Bukefalos 28 år!

Hej ni alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hej ni alla!

Om du hade läst mitt första inlägg hade du sett att jag skrev:

"Att diskutera avel är alltid svårt på ett forum! För en liten tid sedan "hängde" jag ut mej själv och min ena tik som jag funderar på att ta valpar på!

Jag fick flera intressanta kommentarer, många tips och råd och tyvärr även ett flerta riktigt otrevliga privata kommentarer via mail och pm."

I det inlägget förklarade jag även vad man behöver tänka på när man planerar att använda sin hund i avel och att hon kan avelsspärra sin valpar genom SKK!

Om inte det är konkreta - förhoppningsvis neutralt framförda - råd, så vet inte jag!!

/Swat

Jag ber om ursäkt om jag läste slarvigt. Jag tror vi egentligen är ganska överens om vad som är seriös hundavel.

Jag uppfattar dock TS som lite av en nybörjare på det här med hunduppfödning och då kan man lätt gå på nitar. Förhoppningsvis lär hon sig av alla kloka hundkunniga här och gör inte om samma misstag. Jag tror att de etablerade stora uppfödarna som cyniskt avlar vidare för att de räknar med en liten procent bra hundar är mycket mer av en utmaning för rasaveln än att någon förstagångsuppfödare ställer till det för en hel ras.

Det jag förvånas över är dock den frenesi som en del ger uttryck för. Kanske är argumenten både sakliga och korrekta, men med VERSALER och ett antal utropstecken så är det lätt att uppfatta tonen som hård och skoningslös!!!

Utan att det kanske är avsikten...

Vad bra att TS att kan belägga kullen med avelsförbud om hon vill. Det vore ansvarsfullt om nu statistiken visar sig vara riktigt usel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

Nej det är den ju inte, det är ingen enligt SBK godkänd bruksras, men det betyder väl för dens skull inte att den inte är en fungerande brukshund?
 
Sv: Hej ni alla!

Självklart skall tonen vara civiliserad, men det tycker jag nog faktiskt i det stora hela också att den (ovanligt nog) varit.

Skall man låta bli att kritisera andras beslut oavsett konsekvens och hur galet beslutet än är, av risk för att såra någon, eller skall kritik vara förbehållet endast dem som är "gamla i gemet" på forumet?

Nej, man skall inte låta bli att konstruktivt kritisera. Den kritik som är konstruktiv har till syfte att bygga upp och inte rasera.

Jag har inte sett någon kritik gentemot Catania som person utan det hon har kritiserats för är ju hennes avel, och det är ju trots allt inte särskilt märkligt.
Detta är trots allt beslut som drabbar inte bara henne utan även andra, såväl hundar som människor.

Men hon presenterade sig inte som "hej jag heter catania och halshugg mig gärna för jag har en valpkull hemma och vill gärna bidra till att cc-aveln går i botten." Men när man läser vissa användares skoningslösa kommentarer så skulle man kunna tro att hon uttryckt sig så. (det gäller dock inte dina inlägg som jag iaf uppfattar som kunniga, engagerade och sakliga)

Många av oss som skriver här känner vrandra ganska bra vid det här laget och en gammal van relation går inte under för att man någon gång skriver med versaler och tappar humöret, men om man är helt ny så är det lätt att känna sig utanför om många tar till storsläggan direkt. Lite allmän hövlighet som man normalt visar en främling är inte alltid av ondo.

Om man inte kan lyfta upp den här debatten i ljuset och öppet diskutera hur och framförallt varför vissa väljer att avla på det här oseriösa sättet, så kommer vi ju aldrig vidare med problematiken oseriösa uppfödare= sjuka hundar!

Helt rätt. Men det innebär väl inte per definition att denna uppfödare skall behöva få kritik som hon ensam var ansvarig för att rasen drabbas av så många E, D och C-höfter. Kritiken upplever jag som lika skarpt formulerad som om TS var en etablerad och kunnig uppfödare på marknaden.

Dessutom har ju Catania inte förklarat sitt beslut eller bemött denna kritik överhuvdtaget, annat än genom att säga att hon känner sig ovälkommen, är det själ nog att inte kritisera hennes beslut?

Tja, jag läste iaf att hon efterlyste någon slags allmän artighet. Och om hon vill redogöra för val av hane är väl nu mera tveksamt. Jag hade iaf inte velat diskutera minaa avelsval på ett öppet forum.
 
Sv: Hej ni alla!

Med fruktansvärt ful menar jag att jag som ägare tycker det Söt för mig är am. cokerspaniel eller golden. CC är inga söta hundar utan de är i mina ögon otroligt fula. Även min tik! Men hon platsar i mitt liv och jag tror att det som räknas.
 
Sv: Hej ni alla!

Jag kom bara hit för att säga Hej och så startade det här... Vill bara känna nig välkommen. :D

Stackare, ännu en tjej som bli "påhoppad" För inte så länge sen blev jag oxå utsatt för detta. Ville visa upp min valp och la ut hans namn då jag tycker det är rätt häftig namn. Då naturligtvis kollade en upp honom och det blev ett ramaskrik om att valpens moder inte hade blivit omlyst på ögonen som vuxen, trots att hon hade godkända ögon redan som valp. Och de sa att min mamma va oseriös osv osv. Jag tog åt mig väldigt mycket men sen fick jag hjälp i en annan tråd och då brydde jag mig inte om dem.
Så jag förstår att du kanske blev lite ledsen, men buke är känt att ta upp diskussioner. Speciellt i hundforumet.

Så bryr dig inte om dem, låt de tycka att du är oseriös och allt vad de nu har skrivit. Nu har du ju ändå fått dina valpar och det enda du kan göra är att göra det bästa av situationen.
Lycka till med dina valpar:bow:
 
Sv: Hej ni alla!

Samma med min förra BC, Fähunden, inte ett synligt HD fel bakåt i stamtavlan.
Fadern visade sig ha gett ett HD E i en annan kombination.
Själv fick han B + C, o gick därför inte i avel.
 
Sv: Hej ni alla!

Men vi får väl se vad det är för tag i Catania. Jag hade en liknande upplevelse när jag under ett annat nick 2002 skrev mina första inlägg på Buke. Det gällde inte hund utan var en het tråd på senior.

Tonen var rå och långt ifrån hjärtlig. Hade jag varit av en vekare natur så hade jag aldrig besökt forumet mer. Men av någon outgrundlig anledning höll jag mig kvar. :angel:

Stay COOL... :cool:

Ja, kära nån! Jag råkade skriva ett av mina första inlägg på Dressyr - Klassisk dressyr - och på ett trevligt sätt ställde mig frågande till det rimliga i att försöka rida öppna på diagonalen. :eek: Skolad vid Strömsholm så existerade inte någon sådan företeelse för mig. Du gissar rätt om du tror att jag blev både hackad, mald och syltad. Det var dessutom mitt första besök på ett Internetforum överhuvudtaget. ;)

Jag måste säga att jag blev lite chockad över att det fanns människor som var så otroligt otrevliga och aggressiva i sin framtoning. Jag kan tänka mig att det är precis på det sätt som Catania upplever det. Hade någon i lugn och sansad ton förklarat filosofin inom den klassiska dressyren så hade jag kanske kunnat köpa deras tankesätt. Nu blev jag istället hackad, mald och syltad.
 
Sv: Hej ni alla!

Visst är det så att tonen i vissa trådar på Buke är riktigt otrevlig och vissa kan "skrika sig hesa" bakom sitt tangetbord över sådant som för mig synes som petitesser.
Som jag skrev tidigare handlar ju diskussioner mycket om egna reflektioner och "tycke och smak" och det får man till viss del räkna med på ett diskussionsforum , även om jag kan bli mäkta förvånad över vissa människors oförmåga att diskutera på en saklig och vuxen nivå.

Men vad gäller denna specifika tråd tycker jag faktiskt inte de allra flesta gått särskilt hårt åt TS, inte vid ett enda tillfälle har jag kunnat utläsa ett personangrepp och inte en enda gång har moderator behövt tala om för folk att skärpa sig vilket tyvärr är vanligt i allt för många trådar.

Ts har i tråden helt enkelt ifrågasatts för att hon medvetet valt att avla på sjuka hundar och jag och flera har utan resultat försökt få igång en dialog med TS om hur man har motiverat det beslutet.
TS enda förklaring har dock varit att hon inte vill kalla sig uppfödare och bara ville undvika cancer på den egna hunden genom att para henne.

Så vill man diskutera en allmänt tråkig ton på forumet i det stora hela, så tycker iallfall inte jag att den här tråden kan fungera som ett särskilt bra exempel.

Desstom vidhåller jag att det är en viss skillnad att bli upprörd över att någon frågar om lämpligheten över " öppnor på diagonalen" eller beslutet att medvetet avla på sjuka hundar och således sätta fler sjuka individer till världen.
 
Sv: Hej ni alla!

Fast jag tycker att tonen snabbt blev mycket tråkig i den här tråden. Även om det aldrig har handlat om personangrepp så handlar det om att man inte "angriper" en annan människa på det här sättet. Och det är det liknelsen mellan Catanias upplevelse och min handlar om - inte huruvida föremålet för aggressiviteten är allvarligare eller inte ur ett djurskyddsperspektiv.

Catania kan som mest beskyllas för att inte ha satt sig in tillräckligt mycket i hundavel och hundhälsa innan hon bestämde sig för att bli uppfödare. Upplys henne snällt och vänligt och på ett pedagogiskt sätt, efter att hon har hälsats välkommen. Man kan inte skälla på någon för att inte ha tillräcklig kunskap. Att direkt efter att någon har presenterat sig plocka fram information om dennes hund och väldigt barskt fråga varför man har avlat på en hund som både är ful och har dåliga höfter kommer man ingenstans med om personen inte har förstått vikten av det.
- Även om det inte är gjort av illvilja så är det lite av en elefant i en porslinsfabrik över det.

Sedan vill jag faktiskt vidhålla - utifrån den information som vi har fått här - att Catania inte medvetet har avlat på sjuka hundar. Hon har avlat medvetet, men inte medvetet med avseende på att avla på sjuk hund eftersom C-höfter, vad jag förstår, accepteras av CC:s rasklubb. Och har man då inte kunskap om vikten av friska höfter (och armbågar) så tror man kanske inte att man gör något fel om man avlar på en sådan hund.

Varför inte låta Catania glädjas över de valpar som hon nu har fått och istället på ett mer smidigt sätt informera om vikten av att inte avla på hundar med dåliga höfter (och då samtidigt upplysa om vad som menas med dåliga höfter, eftersom det säkert är lätt att tro att C är OK eftersom CC-rasklubben av någon outgrundlig anledning tycks tillåta det)?
 
Sv: Hej ni alla!

Klokt! :bow:

Du uttrycker precis det jag tänkte. Framför allt har jag ont av kulturen att en hund så snabbt skall sökas upp på Hunddata och sedan analyseras och kölhalas i offentligheten här på Buke.

Visst kan man söka på Hunddatas offentliga register, men man kan också ta reda på vad alla grannar har för inkomster också, men ALLA gör inte det. Jag tycker att det är lite fult att sedan diskutera dessa uppgifter oombedd. Det är väl bättre att uppriktigt fråga efter info om man är nyfiken? (Och kanske acceptera att personen inte vill diskutera sin privata angelägenhet offentligt om det visar sig vara så att man inte får ett svar)

Dessutom sägs det att Catania avlar på sjuka hundar. Mig veterligen finns ingen uppgift om hanen till kullen och eftersom c-höfter anses vara ok av självaste rasklubben så är inte TS hund sjuk. Varför utgå ifrån att TS skulle välja en hane som inte är HD- och AD-fri?

Sedan är det iofs kanske rätt att beteckna en c-höft som sjuk, men sjuk är ett starkt ord. De flesta hundar med gradering c lever dessutom ett relativt friskt liv och ser inte så sjuka ut. "Dåliga höfter" eller "dålig höft" låter mer rättvisande, anser jag. Sjukdom förvisso, men kanske inte lika allvarligt som tex. det som cavaliererna kna drabbas av.

I övrigt instämmer jag helt med Philosophias reflektion kring TS nya erfarenhet som uppfödare. Ingen människa kan anklaga henne för att illvilligt och med onda avsikter fördärva cc-aveln.

De flesta människor gör så gott de kan, och lär hela livet. Låt oss hjälpas åt snarare än att göra slarvsylta av varandra. :idea:
 
Sv: Hej ni alla!

Klokt! :bow:

Du uttrycker precis det jag tänkte. Framför allt har jag ont av kulturen att en hund så snabbt skall sökas upp på Hunddata och sedan analyseras och kölhalas i offentligheten här på Buke.

Visst kan man söka på Hunddatas offentliga register, men man kan också ta reda på vad alla grannar har för inkomster också, men ALLA gör inte det. Jag tycker att det är lite fult att sedan diskutera dessa uppgifter oombedd. Det är väl bättre att uppriktigt fråga efter info om man är nyfiken? (Och kanske acceptera att personen inte vill diskutera sin privata angelägenhet offentligt om det visar sig vara så att man inte får ett svar)

Dessutom sägs det att Catania avlar på sjuka hundar. Mig veterligen finns ingen uppgift om hanen till kullen och eftersom c-höfter anses vara ok av självaste rasklubben så är inte TS hund sjuk. Varför utgå ifrån att TS skulle välja en hane som inte är HD- och AD-fri?

Sedan är det iofs kanske rätt att beteckna en c-höft som sjuk, men sjuk är ett starkt ord. De flesta hundar med gradering c lever dessutom ett relativt friskt liv och ser inte så sjuka ut. "Dåliga höfter" eller "dålig höft" låter mer rättvisande, anser jag. Sjukdom förvisso, men kanske inte lika allvarligt som tex. det som cavaliererna kna drabbas av.

I övrigt instämmer jag helt med Philosophias reflektion kring TS nya erfarenhet som uppfödare. Ingen människa kan anklaga henne för att illvilligt och med onda avsikter fördärva cc-aveln.

De flesta människor gör så gott de kan, och lär hela livet. Låt oss hjälpas åt snarare än att göra slarvsylta av varandra. :idea:

Priffe....vet du vad .....:bow::bow::bow:
 
Sv: Hej ni alla!

Vi har helt klart olika syn på vad och hur man diskuterar på ett diskussionsforum.

Catania kan som mest beskyllas för att inte ha satt sig in tillräckligt mycket i hundavel och hundhälsa innan hon bestämde sig för att bli uppfödare. )?

Visst, men är de verkligen så lite då?
Jag är av den åsikt att väljer man att sätta fler liv till världen så har man också ett ansvar att skaffa sig kunskap om avel INNAN man parar, för att så långt det är möjligt tillse att dessa liv får goda chanser till ett friskt och gott liv.
Det ansvaret tar man inte när man bedriver den här typen av avel.

Upplys henne snällt och vänligt och på ett pedagogiskt sätt, efter att hon har hälsats välkommen. Man kan inte skälla på någon för att inte ha tillräcklig kunskap. Att direkt efter att någon har presenterat sig plocka fram information om dennes hund och väldigt barskt fråga varför man har avlat på en hund som både är ful och har dåliga höfter kommer man ingenstans med om personen inte har förstått vikten av det.
- Även om det inte är gjort av illvilja så är det lite av en elefant i en porslinsfabrik över det.)?

Vad skall hon upplysas om, att hennes hund har HD, dess föräldrar har HD samt AD och att de flesta andra hundsläktingarna är oröntgade eller även de har HD?
Är det inte istället att idiotförklara TS eftersom det rimligen är sådant man förväntas vara medveten om när man väljer att para sin hund?
Och varför skulle man inte kunna skälla på någon för att de inte brytt sig om att inhämta kunskap innan de tar beslut som kommer påverka flera andra?
Är det ett försvar för allt fel folk gör i världen - "men skäll inte på mig, jag visste inte"

Jag frågade henne om varför hon valt att para tiken och hade kanske hoppats på någon halvvettig förklaring eller åtminstånde insikt i problematiken med denna parning, ingetdera av detta har jag fått.

CC är en liten ras så är man själv ägare av rasen och road av avel är det inte särskilt märkligt att jag kollar upp tiken när Catania själv talade om, inte bara smeknamnet på tiken, utan även kennelnamnet.
Ville hon inte att någon skulle veta vilken hund det rörde sig om så kunde hon bara lämnat ut smeknamnet.
Dessutom var jag faktiskt mest nyfken på stam, meriter och kennel, jag var inte alls beredd på att det skulle vara en sån här katastrof.

Sedan vill jag faktiskt vidhålla - utifrån den information som vi har fått här - att Catania inte medvetet har avlat på sjuka hundar. Hon har avlat medvetet, men inte medvetet med avseende på att avla på sjuk hund eftersom C-höfter, vad jag förstår, accepteras av CC:s rasklubb. Och har man då inte kunskap om vikten av friska höfter (och armbågar) så tror man kanske inte att man gör något fel om man avlar på en sådan hund.
)?

Men åter igen är inte det här kunskap man skaffar sig INNAN man parar?

Dessutom har du inte läst tråden särskilt noga. Catanias tik är parad med en av Catanias uppfödares egna hanar som saknar (officiellt ?!) Hd resultat men som i sin tur är efter en HD D tik och hanens kullsyskon som är röntgade har alla HD.
Så Nej hon har inte ens följt de krav rasklubben ställer att HD belastad hund skall paras med fri hund.

Varför inte låta Catania glädjas över de valpar som hon nu har fått och istället på ett mer smidigt sätt informera om vikten av att inte avla på hundar med dåliga höfter (och då samtidigt upplysa om vad som menas med dåliga höfter, eftersom det säkert är lätt att tro att C är OK eftersom CC-rasklubben av någon outgrundlig anledning tycks tillåta det)?

För att det inte bara är Catania som kommer påverkas av det här beslutet, utan även valparna, valparnas nya ägare och vi andra som värnar om rasen och ser den avlas sönder av oserisöa/okunniga uppfödare.

Som jag sagt tidigare, så hade jag inte varit alls lika upprörd/ledsen om det bara var så att Catanias hund hade C höfter, utan det är just det att det är så mycket grav HD i de här linjerna att jag aldrig sett maken.
Det är fler gravt HD belastade individer än fria, riktigt så illa har jag faktiskt inte sett det någon annastans.

Visst kan man söka på Hunddatas offentliga register, men man kan också ta reda på vad alla grannar har för inkomster också, men ALLA gör inte det. Jag tycker att det är lite fult att sedan diskutera dessa uppgifter oombedd. Det är väl bättre att uppriktigt fråga efter info om man är nyfiken? (Och kanske acceptera att personen inte vill diskutera sin privata angelägenhet offentligt om det visar sig vara så att man inte får ett svar)
)?

Nog måste väl även du själv se en väsentlig skillnad härvidlag?

Vad folk tjänar, eller har för privata angelsägenheter som varken påverkar eller skadar andra har väl ingen annan med att göra och vad gangnar det någon att diskutera det offentligt?

Att däremot medvetet sätta liv till världen som har dåliga chanser till ett friskt liv och som kommer påverka inte bara dem utan även deras nya ägare är väl ingen privat engelägenhet som ingen annan har med att göra?
Med den inställningen får ju folk göra precis vilka galenskaper som helst utan att andra ska ha med det att göra!

Det här är en särskilt viktig fråga för mig då jag själv tvingades avliva min allra första egna hund pga höggradig höfledsproblematik.

Han fick ont redan när han var 6-7månader och låg och gnydde på kvällarna av smärta och ville inte gå ut. Jag tjatade mig till en röntgen vid 8 månaders ålder fast veterinärerna sa att höfledsproblematik kunde vara svår att se så tidigt.
Röntgenbilderna var det värsta de sett, ena höften låg nästa helt ur led och han hade motsvarande E höfter med kraftiga pålagringar fast han var så ung.
Jag vet vilket enormt lidande det är för hundarna att ha sär ont, och vilket lidande det är för ägarna, jag var utom mig av sorg.

Han var en blandras och jag kontaktade uppfödaren som beklagade och sa, "vilken otur", vilket jag köpte 16 år gammal.

Ett par veckor senare ringde en annan valpköpare till ett kullsyskon som fått tag i mitt nummer, hennes hund hade fått samma utgång.
Snart visade det sig att det inte bara var våra hundar som led av detta, hela kullen hade HD och och inte bara det, utan det här var tredje kullen med samma föräldrar OCH samma problem. Uppfödaren gav helt enkelt blanka sjutton i att detta, så länge han kunde göra sig någras enkla tusenlappar rakt ner i fickan var det värt det.

Efter det har jag bara köpt rasrent, inte för att det är "finare" jag älskar själv blandisar utan för att jag vill ha ett ur häslosynpunkt seriöst avelsarbete där jag själv kan kontrollera status på föräldradjur och släktingar.

Jag tycker att det är fruktansvärt att man är så nonchalant med djurs och människors lidande att man inte ens försöker undvika de sjukdomar som går, det finns tillräckligt med skit ändå de kan drabbas av.
 
Sv: Hej ni alla!

Visst, men är de verkligen så lite då?
Jag är av den åsikt att väljer man att sätta fler liv till världen så har man också ett ansvar att skaffa sig kunskap om avel INNAN man parar, för att så långt det är möjligt tillse att dessa liv får goda chanser till ett friskt och gott liv.
Det ansvaret tar man inte när man bedriver den här typen av avel.

(...)

Men åter igen är inte det här kunskap man skaffar sig INNAN man parar?

Nej, jag vill inte påstå att det är lite. Och jag håller med dig om att det är sådan kunskap som man skaffar sig innan man bestämmer sig för att man parar. -I den bästa av världar!

Fortfarande är det dock så att det behövs viss kunskap för att förstå att man behöver kunskap. Hade det inte varit så så hade det inte fötts en massa valpar där föräldrarna inte är röntgade, ögonlysta, osv. Förstår du hur jag menar? :)

Jag kan förstå att du blir upprörd. Men om du vill få andra människor att lyssna så är det dumt att gå till angrepp.
 
Sv: Hej ni alla!

Nej, jag vill inte påstå att det är lite. Och jag håller med dig om att det är sådan kunskap som man skaffar sig innan man bestämmer sig för att man parar. -I den bästa av världar!

Fortfarande är det dock så att det behövs viss kunskap för att förstå att man behöver kunskap. Hade det inte varit så så hade det inte fötts en massa valpar där föräldrarna inte är röntgade, ögonlysta, osv. Förstår du hur jag menar? :)

Jag kan förstå att du blir upprörd. Men om du vill få andra människor att lyssna så är det dumt att gå till angrepp.

Dessutom så har säkert ts pratat med uppfödaren till hennes valp, och fått råd från henne vad hon ska göra. Den uppfödaren är gammal i gamet och det har gått mycket bra för henne i utställningsringen.
 
Sv: Hej ni alla!

Dessutom så har säkert ts pratat med uppfödaren till hennes valp, och fått råd från henne vad hon ska göra. Den uppfödaren är gammal i gamet och det har gått mycket bra för henne i utställningsringen.

Snarare är hon ordentligt ökänd i CC kretsar och utesluten ur Raccs uppfödarelista för att hon avlar på sjuka hundar.
Jag är inte heller särskilt imponerad över hennes utställningsframgångar, även om det inte i mina ögon hade förändrat saken.
 
Sv: Hej ni alla!

/../



Nog måste väl även du själv se en väsentlig skillnad härvidlag?

Vad folk tjänar, eller har för privata angelsägenheter som varken påverkar eller skadar andra har väl ingen annan med att göra och vad gangnar det någon att diskutera det offentligt?

Att däremot medvetet sätta liv till världen som har dåliga chanser till ett friskt liv och som kommer påverka inte bara dem utan även deras nya ägare är väl ingen privat engelägenhet som ingen annan har med att göra?
Med den inställningen får ju folk göra precis vilka galenskaper som helst utan att andra ska ha med det att göra!

Det här är en särskilt viktig fråga för mig då jag själv tvingades avliva min allra första egna hund pga höggradig höfledsproblematik.

Han fick ont redan när han var 6-7månader och låg och gnydde på kvällarna av smärta och ville inte gå ut. Jag tjatade mig till en röntgen vid 8 månaders ålder fast veterinärerna sa att höfledsproblematik kunde vara svår att se så tidigt.
Röntgenbilderna var det värsta de sett, ena höften låg nästa helt ur led och han hade motsvarande E höfter med kraftiga pålagringar fast han var så ung.
Jag vet vilket enormt lidande det är för hundarna att ha sär ont, och vilket lidande det är för ägarna, jag var utom mig av sorg.

Han var en blandras och jag kontaktade uppfödaren som beklagade och sa, "vilken otur", vilket jag köpte 16 år gammal.

Ett par veckor senare ringde en annan valpköpare till ett kullsyskon som fått tag i mitt nummer, hennes hund hade fått samma utgång.
Snart visade det sig att det inte bara var våra hundar som led av detta, hela kullen hade HD och och inte bara det, utan det här var tredje kullen med samma föräldrar OCH samma problem. Uppfödaren gav helt enkelt blanka sjutton i att detta, så länge han kunde göra sig någras enkla tusenlappar rakt ner i fickan var det värt det.

Efter det har jag bara köpt rasrent, inte för att det är "finare" jag älskar själv blandisar utan för att jag vill ha ett ur häslosynpunkt seriöst avelsarbete där jag själv kan kontrollera status på föräldradjur och släktingar.

Jag tycker att det är fruktansvärt att man är så nonchalant med djurs och människors lidande att man inte ens försöker undvika de sjukdomar som går, det finns tillräckligt med skit ändå de kan drabbas av.

Om man möter en ny människa så kan man först känna av personen lite grand. Om man vill att kommunikationen skall nå fram så är det av yttersta vikt att personen känner sig respekterad.

Om du med ditt första inlägg på Buke berättade om din första blandrashund som låg och gnydde på kvällarna och bemöttes som TS så lovar jag dig att du inte känt dig särskilt välkommen. Om rena främlingar gav dig mer eller mindre rena utskällningar "för hur kunde du vara så dum" och "att alla människor borde veta" bla bla så lovar jag dig att du blivit ledsen. :(

Jag förringar inte din passion för rasen, men nog kunde du frågat TS i ett pm vem hanen är om hon inte vill diskutera det här? Vidare undrar jag varför inte TS skall kunna lita på rasklubben om det är den som uttryckt att det går bra att ta en kull på tiken?

Handen på hjärtat, hade du haft de expertkunskaper du har nu så hade du själv aldrig köpt en hund som senare visade sig få E-höfter. Alla är vi barn i början och alla har vi olika grad av kritiskt förhållningssätt gentemot den information vi får.

Jag skulle tex tro att flertalet hundägare som köper en renrasig hund tror att SKK-stamtavlan innebär en slags kvalitétsstämpel.

Du ångar på som om de kunskaper du har är något man skulle ha fötts med. Istället för att skälla och ge luft för den frustration du även har över rasklubben så vore det lämpligare om du sträckte ut en hand och visade TS lite intresse och välvilja. Om du är intresserad av att dela med dig av dina kunskaper alltså?

Nu avslutar jag mitt engagemang i den här tråden eftersom vi kommit långt från ämnet, dvs hälsa Catania välkommen. Jag blir för varje gång liknande häxjakt sätts igång mer och mer övertygad om att det är vettigt att inte lämna ut för mycket detaljer om sin hund.

Specifika kullar, hundar, kennlar eller personer tycker jag att man skall hålla utanför en offentlig arena som denna.
 
Sv: Hej ni alla!

I det stora hela har vi nog helt enkelt helt olika syn på vilket ansvar man har som uppfödare, att avla på frisk individer.

Vidare undrar jag varför inte TS skall kunna lita på rasklubben om det är den som uttryckt att det går bra att ta en kull på tiken? .

Fast det har ju inte rasklubben uttryckt.
Bortsett från Catanias egens hunds Hd status samt dess släktingars så har de inte heller valt en fri hane och det är inte i enlighet med rasklubbens krav.

Handen på hjärtat, hade du haft de expertkunskaper du har nu så hade du själv aldrig köpt en hund som senare visade sig få E-höfter. Alla är vi barn i början och alla har vi olika grad av kritiskt förhållningssätt gentemot den information vi får..

Absolut, men till mitt försvar var jag 15 år gammal och köpte en sjuk hund, jag avlade inte fram den,
Jag anser att man kan förvänta sig betydligt mer av någon som är vuxen och är uppfödare , för jag kan lova dig att det kommer finnas köpare till de här valparna som inte har en aning om hur dåliga förtsättningar valparna har till ett friskt liv och som kommer vara lika förtvivlade som jag var, att behöva se sin hund ha ont och kanske tvingas avliva den.

Jag börjar bli trött på att upprepa mig gång på gång och hoppas att det här kan bli mitt sista inlägg i tråden.

Jag tycker dock att den här typen av diskssioner måste föras hur sårade folk än blir, och inte bara för TS skull utan för att kanske någon annan tänker till en extra gång innan de parar sin "gulliga hund" utan att ta hänsyn till hälsostatusen.

Jag hälsar uppriktigt Catania välkommen och hoppas att hon har tagit till sig av kritiken och tagit lärdom av den.
Vad gäller valparna hoppas jag att hon gör sitt bästa för att informera valpköparna att de inte ska föra anlagen vidare och jag håller tummarna för att alla valparna får ett gott liv hos människor som älskar dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 358
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
778
Senast: Nova123
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
718
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 256
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp