Bukefalos 28 år!

Hej ni alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hej ni alla!

Tack snälla du! Jagv vill inte starta krig men tydligenä:bump::bump::bump::bump:r det väldigt infekterat just ang. CC.

Nope, det är infekterat att avla på sjuka hundar.

Jag är själv en sån som står med en sjuk hund (allergi) och blir rent ut sagt skitförbannad när jag ser att de använder samma avelmaterial i fler kombinationer trots att minst 3 hundar ur min hunds kull har sjukhistoria (allergi, öronproblem, EP). Och då är det inte min uppfödare som gör om kombon utan en annan uppfödare som borde ha mer kunskap än så.

Och det är för att folk gör så korkade val som folk på detta forumet blir upprörda i allmänhet när det avlas på sjuka hundar, det är inte personligt.
 
Sv: Hej ni alla!

Jag har gett konkreta råd som jag tycker vore lämpligt, ett av dem är att inte avla på hunden alls.
Eftersom valparna redan finns sa jag att hon ska kräva av valpköparna att de ska kastrera hundarna.

Men om det visar sig att alla valparna får A-B höfter ska dom fortfarande inte finnas i avlen?

Eller är det något annat i stamtavlan som gör att de inte ska finnas?

Jag kan hålla med om att man ger rådet till sina valpköpare att får dom C eller sämre höfter så kastrerar man direkt. Tyvärr kan man inte tvinga någon att göra det.
 
Sv: Hej ni alla!

Jag bedriver INTE avel. Har parat min urdåliga tik för att reta er?!
 
Sv: Hej ni alla!

Men om det visar sig att alla valparna får A-B höfter ska dom fortfarande inte finnas i avlen?

Eller är det något annat i stamtavlan som gör att de inte ska finnas?

Jag kan hålla med om att man ger rådet till sina valpköpare att får dom C eller sämre höfter så kastrerar man direkt. Tyvärr kan man inte tvinga någon att göra det.

Rent krasst så nej.
Men om dessa hundar uppvisar utmärkta resultat gällande mentalitet och utställning tycker jag att man kan överväga beslutet.

Men inte om dessa valpar bara får A eller B och inte uppvisar några som helst andra meriter eller kvaliteer.
 
Sv: Hej ni alla!

Valparna finns och det är din skyldighet att ge dem ett bra liv och framtid. Du behöver varken avliva dem eller spela dum. Däremot kan du ju kastrera dem så att du är säker på att de inte används i avel. Och så ser du till att kastrera din tik också.

Lite respekt vore på sin plats. Vem är du att tala om vad TS skall göra?! :eek:
 
Sv: Hej ni alla!

Nej, din hund är dålig ur avelssynpunkt delvis på grund av att din uppfödare är oseriös.
Ja de ska vara HELT fria för att avlas på, en dålig höft är lika dålig som två dåliga höfter. Dessutom är det inte bara din tiks höfstatus som påverkar valparna utan även tikens föräldrar samt kullsyskons höftstatus, och den är så långt man vet uppenbarligen katastrofal.
Även hanens höftstatus spelar in men du har fortfarande inte svarat på vilken hane det är hon är parad med?
Att valparna inte kommer säljas spelar ju inte så stor roll, de får lika ont oavsett vem som äger dem.
Och nej du borde inte ha parat henne med en annan ras, du borde helt enkelt inte parat henne alls!

Att du har parat henne för att undvika cancer var så korkat att det knappt är värt att kommentera, du kanske borde kastrerat istället !?

Men har inte du skaffat en cane corso själv? Eller blandar jag ihop dig med någon annan nu?

Med tanke på den statistik som finns tillgänglig så skulle rasen snart dö ut av för hård inavel om bara genetiskt fria hundar fanns i aveln.

Men rasen kanske inte har ett existensberättigande? Vad anser du?
 
Sv: Hej ni alla!

Jag är ledsen att jag orsakar så mycket rabalder. Men lilla Fia verkar vara ordsaken det hela. Om jag säger att det att det inte finns några valpar så är allt OK
 
Sv: Hej ni alla!

Jag kom bara hit för att säga Hej och så startade det här... Vill bara känna nig välkommen. :D

Du ÄR välkommen! :love:

Alla som är intresserade av hundar är välkomna att vara med på detta forum. Du visar ju ett stort intresse som till och med har tagit valpar på din tik med allt vad det innebär. Det är mer än vad jag gjort, tex. ;)

Vad gäller den härska ton som du irekt åkte på här handlar nog snarare om att debatten ofta snabbt blir polariserad och väldigt svart/vit.

Nu är inte livet så enkelt att det finnas bara rätt och bara fel. Om det vore så så skulle man aldrig kunna göra fel eller fatta fel beslut, men vi hade heller inte kunnat diskutera något. Det är ju gråskalorna som ger utrymme för diskussion.

Din ras är (vad jag vet) ganska sjukdomsdrabbad när det gäller höfterna. Det får vissa användare att se rött, samtidigt som det uppenbarligen finns ett intresse för att både köpa och äga mycket stora och tunga hundar.

För mig går inte detta resonemang riktigt ihop. Vad väntar man sig om man vill ha en stor och tung hund?

Med detta menar jag inte att man därmed kan avla på vad som helst och att sjuka djur är ok. Men vad är en c-höft i förhållande till usel mentalitet tex?

Jag hade ju hellre haft en cane corso som hade en lite sämre höft än en som jag inte kunde hålla i koppel och som åt upp grannens barn. Men det är ju jag det... ;)

VÄLKOMMEN skall du i alla fall vara även om du nu tyvärr fick det lite hett om öronen. :laugh:
 
Sv: Hej ni alla!

Men om det visar sig att alla valparna får A-B höfter ska dom fortfarande inte finnas i avlen?

Eller är det något annat i stamtavlan som gör att de inte ska finnas?

Jag kan hålla med om att man ger rådet till sina valpköpare att får dom C eller sämre höfter så kastrerar man direkt. Tyvärr kan man inte tvinga någon att göra det.

Det knepiga med höftledsfel är, att det kan ligga långt bak i stamtavlan - föräldrar och deras syskon kan ha A eller B-höfter, men de dåliga generna som ger C och D eller värre, finns längre bak. Ju mer jag läser om HD ju svårare tycks det vara och ju mer detektivarbete tycks man behöva bedriva vid avel och vid val av valp! Jag har själv en hund med Dhöfter, där föräldrarna osv är felfria, men där problemet ligger nånstans långt bak i "tiden". Så, även om ens egen hund har A eller B, och kanske hela kullen ser bra ut, betyder det inte att man kan avla glatt vidare. Man måste forska och leta längre bak, åt sidorna, överallt...
Till TS - ta inte åt dig av den vassa otrevliga tonen här och där, men av fakta och verklighet. Det är tråkigt och eländigt men njut av din hund och av valparna och gör det bästa du kan av situationen!
 
Sv: Hej ni alla!

Besvara inte en fråga med en fråga, är en schysst inställning om man vill undvika att upplevas som manipulativ.

Frågan var inte ställd till mig, därför undrade jag hur du ställde dig.

Värt att notera är att det här är ett diskussionsforum, grund-iden är alltså att man ska diskutera, inte känna sig välkommen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

Frågan var inte ställd till mig, därför undrade jag hur du ställde dig.

Värt att notera är att det här är ett diskussionsforum, grund-iden är alltså att man ska diskutera, inte känna sig välkommen.



:eek:

Du är ju inte sann! Jag tror aldrig att jag en läst något som ens liknar din fullständigt galna inställning. Det du ägnar dig åt fö inte diskussion eller dialog, utan du läxar upp folk du inte ens har en relation till.

Vem uppmuntrade dig att uppträda så respektlöst? På vilket sätt bjuder du in till just "diskussion"? Om du nu tilhändelsevis skulle må dåligt av att hälsa någon välkommen... :crazy:
 
Sv: Hej ni alla!

Jag är ledsen att jag orsakar så mycket rabalder. Men lilla Fia verkar vara ordsaken det hela. Om jag säger att det att det inte finns några valpar så är allt OK

Ta det med en nya salt!
Och läs vidare, för trots allt kanske du kan lära dig något av det hela?
Allt i från avelsbiten till att vissa vill vara besserwissers..

Ok, fakta, tiken är snäll, har en A höft och en C höft.
Valparna kan mao från hennes håll få helt ok höfter samt C höfter, vilka alla är godkända att avla på inom CC.

Vad har hanen? Du behöver inte skriva ut hans namn om du inte vill, men kunde underlätta lite i spekulationerna.

Har hanen A eller B höfter är ju detta utmärkt, och jag förstår då inte allt rabalder.


Ha en bra dag och gosa med puppisarna och se till att alla får hem där de nya ägarna vet vad de har i kopplet.
Det ser jag nämligen som den absoluta största risken i detta fallet än så länge.
 
Sv: Hej ni alla!

:eek:

Du är ju inte sann! Jag tror aldrig att jag en läst något som ens liknar din fullständigt galna inställning. Det du ägnar dig åt fö inte diskussion eller dialog, utan du läxar upp folk du inte ens har en relation till.

Vem uppmuntrade dig att uppträda så respektlöst? På vilket sätt bjuder du in till just "diskussion"? Om du nu tilhändelsevis skulle må dåligt av att hälsa någon välkommen... :crazy:

Och hur är det du gör annorlunda mot min "uppläxning av person jag inte ens har någon relation till"? Enda skillnaden är att du står på TS sida.

Eller vänta, uppträdde jag manipulativt nu igen? :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

Ok, fakta, tiken är snäll, har en A höft och en C höft.
Valparna kan mao från hennes håll få helt ok höfter samt C höfter, vilka alla är godkända att avla på inom CC.

.

För mig är det helt obegripligt hur en rasklubb kan godkänna att avla på hd-fel. Spelar ingen roll vilken ras det är, jag tycker det är helt fel.
Sen att uppfödarna har klubben bakom ryggen för avla, ja det förstår jag de tycker är ok och bra. Men som uppfödare hade jag ändå inte använt en hund med hd-fel. Då hade jag hellre bytt ras än medverkat till att föda upp mer hundar med hd-fel.
 
Sv: Hej ni alla!

För mig är det helt obegripligt hur en rasklubb kan godkänna att avla på hd-fel. Spelar ingen roll vilken ras det är, jag tycker det är helt fel.
Sen att uppfödarna har klubben bakom ryggen för avla, ja det förstår jag de tycker är ok och bra. Men som uppfödare hade jag ändå inte använt en hund med hd-fel. Då hade jag hellre bytt ras än medverkat till att föda upp mer hundar med hd-fel.

Jag håller med dig. Om man älskar sin ras så går sundhet före allt annat. CC klubben verkar inte längre gå eefter rasen eftersom CC är en arbetande hund. Redan här visar den att man inte längre avlar CC utan pokaler.
Inget personligt mot TS som nu verkar ha insett sitt misstag, alla är vi mänskliga.
 
Sv: Hej ni alla!

Anser du att alla raser är existensberättigade till vilket pris som helst för rasens/individers välmående?

Nu har jag ätit middag och är mätt och vid gott humör, så jag skall besvara din fråga. :laugh:

Jag anser att man skall sluta avla på en ras om det visar sig vara svårt att både finna friska djur och hålla en stor genbas. Om det är nästan omöjligt att hitta exempelvis en vettig hane med godkända höfter i Sverige utan att hunden är väldigt närbesläktad med ens egen friska tik, så får man antingen avstå avel eller söka sig utomlands.

Jag vet nästan ingenting om cc mer än att rasen har oerhörda problem dåliga höfter. Hur mycket jag än gillade rasen så hade jag inte velat köpa en sådan hund eftersom det verkar svårt att hitta en frisk valp från en riktigt frisk linje (jag instämmer med dig Lena Furberg... :bow: ).

Så, för att besvara din fråga - nej, jag anser att ingen ras har ett existensberättigande om ett stort antal individer lider av rasbundna eller storleksbundna sjukdomar.

Jag skulle aldrig själv köpa en hund som är mycket stor och tung eller mycket liten. Undantaget skulle vara om det fanns friska linjer som jag valde att satsa på.

Det är tyvärr inte fallet med många av de extrema raserna.


:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 430
Senast: AraSlei
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp