HD/ED röntgen för Sheltie

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag har en 1 år gammal sheltiehona. Min uppfödare vill att jag ska göra en HD/ED röntgen på det. Kostar 2000:-
Jag förstår att hon vill veta, i avelssynpunkt, om hon har en frisk avkomma på sina hundar. Men, på vilket sätt tjänar jag på detta? Förutom att fortsätta ah en bra relation till min uppfödare?

Om det finns problem hos min hund, kan det förebyggas på ngt sätt?
Jag har INGA planer på att ta valpar på henne.
Jag förstår att en "ska" göra det, men jag vill gärna bli mer insatt innan jag pungar ut så mycket pengar.

Missförstå mig rätt, jag vill göra rätt, jag kanske bara är helt ignorant och oinsatt. Så ni som är i branschen kanske har jättebra anledningar, då viker jag mig! Tacksam för input!
 
Du kommer att ha nytta av att veta ifall din hund har friska leder. Självklart i min bok att röntga. Har hon problem med höfter eller armbågar och du får veta det redan nu lär det finnas en del du kan göra för henne, för att få ha din hund frisk i många år. Förutom då att det såklart hjälper uppfödaren och aveln även i stort.
 
Jag tycker att det är en billig försäkring om att mina hund är frisk i sina leder och håller för olika sorters belastning. 2000 kr är mycket, men slår man ut det på 10- 14 år så är det inte mycket i sammanhanget.

Sas det något om röntgen när du köpte henne? Brukar stå/ talas om vad uppfödaren har förväntningar på sina valpköpare.
 
Hej!

Jag har en 1 år gammal sheltiehona. Min uppfödare vill att jag ska göra en HD/ED röntgen på det. Kostar 2000:-
Jag förstår att hon vill veta, i avelssynpunkt, om hon har en frisk avkomma på sina hundar. Men, på vilket sätt tjänar jag på detta? Förutom att fortsätta ah en bra relation till min uppfödare?

Om det finns problem hos min hund, kan det förebyggas på ngt sätt?
Jag har INGA planer på att ta valpar på henne.
Jag förstår att en "ska" göra det, men jag vill gärna bli mer insatt innan jag pungar ut så mycket pengar.

Missförstå mig rätt, jag vill göra rätt, jag kanske bara är helt ignorant och oinsatt. Så ni som är i branschen kanske har jättebra anledningar, då viker jag mig! Tacksam för input!
Du har redan tjänat på det om du har en frisk hund, röntgen och bara avla på friska hundar gör att du kan köpa en hund som inte har problem. Lite som att betala skatt, du kanske inte tjänar på det direkt men den stora gruppen har stor nytta av det.
 
Jag röntgade min hund dels för att hjälpa uppfödaren utvärdera sin avel, men också till stor del för att själv veta hur hundens höfter ser ut. Vid dåliga höfter kan man göra en del träningsmässigt för att stärka muskulaturen. Vid riktigt dåliga höfter kanske man ska undvika t ex agility, drag, cykling om man inte har kunskap om hur man ska göra och kan förebygga och tänka på rätt sätt.

Nu har ju jag golden retriever där höftproblem tyvärr är relativt vanligt så för mig var det en självklar undersökning, som jag visste jag skulle göra redan när hunden köptes. Jag vet inte alls hur vanligt det är hos sheltie och vad som rekommenderas för rasen.
 
Senast ändrad:
Det är en solidarisk handling med kullsyskon, jag vill veta inte bara min egen hunds ledstatus utan även syskonens. Det är en investering i rasen, så jag förhoppningsvis kan hitta en frisk valp i framtiden också. Det är en tjänst till uppfödaren, som jag ju är tacksam till och som jag vill hjälpa.

Resultaten ger mig absolut en chans att ingripa med träning i tid, om det skulle visa sig behövas, sett till det individuella planet.

Ledstatus har komplicerad nedärvning, det är mycket viktigare med hela släktens resultat än med individens. Dvs det räcker inte att röntga bara avelsdjuren, man behöver veta tex kullsyskonens leder för att kunna säga om chansen är god till friska leder på valparna.

Jag har ingen koll på shelties och leder, men om uppfödaren ville ha det kollat skulle jag göra det utan att tveka - men så har jag själv en ras där det är fullständigt självklart att röntga höfter och armbågar (även om långt ifrån alla ändå gör det :meh: ) och då är det ju lättare att se det som självklart.
 
Hej!

Jag har en 1 år gammal sheltiehona. Min uppfödare vill att jag ska göra en HD/ED röntgen på det. Kostar 2000:-
Jag förstår att hon vill veta, i avelssynpunkt, om hon har en frisk avkomma på sina hundar. Men, på vilket sätt tjänar jag på detta? Förutom att fortsätta ah en bra relation till min uppfödare?

Om det finns problem hos min hund, kan det förebyggas på ngt sätt?
Jag har INGA planer på att ta valpar på henne.
Jag förstår att en "ska" göra det, men jag vill gärna bli mer insatt innan jag pungar ut så mycket pengar.

Missförstå mig rätt, jag vill göra rätt, jag kanske bara är helt ignorant och oinsatt. Så ni som är i branschen kanske har jättebra anledningar, då viker jag mig! Tacksam för input!

I min ras är det så gott som en självklarhet, och för min del är det så skönt att veta att hon har bra höfter och armbågar. Vi vill syssla med olika hundsporter, mer eller mindre krävande, och det hade inte känts bra om jag inte vetat hur hennes leder ser ut.
 
Jag röntgar mina för deras och min skull. För att jag vill veta hur det ser ut så jag kan förebygga, vilket förhoppningsvis ger både mig och dem ett bättre liv. Hade jag haft en renrasig hund hade jag också gjort det för rasen, nu har jag dock blandraser så det är helt och hållet själviskt att röntga.
 
Med att röntga din hund så gör du din ras en stor tjänst med att bidraga till statistiken. Oerhört viktigt för att raser ska hålla en hög kvalité. Om alla bidrager så tjänar man på det inför framtida valpköp.

Rent kortsiktigt så får du veta om din hund har deffekter som kan påverka den längre fram och som du isf kan förebygga med rätt kost och träning.
 
Jag har inte heller några egna avelsplaner på min tik, mest för att jag inte har tid/kunskap/möjlighet att föda upp valpar. Men rasen är liten och jag tycker att det är viktigt att utvärdera vad en får fram. Jag hade önskat att alla gjorde BPH samt de vanliga hälsoundersökningarna men så kommer det aldrig vara, dock vore det ju önskvärt om en majoritet ville bidra till det.

Dessutom m en vill träna och kanske tävla med sin hund, är det bra att veta vad en har för fysiska förutsättningar. 2000kr är betydligt mindre än vad det skulle kosta att gå till veterinären med en skadad hund om det då hade kunnat undvikas...
 
Jag har två Shelties och har röntgat båda, både HD och ED. Dels för att jag vill veta själv innan jag belastar dom för att kunna träna och muskla rätt i tid som många har sagt redan och sen för avelsarbetet.

När jag skulle köpa min andra var ett av mina krav på uppfödare att att dom röntgade sina hundar och gjorde BPH eller MH, inte helt lätt att hitta uppfödare som fyller båda kraven i rasen men är så glad att jag gjorde det för vilken fantastisk hund jag fick. :love:
 
Du har redan tjänat på det om du har en frisk hund, röntgen och bara avla på friska hundar gör att du kan köpa en hund som inte har problem. Lite som att betala skatt, du kanske inte tjänar på det direkt men den stora gruppen har stor nytta av det.

Mycket bättre än att betala skatt faktiskt - då det är frivilligt och du vet att du får nytta av att göra en röntgen! :)

Självklart i min bok att röntga, precis som att jag tycker det är självklart att köra MH/BPH.
 
Jag har en kastrerad goldenhane, som ju självklart inte ska gå i avel (kastrerades dock innan röntgen). Men precis som alla andra ser jag det dels som att jag gör det för hela rasens skull men också för min egen skull. :)

Sen fanns även misstankar om halvtråkiga resultat vilket också visade sig stämma och tack vare det har jag kunnat förebygga jättemycket, varit ännu mer uppmärksam på tecken att det går åt fel håll samt kunnat behandla i ett tidigare skede. Det har varit värt otroligt mycket för både mig och hunden för hade jag inte vetat om problemen är det rätt stor sannolikhet att hans vård/smärtlindring vid behov hade kommit senare och att han därför hade kunnat gå runt med smärtor i onödan så att säga. Är jätteglad verkligen över att få det på papper så tidigt i livet och kunna ge hund bästa möjliga förutsättningar för ett aktivt och smärtfritt liv :)
 
Hade den diskussionen men farsan som undrade varför han som inte kommer avla ska lägga ut som pengarna ihop med att det har aldrig behövts för, lägg även till att få gör det i raser han har.

Svaret från mig blev att det är inte för hans eller uppfödarens skull utan för rasen, att bara avla på friska hundar hjälper inte då problemen kommer oftast i högre ålder än fösta kullen.
 
Röntgen är för rasens skull, uppfödarens skull, framtida valpköpares skull. Om du själv tycker att det är viktigt att köpa en valp som har de bästa förutsättningar för att växa upp till en frisk vuxen hund, så köper du förmodligen valpen från en uppfödare som undersöker sina avelsdjur. Kanske väljer du medvetet just en uppfödare som har bra resultat gällande ledröntgen inom sin uppfödning. Du gör ditt val efter att tidigare valpköpare har valt att röntga sina hundar och de resultat som då blivit. Om uppfödaren önskar att du ska röntga, så är det inte bara uppfödarens önskan du förväntas uppfylla, utan du hjälper faktiskt framtida valpköpare att få tag i valp med så bra förutsättningar som möjligt för att växa upp till en frisk hund som möjligt.
Jag är själv en uppfödare som vill att mina valpköpare ska röntga höfter och armbågar. Jag kräver att de ska lova att göra detta innan jag lovar någon att få köpa en valp. Jag informerar också om att om de tycker att det är orimligt att behöva lova att göra detta, så är det bättre att de köper sin valp från en uppfödare som inte har detta krav. Jag har fått 100% av mina valpköpare att röntga sina hundar.
 
Grattis till att du köpt valp av en uppfödare som utvärderar sin avel hälsomässigt. Du hjälper uppfödaren, rasen och dig själv genom att röntga.

För mig är det en ickefråga. Jag vill veta att mina hundar har friska leder. Jag vill kunna köpa en valp i framtiden med väl utvärderade linjer. Båda mina är röntgade inom 2 veckor från att se fyllt 1 år med bästa möjliga resultat. Jag passade även på att röntga ryggen på nr 2 för att kolla om han hade några medfödda abnormaliteter vilket förekommer i rasen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Står inför att röntga schäfer nu i vår. Tidigare hundar har jag röntgat på närmaste klink alt fodertiken där uppfödaren ville. Nu är det...
2
Svar
31
· Visningar
6 374
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 557
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Tankarna om en andra hund har börjat gro i bakhuvudet, även om det ligger långt fram i tiden. I dagsläget har jag en staffetik på 11...
2
Svar
23
· Visningar
3 505
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp