Sv: Hector

Aha, jag tolkade det som att du inte trodde på Hector överhuvudtaget som avelshingst vare sig som producent av toppsport eller hobbyhästar.
 
Sv: Hector

Aha, jag tolkade det som att du inte trodde på Hector överhuvudtaget som avelshingst vare sig som producent av toppsport eller hobbyhästar.

Läs lite mellan raderna så kan man kanske gissa att det finns anledning att ana att han kanske inte kommer lämna okomplicerade hobbyhästar heller även om Fiorano inte vill skriva det rakt ut. Tittar man på vem som är morfar så kan det kanske ge en hint om att det kan finnas ett inte allt för lätt humör från den sidan det är ju inte precis okänt att hans morfar gav många väldigt skarpa individer som nog inte var så lämpliga hobbyhästar. Hon har ju skrivit flera gånger att det finns fler anledningar att hon inte tror på honom som avelshingst och eftersom hon känner ryttaren så kan man ju ana vad det handlar om.....
 
Sv: Hector

Jag har inte fått det intrycket av varken Hector eller hans ena avkomma att de skulle vara svårare i skallen. Snarare tvärt om. Men det var kanske annorlunda med H i "yngre dagar".
 
Sv: Hector

Så är det väl på en hel del hästar rent stammässigt och många gånger stämmer det inte alls.
På gångartssidan finns det en hel drös med sådana hingstar.
 
Sv: Hector

Tusen tack för info! Hemskt tråkigt att ägarna inte gått ut med detta och berättat vad som hänt med honom. Att han skulle kastreras var iofs rätt väntat.

Fast det är ju ingen hemlighet heller. Jag visste det (läst på nätet i nått sammanhang) fast jag inte letat. Idag har det slagits upp på bl a Ridsport (trots att det inte är en nyhet) och dessutom får de det att låta som det är något ovanligt...Brisbane och Tsarevitj kastrerades också tidigt, för att istället koncentera sig på en tävlingskarriär. Det kommer att bli allt vanligare. Några få hingstar får så många ston att det lönar sig att ha dem på station.
 
Sv: Hector

Jag har inte fått det intrycket av varken Hector eller hans ena avkomma att de skulle vara svårare i skallen. Snarare tvärt om. Men det var kanske annorlunda med H i "yngre dagar".

Fast hade han varit besvärlig hade ryttaren=ägaren kastrerat honom. Istället har hon behållit honom och dessutom velat ha fler likadana.

Jag såg H på kvalitetsbedömningen. Mäktig, hingstutstrålning och stor gång (jättefin galopp). Sedan var han med på Riks också, tror det var Ulf Lind som red då också. Längesedan nu...
 
Sv: Hector

hector%201.jpg

Funnen på nätet
 
Sv: Hector

kl

I dagens ridsport står det att Damino varken funkar som hingst eller tävlingshäst.
Trist för ägarna, hoppas de får honom att funka som tävlingshäst.
 
Sv: Hector

Hela historien verkar märklig, varför behålla honom i träning på samma ställe när det fortfarande efter ett år inte fungerar? Hade kastrationen hjälpt så skulle väl träningen börjat fungera vid det här laget?

Blir det ändå inget av honom (konstigt, med tanke på testryttaromdömena vid bruksprovet), så måste det ju finnas billigare ställen att stalla upp honom än ett tillridningsstall i Tyskland. En valack som inte funkar på tävling har ju tyvärr begränsat värde.
 
Sv: Hector

Troligen försökte man träna honom i våras, det funkade inte så då skar man honom i somras. Igång igen i höstas och innan hormonerna släppt så blev han inte tävlingsfärdig.

nåt sånt tippar jag på. Tyskland är nog ur säljsynpunkt, finns inte de köparna i sverige.
 
Sv: Hector

Ja, så kan det ju vara, att han inte gick att träna alls som hingst, och därför ligger efter sin ålder även nu som valack. Vid det här laget borde väl verkligen hormonerna ha släppt, men det kanske finns massor av träning att ta igen innan han är redo att tävla. Och innan han visat att han går att tävla är han väl gissningsvis inte så attraktiv som saluhäst heller.
 
Sv: Hector

Har de skaffat sig olater när de är besvärliga som hingstar så är det ju inget som försvinner av sig själv för att hormonnivån sjunker utan det krävs ju mkt jobb innan sånt är borta OM man lyckas helt. Olater sätter sig ju tyvärr snabbt men tar väldigt mkt längre tid att få bort igen. Sen blir de ju inte snälla mähä bara för att de blir valacker är de skarpa i sig själv så försvinner ju inte det av en kastrering man slipper bara hormonpåslag dessutom ovanpå det humöret. Med tanke på morfars nedärvning vad gäller temperament så är det ju inte osannolikt att det finns mkt humör i honom även utan hormoner och då är det inte gjort i en handvändning att få bort dumheterna han börjat med som hingst.
 
Sv: Hector

Fast hade han varit besvärlig hade ryttaren=ägaren kastrerat honom. Istället har hon behållit honom och dessutom velat ha fler likadana.

Känner att jag vill tillägga att JF är one tough cookie och fixar det mesta. En otroligt stark ryttare! Vill även tillägga att jag inte sett några dumheter hos Hector.

*kl*

Vad det gäller Damino tycker jag ändå att hela historian är lite märklig. Han måste verkligen ha varit precis fruktansvärt skithemsk eftersom han inte fungerat hos varken Helgstrand eller nu i Tyskland. Håller helt med Gylle om att en kastrering är något man gör för att på sikt få en vettigare tävlingsindivid. Alla de dumheter och den hårdhet som testosteronet ger sitter dock i rätt länge. I synnerhet hos en nu sjuårig häst som bara varit valack i ett drygt halvår.

Amiral var som sagts en hård j-el-men han fungerade med två olika ryttare detta till trots-att Damino då är ÄNNU värre trots hans mkt fina ridbarhetspoäng ÄR märkligt tycker ja.
 
Sv: Hector

ja, visst är det märkligt. Men det är ju dock så att många som gör uttalanden om det ena o det andra kanske lämnar ute viss information. Både när det gäller hästar o annat. Han har kanske inte hållit, eller så är han verkligen tuff.. Men Helgstrand lever mkt på att ta fram hingstar så man tycker ju att han borde ha sett det mesta!
 
Sv: Hector

Har de skaffat sig olater när de är besvärliga som hingstar så är det ju inget som försvinner av sig själv för att hormonnivån sjunker utan det krävs ju mkt jobb innan sånt är borta OM man lyckas helt. Olater sätter sig ju tyvärr snabbt men tar väldigt mkt längre tid att få bort igen. Sen blir de ju inte snälla mähä bara för att de blir valacker är de skarpa i sig själv så försvinner ju inte det av en kastrering man slipper bara hormonpåslag dessutom ovanpå det humöret. Med tanke på morfars nedärvning vad gäller temperament så är det ju inte osannolikt att det finns mkt humör i honom även utan hormoner och då är det inte gjort i en handvändning att få bort dumheterna han börjat med som hingst.
Jag är verkligen inget stort fan av Hertigen, snarare tvärtom, men jag tycker nog att du överdriver en hel del om hans temperament. Jag vet att han gjort sig känd för att vara vass, men du får det att låta extremt. Det är ändå inte värre än att det funnits ett flertal ridskolehästar på min barndoms ridskola med Hertigen som far... (och merparten med öländska mödernen - här i trakten är det en "sanning" bland hästutbildare - av det lite äldre gardet åtminstone - att ölandshästar inte alltid är enkla att tas med...

Sen håller jag inte heller riktig med dig om temperament efter kastrering, för det kan variera väldigt. Jag har träffat några riktigt skarpa grabbar som efter kastrering (i vuxen ålder) blivit riktiga mähän... Och jag har nog inte mött någon som fortsatt vara stökig efter kastrering, oavsett ålder.
 
Sv: Hector

Ja, Amiral är morfar till Damino SD.

Amirals temp.förvärvning ska inte heller överdrivas. Amiral har lämnat många fina ungdomshästar. Sedan kommer Damino fö ur ett "snällt" möderne.

Daminos far Don Romantic tävlades inte i de allra högsta klasserna. Jag har läst någonstans att han hade svårt att böja halsen åt ena hållet och att de hade gjort flera utredningar men sedan givit upp tävlingskarriärren.
Den erfarenhet (liten) av Don Schufro, är att de kan vara spända och skättiga.
Kombinationen skarp och svättig (tittig) borde inte bli bra.
 
Sv: Hector

Naturligtvis lämnar inte en hingst bara avkommor som är som de själva det finns ju ett möderne inblandat också men inget kan ju ha undgått att det finns väldigt många amiral avkommor som är väldigt skarpa de som det blir problem med blir det ofta rejäla problem med för de viker inte ner sig i första taget.

Vad gäller DR så sök runt lite på danska forum så finns mkt intressant att läsa om honom och hans nedärvning vad gäller defekter.
 

Liknande trådar

Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 078
Senast: Sporthorse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 296
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp