Bukefalos 28 år!

Hd från C till A hur är det möjligt?

Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Okej... Annars brukar det vara så ruggit mycket fett i det. Synd.. Annars hade tjejerna fått äta Nordic eftersom att min äldre hund slutade att morgonspy när hon åt det...
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Du kan inte leta fram ett färskfoder med låg fetthalt i då och prova med? Det är ju värt ett försök om man får bort kräkningar..
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Finns det? *hi hi*Jo jag vet att de har nån "lightvariant". Men jag lyckades aldrig lista ut hur mycket det var i det. Men just nu har jag fågel i hela frysen ;)
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Har bara en liten fundering!
Vi hd- röntgade våran lilla puppy när van var 10?månader (kommer ej ihåg när eftersom morsan sköter allt sånt, men de var iaf vid rätt tid) Då fick han D på sin ena höft, och ingetning på sin andra? Vet. hade sedan skrivit "mycket slapp högerled" . Betyder detta att det kanske egentligen inte var något fel och att han skulle bli friröntgad om man gjorde om det nu när han är 2 år?
Kan ju tilllägga att vi till stor del kastrerade honom eftersom vi inte skulle kunna avla med honom pga av höften, liiiiiite irriterande att inte någon talade om detta för oss INNAN vi kastrerade honom om han nu skulle kunna bli friröntgad! :mad: :confused:

MVH
Angelica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

En D-höft beror inte enbart på slapp led. D innebär att det finns måttlig dysplasi och sådan deformation av leden kan inte enbart orsakas av slappa leder. Anteckningen kan ha varit extrainformation om att leden var just slapp.

Finns heller ingen anledning att försöka då en C- eller D-hund friröntgad. Om hunden måste tränas och manipuleras för att få en godkänd höft så är det inte en frisk och sund hund. Den friska hunden har godkänd höft utan en massa krångel.
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Okej...Tack för svaret! Hade ju som sagt ingen tanke på att avla på honom när vi insåg att han hade D men var bara intressant att veta om det skulle gå att få honom friröngad, och detta inte endast till avel utan vill ju att vovven ska må bra också!
Du får Jättegärna PM:a lite träningar eller andra tips på hur han ska fortsätta att inte lida av sitt fel, om du har några på lager! :)
/Angelica
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Priiman har högre värden på protein och fett än Klass...men jag vet att de ligger på ca 2 kg tills de har vuxit klart helt-så det är alldeles rätt, att det går åt mer mängd per dag.

Så vart ifrån de har fått idén att det skulle ta mindre plats i magen-ja det vet i sjutton?

Nu har jag ju bara sett Klass på bild och den ser lite mera lös ut medan Priiman är mera som finmalt kompakt mos...vilket jag personligen tycker borde vara som att svälja en degklump för magen varje gång.Klass har bättre struktur på färskfodret.

Många hundar mår bra av färskfoder, men just betydelse av foder när det gäller magomvridning eller tonsilit?
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Nej naturligtvis skall man alltid vara försiktig med valpar och följa samma foder vid byte av hem under en tid....så att inte tarmfloran störs alltför mkt av både stress och foderbyte.

Jag har precis som du gett samma foder som uppfödaren ett par månader,övergång har skett försiktigt och successivt.
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Sedan borde antalet röntgade hundar öka så att man har ett bättre underlag att stå på när man avlar. Kanske skulle det vara obligatoriskt att ha en HD:ad och/eller AD:ad hund för att man skall få tävla efter 2 års ålder för de raser där det krävs för avel - oavsett gren?

Ja varför inte...som det är idag är ju underlaget alldeles för tunt.Alla idéer är ju bra. ;)

Men jag hade nog gärna sett att det kunde ingå som obligatoriskt i ett köpeavtal när man köper en hund av en sådan ras :smirk: ...dvs att man förbinder sej att röntga den vid rekommenderad ålder.

Tänk vad det skulle hjälpa alla uppfödare att se över sitt avelsmaterial! :)

Det borde väl ändå kunna komma till godo för den "vanlige" hundägaren....jag menar får man reda på att där kan bli framtida besvär i tid, så kan ju onödigt lidande kanske undvikas genom att se tilll att hunden ej överviktig i onödan för att ta ett exempel. ;)
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Tyvärr funkar det inte att ställa krav i köpeavtalet. När hunden är betald tillhör den sin nya ägare och de har full frihet att göra som de vill oavsett vad som står i köpeavtalet.

Som det är nu hoppas man varje gång att valpköparen skall HD:a, men annat än att framhålla fördelarna kan man inte göra. Jag har funderat på att ta ut ett något högre valppris för att sedan återbetala en del till de som HD:ar inom en viss period. Det är möjligt att jag kommer att ta till det i framtiden, men frivilligt är bäst. Det skulle för min del iallafall vara bättre om hela rasen fick ett bättre statistiskt underlag, eftersom jag då har bättre på fötterna när jag väljer hane också. För att uppnå det vore obligatorisk HD-röntgen för alla tävlande hundar bra.

Mvh
Duvan
 
Senast ändrad:
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Skulle just skriva det :angel: Betala igen 1000:- när hunden är röntgad. Skulle jag mot all förmodan ta någon valpkull så skulle jag göra så.
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Det var min personliga gissning att det skulle ta mindre plats eftersom att mina hundar äter kanske... 700 gr per dag av det och det var inte mycket.. Kanske 3+3 dl. Å det är betydligt mindre än svällt torrfoder...
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Duvan skrev:
Kanske skulle det vara obligatoriskt att ha en HD:ad och/eller AD:ad hund för att man skall få tävla efter 2 års ålder för de raser där det krävs för avel - oavsett gren? :idea:

Mvh
Duvan

Varför i hela friden då?
Oavsett om bruksproven och övriga prov ska vara tävling eller avelsutvärdering så är det självklart att även belastade djur ska kunna tävla. Handlar det om avelsutvärdering så är det viktigt att alla individer kan ses och är det ren tävling så är det skit samma om djuret är fritt eller inte.
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Jag har funderat på att ta ut ett något högre valppris för att sedan återbetala en del till de som HD:ar inom en viss period

Låter inte som en dum idé...

Vad kostar hd-röntgen idag?
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Vad är det för ras du har?(bara så jag kan jämföra)
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Det är från 12 månaders ålder man röntgar, förutom på en del storväxta raser där det är 18 månader som gäller.
HD-röntgen kostar (där jag jobbar) 1365 kronor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Bara obl. röntgen! Precis som MH oavsett om man genomfört det eller ej...
 
Sv: Hd från C till A hur är det möjligt?

Inget krav på att hunden inte fick tävla om den inte hade fria höfter/armbågar, bara ett sätt att få bättre statistiskt underlag. Jag ser ingen vits med att utestänga några hundar från aktiviteter, tvärtom håller ju en hund bättre ju mer vältränad den är. Kanske skulle vissa hundar klara sig besvärslösa mycket längre eftersom de inte annars fått den träning som passade just dem. I vilket fall som helst är ett aktivt kort liv bättre än ett inaktivt långt dito.

Möjligen kunde man tänka sig att en HD/AD belastad hund inte skall kunna få CK på utställning eftersom det ju skall vara en avelsutvärdering. Men för mig är det egalt, jag tycker bara att den stickprovskontroll som "min" ras har idag inte gör mycket till eller ifrån för att jag skall kunna välja avelsdjur med sådan säkerhet som jag skulle vilja. Jag misstänker att samma problem även finns hos andra raser.

Mvh
Duvan
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 194
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Senast: ch791022
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 445
F
Hundhälsa Hej! Nu har min högt älskade Rottweiler fått sin "röntgendom". Vi fick tillbaka det igår och det står: HD grad C ED 0...
Svar
6
· Visningar
1 819
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp