ha henne kvar och säljaren har ingenstans att ha henne men vill ändå ha henne tillbaka för hon skall ej vandra omkring vilket jag förstår så väl men jag kunde ej hjälpa att jag blev sjuk

Jag bor i kalmar och vet ej om någon vill ta henne på foder fram tills fölet är 8 månader enligt stallägaren får man ej sälja föl förrän dom är 8 månader och det blir 2012

HON HAR OCKSÅ SKRIVIT IN I KONTRAKTET ATT STOET EJ FÅR LÄMNAS UT PÅ FODER ELLER LÅNAS UT UTAN MÅSTE VARA KVAR HOS MIG FÖR ALLTID

Nu vet inte jag vilken typ av sjukdom du drabbats av. kommer det vara långvarigt/permanent?

Annars är väl lösningen att lämna bort henne på och helt enkelt utaccordera henne en period?

Du har du inte sålt och inte lämnat på foder. Du betalar helt enkelt någon att ta hand om din häst under din sjukdom.

Vad det sedan skulle kosta har inte ägaren med att göra. Har du tur kan du ju komma överens om att du står får kostanderna för hästen och sedan får personen en liten slant för besväret.

Jag har blivit utbränd och gått in i väggen så psykiskt sjuk så det kan ta år innan jag hittar tillbaka igen till mig själv och orkar ej med något eller någon just nu och sen har jag stora skulder så ännu ett problem ekonmiskt så vet ej vad jag kan göra för jag kan inte ta hem hästen igen för stallägaren vill ej ha oss där pga att jag inte orkar med min häst som hon vill att jag skall.

Jag har Pm:at dig.

Men har jag förstått det hela rätt: Säljaren har ingenstans att ha henne och inte möjlighet att ta hem henne, men kräver att du ska ha henne kvar? Givetvis kan hon inte göra det utan hennes förköpsrätt är ju förbrukad om hon tackar nej till att ta hem henne.

precis och sen om ingen klausul finns där du måste betala vite om du bryter mot den paragrafen är den inte bindande utan du kan låna ut stoet eller sälja utan att förra ägaren egentligen har nåt att säga till om

Den dryg månad före fölning alltså. Bra att veta exakt, för det är ju inte taget ur luften vad som är lämpligt! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 007
Hästmänniskan Jag har ett problem som nu börjar bli stort. Jag fick dålig ekonomi och var tvungen att sälja mitt varmblod som jag köpte 2010. Då...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Sammet
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 944
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej på er alla! Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd... 2
Svar
21
· Visningar
2 265
Senast: mctucker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II