Healing i alla dess former

Och bland den värsta sorten hittar man de som faktiskt stenhårt tror på sin healing och att det faktiskt kan lindra eller bota allvarliga sjukdomar som egentligen kräver läkarvård. Det är tyvärr inte så ovanligt att healers säger att mediciner inte längre kommer behövas eller att läkarna har fel.
Jag tror inte att de medvetet luras, jag tror inte att de är elaka människor som vill sko sig på andraspråk. Men precis som religiösa botare som kan fördriva allt ont och dess kusiner genom handpåläggning lever de I en värld där deras tro är rätt och sann.
Jag står precis lika frågande inför energier och handpåläggning som magiska kristaller och detoxification.


(ja, det finns den typen av nästintill fanatiska människor i många områden. Men ett dåligt beteende ursäktar inte ett annat, och dåligt omdöme är dåligt oavsett)

Och de som skriver på bloggar etc, att den cancersjuka bloggaren får skylla sig själv som inte blir frisk eftersom hen inte vill testa healing och homeopati :crazy:.
 
Nej, men kunden blir ju lurad. Om kunden köper ett piller som ska bota sjukdom x men får ett sockerpiller spelar det ingen roll om säljaren tror att pillret är verksamt, kunden har ändå blivit lurad.

Fast säljaren lurar inte kunden eftersom hen tror på det själv. Bolaget som gör pillret vet nog dock vad det innehåller och lurar då säljaren.
 
Fast säljaren lurar inte kunden eftersom hen tror på det själv. Bolaget som gör pillret vet nog dock vad det innehåller och lurar då säljaren.

Jag har bara hävdat att kunden blir lurad. Sen var exemplet med piller lite dåligt eftersom healing inte handlar om en produkt. En healer kan ju själv läsa på om det den erbjuder och har ett eget ansvar för att ha kunskap om det den erbjuder. För att konstatera att healing inte botar ett skit krävs inga avancerade googlekunskaper.
 
Jag har bara hävdat att kunden blir lurad. Sen var exemplet med piller lite dåligt eftersom healing inte handlar om en produkt. En healer kan ju själv läsa på om det den erbjuder och har ett eget ansvar för att ha kunskap om det den erbjuder. För att konstatera att healing inte botar ett skit krävs inga avancerade googlekunskaper.

Fast en healer som tror att det hjälper kan inte lura kunden.
 
Fast en healer som tror att det hjälper kan inte lura kunden.

Men kunden blir ju oavsett lurad.

Sen tror jag man inte får påstå att man kan bota saker som man bevisligen inte kan. Den som säljer en tjänst måste ju ha något ansvar, att hen trodde hen kunde bota cancer duger liksom inte.
 
Men kunden blir ju oavsett lurad.

Sen tror jag man inte får påstå att man kan bota saker som man bevisligen inte kan. Den som säljer en tjänst måste ju ha något ansvar, att hen trodde hen kunde bota cancer duger liksom inte.

Du behöver inte argumentera emot något jag inte ens skrivit. Jag tror noll och inget på sånt där men hävdar fortfarande att man inte kan lura någon om man själv tror på det. Lurar man någon så gör man det medvetet.
 
Du behöver inte argumentera emot något jag inte ens skrivit. Jag tror noll och inget på sånt där men hävdar fortfarande att man inte kan lura någon om man själv tror på det. Lurar man någon så gör man det medvetet.

Fast det var du som började argumentera mot något jag inte påstått. Jag har hävdat att kunden blir lurad, oavsett om det var säljarens avsikt eller ej.

Men när du fortsatte att argumentera drog jag det längre, och jag har för mig att dessa alternativare inte ens får påstå att de kan bota cancer. Rimligtvis har säljaren ett visst ansvar för vad hen säger sig kunna göra.
 
Fast det var du som började argumentera mot något jag inte påstått. Jag har hävdat att kunden blir lurad, oavsett om det var säljarens avsikt eller ej.

Men när du fortsatte att argumentera drog jag det längre, och jag har för mig att dessa alternativare inte ens får påstå att de kan bota cancer. Rimligtvis har säljaren ett visst ansvar för vad hen säger sig kunna göra.

Jag hävdar att kunden inte kan bli lurad av säljaren om säljaren själv tror på healing.

Cancertråden mm är något du själv kommit på och ältar fram och tillbaka mm

Jag tror inte på sånt ändå så jag förstår inte varför jag ens ska svara på frågorna du ställer om cancer mm
 
Om du själv inte vet varför du skriver det du skriver eller vad du menar med dina inlägg, så verkar det optimistiskt att någon annan skulle komma på det. Skulle jag säga.

Men svaret på frågan varför man skriver inlägg om att man skickat pm är alltså att det vet inte ens de som skriver dem, inläggen är ett resultat av att man helt plötsligt känner för det av för en själv okänd anledning, och börjar posta inlägg man inte själv förstår poängen med. Det låter nästan lite obehagligt, man får kanske vara tacksam att det inte står värre saker i såna helt impulsstyrda inlägg, som man inte själv förstår meningen med eller kan förklara, än att man skickat pm. O_o
Ge dig nu va?
Jag behöver liksom inte förklara eller försvara mig ett enda dugg mot dig.
Och jag tänker inte göra det heller.
Varför skulle jag?

Du kanske kan förklara varför du envisas och tjatar däremot?
Och gör en sån grej av det samt faktiskt är både otrevlig och oförskämd.
Vad är det med det hela som gör att du inte kan släppa det och gå vidare i livet? :confused:
Obehaglig kan du vara själv i så fall som hänger upp dig på sånt som inte ens angår dig.
 
Senast ändrad:
Healing i all dess former är fullkomligt mumbo jumbo. Placebo-effekt så det skriker om det.
Har (tyvärr) sett det på nära håll vid några tillfällen, då en släkting till mig är väldigt framstående i denna bransch. Av någon "märklig anledning" har dock nyss nämndas släkt tagit avstånd från allt vad healing heter....:grin:
 
Ge dig nu va?
Jag behöver liksom inte förklara eller försvara mig ett enda dugg mot dig.
Och jag tänker inte göra det heller.
Varför skulle jag?

Du kanske kan förklara varför du envisas och tjatar däremot?
Och gör en sån grej av det samt faktiskt är både otrevlig och oförskämd.
Vad är det med det hela som gör att du inte kan släppa det och gå vidare i livet? :confused:
Obehaglig kan du vara själv i så fall som hänger upp dig på sånt som inte ens angår dig.

Men jösses. :crazy:
 
Du behöver inte argumentera emot något jag inte ens skrivit. Jag tror noll och inget på sånt där men hävdar fortfarande att man inte kan lura någon om man själv tror på det. Lurar man någon så gör man det medvetet.

det här är faktiskt jätteintressant. det är väl klart att man kan lura någon även fast man "inte är medveten" om det? vanligtvis när jag slänger ur mig saker som jag inte är helt hundra på eller vet är kontroversiella eller extrema brukar jag förbehålla mig rätten att jag kan ha fel. och har jag förklarat något som fullkomlig sanning för någon som sen återkommer till mig med "när jag kollade på kvittot kostade ju mjölken inte alls sju spänn på hemköp som du sa" brukar det åtminstone få mig att känna lite skuld och känslan av att jag lurat denne.
näe, att kvacksalvare inte besitter någon ödmjukhet alls tycker jag är ett tydligt tecken på att vad de nu förordar skiljer från alla andra typer av påståenden.
 
Fast en healer som tror att det hjälper kan inte lura kunden.

OK.

Den som själv tror på idén lurar inte kunden medvetet.

Kunden som köper en verkningslös tjänst eller produkt blir lurad i bemärkelsen "betalar för något som inte ger effekt".
Säljaren av tjänst eller vara bör (i mina ögon men uppenbarligen inte i lagens mening) försäkra sig om att det den säljer faktiskt är "up to standard".
När det gäller "alternativmedicin" är vi i Sverige egentligen rätt överens om att det är tro och förhoppningar man köper och därmed är det tillåtet.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 748
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 846
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 372
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp