Sv: Hector

Som sagt du skriver om fel hingst. För övrigt har jag träffat på mer än en som fortsatt att vara lika svår efter kastrering, du måste ju skilja på stökig och stökig vad som beror på hormoner och vad som inte gör det. Vist slutar de springa och gapa efter tjejer och vara stökiga på det viset, men tex om de fått ovanan att resa sig på bakbenen och inte vilja lämna de andra för att gå in på tävlingsbanan för att inte tappa kollen så är en sådan sak inget som försvinner av sig själv om det hunnit bli befäst du har bara ett snäpp mindre vilja att bråka emot när du skall ta det ur dem.
 
Sv: Hector

Jag måste bara hålla med Fiorano här. Kommer ihåg när jag såg honom första gången i Falkenberg tror jag för många år sedan nu. Han såg ut som en Ardenner och han flåsade och fick knappt luft när han försökte ta sig igenom ett helt gp program.. Sista delen av programmet var lååångsamt och seeegt.

Jag skulle aldrig avlat på honom och att jämföra han med Donnerhall är ju som att jämföra en guldfisk men fluga...
 
Sv: Hector

På filmen som det är länkat till tidigare ser han inte ut som en ardenner iallafall, inte på de blider som finns på honom på nätet heller.
Att jämföra typen med t ex Donnerhall går alldeles utmärkt. Donnerhall var lågställd med stor kropp och flera av hans söner lika så. Varken Donnerhall eller Hector var/är några "spindlar" men det behöver inte alla vara.
 
Sv: Hector

Du skriver om fel hingst, det är inte Hector som diskuteras utan Damino SD.;)
Ja inte sjutton är det så lätt att förstå att det är någon annan än Hector som diskuteras i ett inlägg där det inte står något, i en tråd OM just HECTOR...
ber om ursäkt för att jag inte är tankeläsare
 
Sv: Hector

Jag har en stor underbar valack på snart nio år som är just e:HECTOR.... Jag har sett Hector och jag har pratat med ägaren till just honom och det är en supertrevlig hingst med underbart temperament! Precis som min stora grabb är! Och att snacka om att dom inte kan hoppa?!?! Det är ju rätt illa att bara bedömma det via Blup, det är ju allt annat än väldigt individuellt! Min hoppar som en katt, trots hans orutin, men vilken teknik och rygg! Nej du,kom inte och säg att hans avkommor inte kan...Min kan definitivt! Han är nu efter att blivit inriden sent, som 5åring....klar för La:3 dressyr, tränar även på kandaret nu. Han har vuxit MKT sedan jag köpte honom som femåring, så vi har tagit det lugnt...Det är mkt kropp att hålla reda på...o lååånga ben! Men han är lätt och fin, inte alls tung eller rör sig illa, han har fått fina vitsord utav flertalet tränare tack vare hans gång samt att han är så rörlig i sin kropp. Han är mkt lik far sin, och det är jag bara stolt över! Sådant huvud som han har skulle alla få ha! Det är ju superstamtavla på grabben så jag skulle vara nöjd om jag fick in honom i nästa häst. Väldigt skönt att ha en supertrevlig och cool grabb med på träningar då jag oftast åker ensam, och även tävlingar... Jag personligen vill ha en större och maffigare modell, för den delen behöver de inte vara tunga och röra sig som ardennrar....... Gillar inte de små modellerna som är så poppis...provridit måånga, men gah, funkade inte..!! Var som små ponnisar... Men men, det är jag! =) Hector har verkat regelbundet i avel i andra länder, i flera omgångar då han varit väldigt populär med sina trevliga gångarter samt temperament . Jag ska försöka åka och hälsa på honom i sommar! Hans avkomma som Jill har tycker jag inte ALLS är lik sin far! Liten, kompakt och inte alls samma utstrålning...Men mitt tycke... Summa summarum....Uttala er inte om saker som ni egentligen inte har ren fakta på... ;)
 
Sv: Hector

Fast min poäng är ju att ja, de är avelsmatadorer, men inte idag. De ligger ju flera generationer bort i dagens populära avelshingstar,och de ättlingar till dem som är populära i aveln idag är inte av samma modell.

De är gårdagens matadorer, inte dagens.

Inte ligger väl Donnerhall långt bak idag!??
 
Sv: Hector

Oftast, jo. Hans söner börjar ju bli väldigt till åren, och de heta avelshingstarna är ju snarare sonsöner eller sonsonsöner.
 
Sv: Hector

Damon Hill är väl inte jättegammal till exempel ?

Nej, men det är ju betydligt vanligare att han ligger en bit bak. Som på Damino t ex, där han är farfarsfar, Bocelli där han är farfar, eller Fürstenball där han är morfar och farmorsfar. Det är väl inte så konstigt om en hingst född 1981 har hunnit komma en bit bak i stamtavlorna vid det här laget? :confused:
 
Sv: Hector

Inlägg 48:

När jag såg honom var det ju alltså efter/precis innan comeback på tävlingsbanorna, och jag tycker inte han såg tung ut direkt. Ganska rejäl ja, och lite långa bakben, men inte tung.

MEN, nu kom jag på en sak. Det blev ju inte så många tävlingar innan de fick avbryta igen, och om jag inte missminner mig helt så blev Hector opererad för struppipning. Det är ju kasserande om det hittas på en yngre hingst, men jag vet faktiskt inte hur det fungerar när det uppkommer i högre ålder och hingsten redan tävlat flertalet år på hög nivå?

Jag ska inte svära helt säkert på det, men eftersom Lancet också reagerat på att han haft svårt att få luft under tävling...

Jag minns att jag skulle följa poängen på en tävling där J red (GP Kür), gick bra i början och sedan plötsligt jättelågt på slutet. Nästa träning berättade hon att hon inte kunde rida klart utan fick skritta sista halvminuten av programmet eftersom han inte fick luft. Efter det tror jag han opererades.
 
Sv: Hector

Jag är verkligen inget stort fan av Hertigen, snarare tvärtom, men jag tycker nog att du överdriver en hel del om hans temperament. Jag vet att han gjort sig känd för att vara vass, men du får det att låta extremt. Det är ändå inte värre än att det funnits ett flertal ridskolehästar på min barndoms ridskola med Hertigen som far... (och merparten med öländska mödernen - här i trakten är det en "sanning" bland hästutbildare - av det lite äldre gardet åtminstone - att ölandshästar inte alltid är enkla att tas med...

Sen håller jag inte heller riktig med dig om temperament efter kastrering, för det kan variera väldigt. Jag har träffat några riktigt skarpa grabbar som efter kastrering (i vuxen ålder) blivit riktiga mähän... Och jag har nog inte mött någon som fortsatt vara stökig efter kastrering, oavsett ålder.

Jag gillade Hertigen och hans avkommor :D Var en hel del som gick bra på tävling och min syster ägde ju Felix som var en gudomlig hingst, min absoluta favorit både att hantera och rida.
 
Sv: Hector

...och fakta är att du har en avkomma och har sett en annan?

Hector kommer heller inte att kunna bli gdk av ASVH pga sin struppipning.

Du...kom inte här och var dryg... Jag VET MÅNGA avkommor efter honom, vars ägare jag har kontakt med... Så lägg ner attityden...
 
Sv: Hector

Och i vilka andra länder är han godkänd??? Fantasiland!

Och vem är du som uttalar dig???

En person utan någon som helst vetskap om vad du pratar om...
Men jag behöver inte försvara mig för dig...
Jag skriver på denna tråd då jag VET KONKRET FAKTA om honom....
 

Liknande trådar

Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 078
Senast: Sporthorse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 296
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp