HDMI - varför i hela helvete funkar det inte?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 12 156
R

Raderad medlem 6459

Det borde vara så enkelt: Jag har HDMI på datorn och på TV:n. Jag har en sladd. Jag kopplar in sladden och väljer HDMI i menyn på TV:n. Jag väljer "LG-TV" på datorn. Men skiten får ingen jävla signal!?! Vad kan vara fel? Snart slänger jag ut datorn genom fönstret!

Har testat på två olika TV-apparater.

Sv: HDMI - varför i hela helvete funkar det inte?

Du hittar alltså tvn från datorn men tvn hittar inte datorn? Hur ser det ut när du har datorkanalen på tvn? Står det något eller är det bara blåskärm?

Yes, så är det! När jag inte har HDMI-sladden i utan nån annan sladd (vad nu den kan heta) så kan jag använda TV:n som projektor och då hittar bägge varandra. (jag vill ju dock få med ljudet också och därför vill jag ha HDMI-sladden och inte den andra). Med den här sladden hittar alltså bara datorn TV:n men inte TV:n datorn.

Hur menar du med datorkanalen på TV:n? Det står först "ansluter" och sen står det "ingen signal", om det var så du menade.

Prova att ändra upplösingen vid bildskärmsinställningarna. Brukar vara pedagogiska bilder som visar bildskärm 1 vs bildskärm 2. Kolla även att uppdateringsfrekvensen är rätt för din tv. Kan även vara värt att prova med både klonad skärm och utökat skrivbord, ibland fungerar bara det ena av någon outgrundlig anledning. Är någon av de inställningarna fel så kan det bli problem.

Ah okej, tack. Det där var lite grekiska för mig men mitt ex kanske ska komma förbi i veckan och kika så jag hoppas att han kan få ordning på det då. Ska visa ditt inlägg för honom så kanske han får hjälp av det :)

Jag HATAR sånt här. När de säljer skiten får dem det att låta som att det är sååå enkelt att få grejerna att funka men varenda jäkla gång så fattar jag ingenting och det funkar inte. Jag blir galen!

Tusen tack för din hjälp!

Klicka på kontrollpanelen->utseende och anpassning-> bildskärmsinställningar (kan variera lite beroende på ens egna inställningar men brukar vara ungefär så).
Hittar datorn tvn dvs en bildskärm till så brukar det finnas bilder på två bildskärmar. Där får man kolla så att det är ikryssat att båda skärmarna ska användas och bland alternativen finns upplösning och annat man kan ändra.

Jamen så långt är jag med, det är där jag väljer LG-TV som alternativ.

Det där med uppdateringsfrekvens - hur kollar jag det?

Brukar ligga på avancerade inställningar. Har man tur står det på tvn vad den har annars så brukar det gå att hitta på google om man vet modellnamnet. Tycker dock oftare att problemet brukar vara upplösningen så man kan prova olika där först.

Okej, då får exet kika på det sen. Tack!

Ändra upplösning vågar du nog göra själv ;). Är bara att prova olika för det kommer upp en ruta som frågar "vill du använda de här inställningarna" Bara att klicka "nej" om det inte blir bra.

Vågar och vågar, är väl mer en fråga om att orka leta rätt på inställningarna. Jag hittar ingenting på min TV, vet inte ens vilken modell det är.

Hehe, ändra skärmupplösningen menade jag. Är det bra för tvn så syns det en bild, är det dåligt syns inget/det ser konstigt ut. Bara att prova sig fram.

Alltså, jag förstår ärligt talat inte vad du menar i dina inlägg. You've lost me completely. Du behöver inte förklara heller, jag skiter i att försöka fixa själv och lämnar över till mitt ex. Tack ändå.

Har din TV flera HDMI-slots? Både in och ut kanske? Testa ändra isf.

Det är i datorn du ska ändra skärmupplösningen, inte i teven. Ibland har datorn en så annorlunda skärmupplösning jämfört med teven så att teven inte kan visa den bild som datorn skickar. Det är det Angel försöker guida dig till hur du gör. Det kan också vara värt att kolla att sladden faktiskt sitter i rätt ingång i teven och att den är inställd på rätt source (jag har en sån knapp på min fjärrkontroll, märkt "Source" så att jag kan bläddra mellan olika ingångar)

Det är i datorn du ska ändra skärmupplösningen, inte i teven.
OK, tack.

. Det kan också vara värt att kolla att sladden faktiskt sitter i rätt ingång i teven och att den är inställd på rätt source (jag har en sån knapp på min fjärrkontroll, märkt "Source" så att jag kan bläddra mellan olika ingångar)
Sladden sitter i rätt ingång och jag har valt rätt source på TV:n.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 776
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Har en LG-tv som har några år på nacken samt en Macbook pro som är runt 5 år gammal. Tidigare kopplade jag ofta ihop dem så det som...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Wysiwyg
·
Äldre Sånna saker har jag. Saker som jag lika gärna hade kunnat ge fan i att köpa ibland. Min senaste investering var en ryggsäck. Jag tycker... 2
Svar
29
· Visningar
4 374
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 206
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24